ابهام در آینده کلان شهرها

ابهام در آینده کلان شهرها
ابهام در آینده کلان شهرها

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، رکود کشوری ساخت وساز با بررسی بازار ملک، توسط فعالان ساختمانی آسیب شناسی شد. آمار رسمی از تیراژ ساخت مسکن طی اولین فصل سال 99 حاکی از این است که در صورت تداوم اوضاع بهار، عرضه برای...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، رکود کشوری ساخت وساز با بررسی بازار ملک، توسط فعالان ساختمانی آسیب شناسی شد. آمار رسمی از تیراژ ساخت مسکن طی اولین فصل سال 99 حاکی از این است که در صورت تداوم اوضاع بهار، عرضه برای هفتمین سال متوالی با کسری قابل توجه روبه رو خواهد شد. بررسی ها درباره علت این وضعیت مشخص می کند چشمه های رکود ساختمانی هم از بیرون بازار ملک و هم از درون این بازار فعال است؛ به طوری که شوک های ارزی دست کم یک سال اخیر، رشد شدید قیمت مصالح ساختمانی و همچنین تورم زمین به ترتیب بیشترین مانع را مقابل فعالیت سازنده ها ایجاد کرده است.

در حال حاضر التهاب ابتدای سال در قیمت کلنگی های پایتخت به بازار زمین سایر کلان شهرها منتقل شده و از این بدتر، رشد قیمت مصالح ساختمانی پر مصرف از تورم مسکن سبقت گرفته است. در این بین، ضعف مالی سمت تقاضا، فشار رکود را برای سازنده ها بیشتر کرده است. هرچند گروهی از بساز و بفروش ها به علت افت نسبی حاشیه سود ساخت وساز، بعضا در نقش خریدار ملک در بازار ظاهر می شوند، اما حقوقی های بازار ساخت به بهبود اوضاع در سال 1400 امیدوارند.

چشم انداز عرضه مسکن از نگاه این دسته، تسهیل شرایط ساخت وساز است. این پیش بینی با لحاظ تغییر جهت متغیرهای بیرونی اثرگذار، مطرح شده است. مدیران ارشد جامعه انبوه سازی و فعالان ساختمانی 5 کلان شهر کشور تصویر احتمالی سرمایه گذاری ساختمانی در سال 1400 را تشریح کردند. در حالی که بازار ساخت وساز واحد های مسکونی در شهر تهران هم اکنون در شرایط رکودی به سر می برد، تحقیقات میدانی کارشناسان درباره آخرین وضعیت و چشم انداز فعالیت و سرمایه گذاری های ساختمانی در 5 کلان شهر دیگر کشور با استناد به اظهارات مدیران ارشد جامعه انبوه سازی در این کلان شهرها و همچنین سایر فعالان ساختمانی نشان می دهد نگاه جامعه حرفه ای ساخت وساز به آینده این حوزه، نگاهی دوگانه است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)