اثر تدریجی تورم در بازار مسکن

اثر تدریجی تورم در بازار مسکن

اثرات جهش قیمت اهن الات و سایر بازارهای مالی در بازار مسکن تدریجی و عمیق است و با با این روندی که در اوضاع سیاسی و اقتصاادی کشور مشاهده می‌شود قیمت مسکن در سال آینهد سر به فلک خواهد کشید و در صورت بهبود این فاکتورها باز هم بهبود بازار مسکن به زمان زیادی برای اصلاح نیاز دارد...

آهن پرایس: یکی از نگرانی‌هایی که این روزها و با جهش پرشتاب و متوالی نرخ دلار رخ داد، اثرات این نوسانات در قیمت مسکن است. بی‌شک افزایش قیمت آهن آلات و نرخ سایر مصالح ساختمانی که مشاهده شد به افزایش نرخ نهایی قیمت مسکن منجر خواهد شد.

 همین امر در کنار تورم افسارگسیخته‌ای که در کشور جاری است و موجب ازبین رفتن قدرت خرید اغلب مردم جامعه شده، به نگرانی‌های بیشتر آنها دامن زده و به‌وضوح حتی به کاهش توان مردم برای اجاره خانه منجر شده است.

در همین زمینه فرامرز خسروی رئیس سابق اتحادیه صنف مشاورین املاک ساوه اظهار کرد: اگر اثر نرخ ارز و تورم روزافزون در بازار مسکن کنترل و مهار نشود، سال آینده قیمت مسکن سر به فلک خواهد کشید.

وی در ادامه بیان کرد: در سال 97 که قیمت دلار از 4 هزار تومان به 18 هزار تومان رسید به موازات آن قیمت مسکن نیز از متری 10 میلیون تومان در هر مترمربع به 22 میلیون افزایش یافت که این امر گواه اثر گریزناپذیر نوسانات نرخ ارز بر نرخ مسکن است.

رئیس سابق اتحادیه صنف مشاورین املاک ساوه همچنین افزود: افزایش نرخ دلار در ابتدا دربازار واردات و سپس در بازار سکه و طلا و خودرو نمایان می‌شود و نهایتا روی قیمت مسکن نیز اثر می‌گذارد.

خسروی تصریح کرد: اگر بازه زمای افزایش قیمت دلار طوانی باشد وزن اثرگذاری آن در قیمت مسکن هم افزوده خواهد شد چراکه در بلندمدت نرخ مصالح ساختمانی و اهن الات نیز افزایش یافته و ثابت خواهد ماند.

خسروی در پایان بیان کرد: در یک و سال نیم گذشته قیمت دلار بیش از 80 درصد افزایش داشته بنابراین طبیعی است نرخ واحدهایی که در حال ساخت است نیز افزایش می‌یابد و نرخ نهایی ساختمان‌های نوساز با رشد چشمگیری عرضه خواهد شد.

همچنین محمود اولاد کارشناس اقتصادی در زمینه اوضاع بازار مسکن اظهار کرد: به دلیل کاهش قدرت خرید سال‌هاست که خرید مسکن از جانب مردم افت چشمگیری پیدا کرده اما در عوض تقاضای سرمایه‌ای افزایش قابل توجهی داشته که این امر خود به افزایش قیمت مسکن منجر شده است.

اولاد در ادامه افزود: کاهش عرضه مسکن که در سالهای گذشته به وفور مشاهده می‌شود به افزایش تقاضا منجر خواهد شد. وی همچنین بیان کرد: حتی اگر تحریم‌ها نیز لغو شود و اوضاع رو به بهبود برود باز هم تعدیل اوضاع بازار مسکن زمانبر خواهد بود البته لزوم تعدیل بازار مسکن به کنترل نرخ دلار و تورم وابسته است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اوضاع بازار مسکن در آشفتگی بازارها

با این اوصاف به عقیده کارشناسان حتی اگر مشکلات سیاسی و اقتصادی کشور نیز مرتفع شود زمان زیادی برای بهبود اوضاع مسکن و بحران موجود در این بازار نیاز خواهد بود؛ در واقع با وجود فروکش کردن نوسانات التهابی سایر بازارها، اثرات آن به تدریج در بازار مسکن نمایان خواهد شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 2 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)