ابهام در طرح اقدام ملی مسکن

ابهام در طرح اقدام ملی مسکن
ابهام در طرح اقدام ملی مسکن

آهن پرایس: محمود شایان مدیر عامل بانک مسکن، ضمن اشاره به اطلاعات تازه منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران درباره قیمت زمین و مسکن و اجاره بها در نقاط شهری کشور، اعلام کرد: از سال گذشته تا کنون، دولت با تخصیص زمین های ۹۹ ساله به...

آهن پرایس: محمود شایان مدیر عامل بانک مسکن، ضمن اشاره به اطلاعات تازه منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران درباره قیمت زمین و مسکن و اجاره بها در نقاط شهری کشور، اعلام کرد: از سال گذشته تا کنون، دولت با تخصیص زمین های ۹۹ ساله به ساخت و سازهای حمایتی مختص کم درآمدهای فاقد مسکن، پشتیبانی لازم از انبوه سازان و سازندگان برای کاهش قیمت تمام شده ساخت مسکن را به عمل آورد.

 اراضی ۹۹ ساله به صورت اجاره بلندمدت و بدون دریافت بهای روز زمین از سازنده، در خدمت پروژه های طرح اقدام ملی مسکن قرار می گیرد و از آنجا که زمین در حال حاضر در خیلی از شهرهای بزرگ و متوسط حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد از قیمت تمام شده را به خود اختصاص می دهد در نتیجه این اقدام دولت، کمک قابل توجه و واقعی به ساخت و عرضه خانه ارزان برای خانوارهای جامعه هدف است.

بر اساس داده های مرکز آمار ایران، تابستان امسال قیمت مسکن در کشور ۹۵ درصد و قیمت زمین مسکونی نیز ۱۰۲ درصد نسبت به تابستان ۹۸ افزایش یافته است. رشد قیمت زمین شدیدتر از رشد قیمت خانه و آپارتمان گزارش شده است که معنا و مفهوم آن، گرانتر شدن نهاده اصلی تولید و عرضه مسکن در شهرها است.

مدیر عامل بانک مسکن در این باره معتقد است: اگر دولت طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن با ظرفیت بیش از یک میلیون واحد مسکونی را آغاز نمی کرد، عدم دسترسی تولیدکنندگان مسکن و ساختمان به زمین با قیمت مناسب می توانست باعث تداوم کمبود واحد مسکونی در بازار و در نتیجه رشد بیشتر قیمت در آینده شود. اما در مقطع فعلی، روند سرمایه گذاری و ساخت و سازها روی زمین های واگذار شده در طرح اقدام ملی باعث جنب و جوش در بازار ساخت و ساز و تسهیل جریان عرضه مسکن آن هم از نوع مسکن ارزان شده است. متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در کشور در تابستان امسال به ۷ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان رسید. قیمت زمین نیز در همین فصل به مترمربعی ۷ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

محمود شایان در تحلیل اوضاع کنونی بازار مسکن تصریح کرد: رکود خرید مسکن و همچنین رکود ساخت مسکن در برخی شهرهای کشور به دلیل رشد هزینه ها در این دو بازار است. اما همکاری مشترک وزارت راه و شهرسازی، بانک مرکزی، بانک مسکن و همچنین انبوه سازان با طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن باعث می شود مسیر حمایتی برای خانه اولی ها و همچنین فاقدین مسکن برای صاحب خانه شدن به وجود بیاید. در این میان روند ثبت نام متقاضیان واجد شرایط و همچنین پرداخت آورده نقدی از سوی افراد، بیانگر استقبال آنها از طرح اقدام ملی است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)