اثرات کاهش نرخ سودهای بانکی

اثرات کاهش نرخ سودهای بانکی
اثرات کاهش نرخ سودهای بانکی

با توجه به کاهش نرخ سودهای بانکی، این امر باعث می شود در بخش مسکن شاهد جهش و خروج از رکود نسبی باشیم. به عبارتنی دیگر می توان این افزایش تقاضای مسکن را به دوماعل ارتباط داد: 1-کم شدن نرخ سود سپرده های بانکی موجب می شود تا سرمایه گذاران دیگر سرمایه خود را در بانک ها برای دریافت سود بیشتر قرار ندهند و به دنبال آن این سرمایه وارد بخش مسکن شده و باعث افزایش میزان تقاضا 

با توجه به کاهش نرخ سودهای بانکی، این امر باعث می شود در بخش مسکن شاهد جهش و خروج از رکود نسبی باشیم. به عبارتنی دیگر می توان این افزایش تقاضای مسکن را به دوماعل ارتباط داد:

1-کم شدن نرخ سود سپرده های بانکی موجب می شود تا سرمایه گذاران دیگر سرمایه خود را در بانک ها برای دریافت سود بیشتر قرار ندهند و به دنبال آن این سرمایه وارد بخش مسکن شده و باعث افزایش میزان تقاضا خواهد شد (خصوصا تقاضای سرمایه ای و سوداگرانه) و در نتیجه باعث افزایش نرخ مسکن می شود.

این عامل عنوان شده بر این مبنا می باشد که حساب های بانکی و مسکن جزء دارایی های جایگزین محسوب می شوند. به همین دلیل در هر زمانی که ارائه خدمات از سوی یکی از آن ها کم شود، میزان تقاضا به سمت دارایی رقیب افزایش می یابد. قابل توجه است که از نظر برخی از کارشناسان مسکن، مهم ترین رقیب برای بازار مسکن، سپرده های بانکی است.

2-عامل دوم این است که نرخ سود تسهیلات بانکی با نرخ سود سپرده های بانکی ارتباط متناسبی باهم دارند. به این صورت که با کاهش نرخ سود سپرده ها، نرخ سود تسهیلات کم کاهش می یابد و این امر موجب می شود که خریداران تمایل بیشتری برای تقبل بدهی بالا و خرید خانه داشته باشند. که در مجموع همه این موارد سبب افزایش تقاضای مسکن(خصوصا تقاضای مصرفی) و در نتیجه افزایش قیمت مسکن خواهد شد.

در مجموع کاهش نرخ سودهای بانکی سبب افزایش قیمت مسکن و افزایش میزان تقاضای ان خواهد شد. در بخش عرضه مسکن هم با کم شدن نرخ سودهای بانکی، شاهد کاهش نرخ سود تسهیلات تولید مسکن و کاهش هزینه های نهایی ساخت مسکن خواهیم بود. در آیند اثر کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی بر قیمت مسکن (صرفنظر از سایر عوامل تاثیرگذار مانند خانه‌های خالی، نقدینگی، قیمت نفت، وام مسکن و...) افزایشی ارزیابی می شود.

 

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)