اصلاح بازارها در سایه اخبار مثبت

اصلاح بازارها در سایه اخبار مثبت

به دنبال عقب‌نشینی قیمت دلار، کاهش فشار روانی منفی و اصلاح قیمت‌ها در اکثر بازارهای مالی، بازار آهن و فولاد بیش از سایر بازارها در آرامش و ثبات به سر می‌برد و نوسانات چشمگیری مشاهده نمی‌شود...

آهن پرایس: بازار آهن و فولاد در نخستین روز هفته همچنان با ثبات و آرامش همراه بود و غالب مبادی فروش تغییری در قیمت‌ آهن کیلویی اعمال نکردند اما نیمی از شرکت‌ها با کاهش قیمت نسبی همراه بودند.

قیمت دلار هم روند نسبتا ثابتی داشت و همچنان در کانال 49 هزار تومانی معامله می‌شد. به این صورت که قیمت هر دلار بازار آزاد در پایان روز با کاهش جزئی روی 49 هزار و 350 تومان بسته شد.

بررسی نوسانات بازار آهن

بازار میلگرد در ابتدای هفته روند نسبتا ثابتی داشت و قیمت روز میلگرد در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر عرضه شد اما شمار زیادی از مبادی فروش هم کاهش 100 تا 500 تومانی داشتند. کف قیمت پیشنهادی میلگرد روز گذشته عمدتا بین 25500 تا 26200 تومان گزارش شد.

قیمت روز تیرآهن نیز در بخش شاخه‌فروشی عمدتا ثابت اعلام شد اما برخی سایزها در کارخانه ذوب آهن اصفهان بین 50 تا 150 هزار تومان کاهش قیمت داشت.

انواع ورق گرم و سرد نیز به همین منوال بودند به این صورت که قیمت روز ورق آهنی در برخی ضخامت‌های ورق سیاه فولاد مبارکه و کاویان بین 200 تا 400 تومان کاهش داشت و سایر مبادی فروش هم ثبات قیمت داشتند. قیمت روز ورق گالوانیزه، ورق روغنی و ورق رنگی هم بدون تغییر عرضه شدند.

قیمت روز ناودانی ایرانی و اروپایی، قیمت نبشی و سپری هم در کلیه شرکت‌ها ثابت اعلام شد. قیمت قوطی در و پنجره، قیمت پروفیل مبلی، پروفیل زد و سایر پروفیل‌ها هم در غالب مبادی فروش ثبات داشتند اما پروفیل نیکان و جهان پروفیل در برخی ضخامت‌ها با کاهش 400 تا 600 تومانی همراه بودند؛ قیمت قوطی آهن 2 میلیمتر عمدتا 36 تا 37 هزار تومان گزارش شد. قیمت روز لوله مانیسمان، لوله مبلی، لوله آب و سایر لوله‌های درزدار و بدون درز هم در کلیه شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

در بررسی اوضاع بازار در ابتدای هفته باید گفت عقب‌نشینی قیمت دلار، کاهش فشار روانی منفی و اصلاح قیمت‌ها در کلیه بازارهای مالی این روزها مشهود است و این ثبات نوسانات در بازار فولاد بیشتر از سایر بازارهاست.

بر اساس گزارش‌ها از بورس کالای روز شنبه، حدود2 میلیون و 222 هزار و 496 تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه شد که از این میزان 658 تن رو تابلو معاملات قرار گرفت. از این میزان 102 هزار و 600 تن آهن اسفنجی روی تابلو معاملات راه یافت که قیمت آن به طور میانگین حدود 13 هزار و 196 تومان برآورد شد که گویا نسبت به عرضه پیشین حدود 305 تومان افزایش داشته است.

میلگرد تولید شده از این آهن اسفنجی با توجه به اینکه آهن اسفنجی 60 درصد نرخ شمش و میلگرد 11 درصد از قیمت شمش بالاتر است و نیز با احتساب مالیات ارزش افزوده با قیمت 26 هزار و 600 تومان عرضه خواهد شد که حدود 865 تومان از نرخ هفته گذشته بالاتر است. بدیهی است افزایش قیمت مواد اولیه در قیمت محصولات پایین دست زنجیره فولاد اثرگذار بوده و قیمت روز آهن را افزایش خواهد داد.

همچنین 20 هزار تن شمش بلوم عرضه شد که حدود 12 هزار و 800 تن تقاضا داشت. قیمت شمش القایی هم با احتساب مالیات ارزش افزوده حدود 23 هزار و 15 تومان برآورد شد که در مقایسه با آخرین عرضه 245 تومان کاهش قیمت داشت.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: قیمت آهن در گرو دلار یا شمش؟

امروز نیز حدود 34 هزار تن محصول فولادی در بورس عرضه می‌شود که 10 هزار تن از آن به شمش بلوم اختصاص دارد. قیمت هر کیلو شمش در عرضه امروز حدود 26 هزار و 827 تومان در نظر گرفته شده است.

با تمام این اوصاف باید گفت همچنان کلیه بازارها در فاز انتظار به سر می‌برند تا خروجی نهایی مذاکراتی که هر روز اخبار ضدونقیضی از آن شنیده می‌شود، مشخص شود اگرچه اثر مثبت برخی اخبار پیشخور شده و امید چندانی هم برای توافق مذاکرات برجامی نیست.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)