ابهام در بازار مسکن

ابهام در بازار مسکن
ابهام در بازار مسکن

آهن پرایس: ماه های آخر سال 99 به گونه ای سپری می شود که به نسبت سال های گذشته در اکثر شهر های کشور شاهد افت معاملات مسکن هستیم به طوری که آینده بازار مسکن در هاله ای از ابهامات فرو رفته است. کاهش معاملات مسکن همگام با روند نزولی در سایر...

آهن پرایس: ماه های آخر سال 99 به گونه ای سپری می شود که به نسبت سال های گذشته در اکثر شهر های کشور شاهد افت معاملات مسکن هستیم به طوری که آینده بازار مسکن در هاله ای از ابهامات فرو رفته است. کاهش معاملات مسکن همگام با روند نزولی در سایر بازار های مرتبط کشور مانند بورس بوده است.

باتوجه به تاثیر بسیارمهم  قیمت دلار بر بازار های اقتصادی کشور روند نزولی یا صعودی این ارز در تعیین رفتار بازارهای داخلی به ویژه بازارمسکن نقش اساسی را ایفا می کند . تقریبا بعد از گذشت مدت زمانی زیادی از روند صعودی نرخ ارز اکنون اقتصاد کشور در شرایطی به سر می برد که می توان برای آن کاهش قیمت را در هفته های آتی پیش بینی کرد .

با استناد به گفته کارشناسان و با توجه به شرایط جهانی احتمال کاهش نرخ دلار در ماه های آینده وجود داشته که این کاهش تاثیر به سزایی بر روی بازارهای مختلف  داخلی خواهد داشت . از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر روند بازار مسکن که در طی ماه های آینده می توان ذکر کرد عبارت اند از :

باتوجه به این که رشد قیمت ارزبه طور مستقیم یا غیر مستقیم برروی قیمت زمین ،پروانه و هزینه های ساخت مسکن تاثیر فزونی داشته است به نظر می رسد که سازندگان حاضر نباشند که به قیمتی کمتر از بهای تمام شده اقدام به واگذاری واحد های خود کنند. 

درباره خانه هایی غیر از نوساز هم به دلیل بالا بودن سطح قیمت ها بر اثرنرخ تورم قابل توجه به نظر می رسد که نمیتوان انتظارکاهش قیمت قابل توجه ای را داشت. یکی دیگر از دلایل تاثیر گذار بر بازار مسکن رفتار نرخ دلار است که در صورت افزایش نرخ دلار در ماه های آینده  بی تردید شاهد افزایش قیمت ها در بازارمسکن خواهیم بود هرچند که این افزایش کاهش معاملات را در پی داشته باشد. هرچند که در ماه های اخیر شاهد کاهش قیمت دلار بودیم اما مدت زمان زیادی نرخ دلار در حالت صعودی بوده است به همین دلایل، بازار توانایی کاهش قیمت را ندارد. 

یکی از چالش های مهم دولت این است که علاوه بر افزایش عرضه واحد های مسکونی باید به فکر کنترل نرخ تورمی بازار هم باشد. امیدواریم که دولت برای کاهش قیمت واحد های مسکونی سیاست های نوینی را اتخاذ کند و شرایط معیشتی مردم را بهبود ببخشد .

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)