آینده روشن بازار مسکن

آینده روشن بازار مسکن
آینده روشن بازار مسکن

آهن پرایس : نتایج جدید یک نظرسنجی دوره‌ای_ماهانه، از مدیران شرکت‌های ساختمانی، نشان می‌دهد بدبینی سمت عرضه به آینده بازار ملک متوقف شده و انتظارات سازنده‌ها روی مرز خوش‌بینی قرار گرفته است. بررسی‌ها درباره این تغییر نگاه حاکی است...

آهن پرایس : نتایج جدید یک نظرسنجی دوره‌ای_ماهانه، از مدیران شرکت‌های ساختمانی، نشان می‌دهد بدبینی سمت عرضه به آینده بازار ملک متوقف شده و انتظارات سازنده‌ها روی مرز خوش‌بینی قرار گرفته است. بررسی‌ها درباره این تغییر نگاه حاکی است شرایطی که آبان‌ماه در مسیر رشد قیمت مسکن رقم خورد، مطلوب سازنده‌ها است. جهش قیمت در حداقل یک‌سال اخیر نه تنها تقاضای مصرفی را آسیب زد، بلکه برای سازنده‌ها نیز از بابت «رشد شدیدتر قیمت زمین» و «نبود تقاضای موثر و پایدار» گران تمام شد. از سوی دیگر، فعالان ساختمانی، آینده معاملات ملک را «غیرهیجانی» می‌بینند و در عین حال به «بازگشت خریداران مصرفی به بازار هرچند نه خیلی زود» امیدوار هستند. ریزش قیمت در بازارهای مختلف، مطابق آنچه مدیران ساختمانی اعلام کرده‌اند،‌ اثر خود را بر قیمت تمام‌شده ساخت مسکن گذاشته است.

نمایشگر بازار ساخت‌وساز کشوری مسکن از قرار گرفتن این بازار در فاز ریکاوری خبر داد. به گزارش آهن پرایس، این نمایشگر که تحت تاثیر رویدادهای آبان ماه بازارهای اقتصادی و بازار معاملات مسکن در سمت عرضه واحدهای مسکونی نیز از شرایط سیاه به رنگ خاکستری تغییر وضعیت داده است، نشان‌دهنده بهبود انتظارات سازنده‌ها از وضعیت پیش‌روی بازار ساخت‌وساز و معاملات مسکن در ماه‌های آتی است. همچنین، گزارش مربوط به چشم‌انداز مدیران و فعالان ساختمانی که هر ماه با عنوان شامخ ساختمان(شاخص مدیران خرید ساختمان) توسط اتاق تعاون ایران منتشر می‌شود، نشان می‌دهد تحت تاثیر رویدادهای آبان و اثر آن بر کاهش انتظارات تورمی، بازار ساخت و ساز و دیدگاه فعالان این حوزه از آینده کوتاه‌مدت بازار ساخت مسکن نیز تحت تاثیر قرار گرفته است و دیدگاه مدیران ساختمانی نسبت به شرایط پیش‌روی خود در این عرصه در کوتاه‌ مدت، نسبت به ماه قبل بهبود یافته است. 

نتایج این گزارش از واکنش مثبت مدیران ساختمانی به کاهش ریسک خارجی بازار مسکن و ساخت‌وساز خبر می‌دهد. این چالش مربوط به اثر حجیم شدن حباب قیمتی در بازار مسکن و به حداقل رسیدن حضور متقاضیان مصرفی و حذف خانه‌اولی‌ها از بازار به دلیل جهش مستمر قیمت مسکن در سه سال گذشته است. به دلیل نبود تقاضای موثر و مصرفی برای خرید مسکن، به‌رغم کاهش ریسک‌های غیراقتصادی و اثر آن بر رفتار سایر بازارها و از جمله بازار مسکن در آبان ماه، اگر چه شرایط بازار مسکن و ساخت‌وساز از دید فعالان ساختمانی از حالت سیاه به رنگ خاکستری تغییر وضعیت داده است اما نبود تقاضای مصرفی همچنان مهم‌ترین چالش و مانع در مسیر تغییر این وضعیت به حالت خوش‌بینی یا سفید شدن وضعیت است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)