احتمال تداوم افزایش قیمت مسکن

احتمال تداوم افزایش قیمت مسکن

کارشناسان معتقدند اکنون زمان مناسبی برای خرید مسکن است ضمن اینکه خریداران مصرفی هر زمان که در توان داشتند باید خرید مصرفی خود را انجام دهند. از ابتدای آغاز دولت سیزدهم تا کنون نرخ مسکن رشد 55 درصدی داشته و از متری 30 میلیون و 900 هزار تومان به 48 هزار و 70 هزار تومان افزایش یافته است...

آهن پرایس: بازار مسکن یکی از بازارهای امن و دیرنقدشونده است که در مقایسه با بازارهایی که نقدشوندگی بالایی دارند، ریسک کمتری دارد؛ اما نکته حائز اهمیتی که وجود دارد افزایش بی‌سابقه نرخ مسکن و ناتوانی مردم در خرید آن است و در واقع می‌توان گفت خرید مسکن امروزه با شرایط تورمی جامعه فعلی بیشتر به رؤیا می‌ماند.

تغییراتی که در نرخ مسکن مشاهده می‌شود تحت تأثیر عوامل مختلفی است که درحال حاضر عمده‌ترین آن نوسانات بازار ارز است. نمود نوسانات نرخ دلار در بازار مسکن را می‌توان در قیمت آهن آلات و مصالح ساختمانی مشاهده کرد از همین رو با توجه به جهش نرخ دلار در چندین هفته اخیر و افزایش نرخ مصالح ساختمانی به‌تبع آن، شاهد جهش قیمت مسکن نیز خواهیم بود اگرچه درحال حاضر این رشد قیمت مشهود است.

در این میان افزایش نرخ تورم و افزایش نقدینگی رابطه مستقیمی با تورم بازار مسکن دارد اما سال گذشته میزان تورم بازار مسکن از رشد نقدینگی بالاتر بوده است. درحالی که در 30 سال گذشته رشد نقدینگی 28/3 درصد بوده، رشد سالانه نرخ مسکن 27/9 درصد گزارش شده است. حال با در نظر گرفتن اینکه همچنان عواملی که به رشد نرخ مسکن منجر می‌شود همچنان تداوم دارد، باز هم امکان روند افزایشی در این بازار محتمل است.

از همین رو ایرج رهبر رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران تداوم روند افزایشی قیمت مسکن را مضر دانست و گفت افزایش قیمت به رکود تورمی منجر می‌شود، قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد و در نتیجه معامله‌ای هم شکل نمی‌گیرد.

وی در ادامه تأکید کرد: ضروری است دولت طرح حمایتی خود در بخش مسکن را به‌طور جدی پیگیری کند زیرا افزایش عرضه ممکن است به ثبات قیمت مسکن و کنترل نرخ اجاره منجر شود.

رهبر یکی از علل افزایش نرخ مسکن را کمبود آن دانست و گفت: حدود نیمی از مردم کشور اجاره‌نشین هستند و نیاز است تا عرضه مسکن افزایش یابد. برخی معتقدند که در کشور شمار زیادی از خانه‌ها خالی است اما این را در نظر نمی‌گیرند که مردم ضعیف توان مالی خرید این خانه‌ها را ندارند.

از آنجایی که پیشرفت و نتیجه ملموسی در اجرای طرح ملی مسکن مشاهده نشده است، رهبر در این زمینه گفت: یک سال و نیم از آغاز دولت سیزدهم می‌گذرد و پیشرفتی در ساخت 4 میلیون مسکن رخ نداده و در واقع فرصت‌سوزی شده است؛ بنابراین ضروری است بیش از این وقت را تلف نکنیم و اقدام مؤثری برای خانه‌دار شدن اقشار ضعیف انجام دهیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران یکی از موانعی که در برابر اجرای این طرح را نبود زمین دانست و اظهار کرد: از همین رو همه دستگاه‌های اجرایی موظف هستند طبق قانون عمل کرده و زمین مازاد خود را در اختیار اجرای این طرح قرار دهند.

رهبر همچنین افزود: اگرچه افزایش قیمت مسکن به ضرر این بازار است و موجب تشدید رکود تورمی می‌شود اما تداوم روند افزایشی نرخ مسکن در روزهای پیش‌رو انکارنشدنی است.

وی در پایان گفت: در چنین شرایطی توان و قدرت خرید مردم نیز بیش از پیش کاهش می‌یابد، بازار قفل می‌شود و امکان ساخت مسکن هم پایین می‌آید. به همین جهت کنترل قیمت‌ها در این بازارها ضروری است و در خلال آن نیز بهتر است بخش نقش بخش خصوصی نیز در این صنعت افزایش بیابد.

از آنجایی که تکانه‌های بازار ارز با کمی تأخیر در بازار مسکن نمود می‌یابد، گویا هنوز دو بار جهش قیمت دلار که اخیرا مشاهده کردیم، هنوز به طور مشخص در قیمت مسکن خود را نشان نداده است. به عقیده فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان اثرات این تکانه‌ها در ماه‌های آتی بروز خواهد کرد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بودجه ناکافی در بخش مسکن

بر همین اساس به عقیده برخی از کارشناسان الان زمان مناسبی برای خرید مسکن است ضمن اینکه خریداران مصرفی هر زمان که توانستند باید خرید خود را انجام دهند. از ابتدای آغاز دولت سیزدهم تا کنون نرخ مسکن رشد 55 درصدی داشته است، به این صورت که از متری 30 میلیون و 900 هزار تومان به 48 هزار و 70 هزار تومان رسیده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)