افزایش سقف تسهیلات مسکن

افزایش سقف تسهیلات مسکن
افزایش سقف تسهیلات مسکن

آهن پرایس: محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از بررسی موضوع افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن در بانک مرکزی خبر داد. با افزایش قیمت مسکن و کاهش توان مالی خریداران به خصوص اقشار متوسط و دهک‌های پایین، برخی از...

آهن پرایس: محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از بررسی موضوع افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن در بانک مرکزی خبر داد. با افزایش قیمت مسکن و کاهش توان مالی خریداران به خصوص اقشار متوسط و دهک‌های پایین، برخی از فعالان بازار مسکن افزایش وام خرید مسکن را راهگشای ورود متقاضیان به بازار مسکن می ‌دانند. اما متولیان بخش مسکن بر این باورند که تسهیل شرایط ساخت و تولید مسکن راهکار ایجاد تعادل در بازار مسکن و تعدیل قیمت است. از این‌رو معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد در حال حاضر برنامه ‌ای برای افزایش وام خرید تدوین نشده و بیشتر تمرکز متولیان بخش مسکن بر افزایش وام ساخت است.

وزارت راه و شهرسازی در دو سال اخیر سیاست افزایش ساخت و عرضه مسکن را در دست بررسی قرار داده است.3 برنامه اصلی وزارت راه و شهرسازی شامل تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر، ساخت مسکن در قالب طرح اقدام ملی و ساخت مسکن محرومان است که با حمایت نهادهای دیگر و همچنین با مشارکت بخش خصوصی پیش می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این مسئله که برای تعدیل قیمت مسکن قصد داریم دست به دست شدن آن را کم کنیم، افزود: قصد ما این است که ۸۰ درصد هزینه ساخت از راه پرداخت تسهیلات تأمین شود. البته این عدد باز است و اگر سازنده به ‌دنبال افزایش تولید باشد سیاست ما حمایت از او است. در طرح اقدام ملی مسکن، ۴۰۰ هزار واحد ساخته می ‌شود. این پروژه با مشارکت دولت به‌ صورت تأمین زمین و مشارکت بخش خصوصی در بخش ساخت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اقدام ملی را پروژه بزرگی نام برد. او افزود: به همین علت ما به ‌دنبال این هستیم که در این طرح بیشتر هزینه ساخت از بخش تسهیلات پرداختی تأمین شود تا ساخت و پیشرفت پروژه‌ها سرعت بگیرد. اما سود تسهیلات ساخت بالاتر از نرخی است که بانک مسکن به متقاضیان مسکن ملی می‌دهد. بنابراین یا باید منابعی را برای جبران پرداخت این تسهیلات در نظر گرفت یا اینکه وام ‌گیرنده‌ها سود این وام‌ها را بپذیرند و آن را پرداخت کنند. در جلسات پی ‌درپی با بانک مرکزی در حال تعیین میزان منابع و تخصیص هر یک از این بانک‌ها هستیم. به ‌گفته محمودزاده، افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن فعلاً برای طرح اقدام ملی مطرح شده است. او گفت: جلسات کارشناسی برای تعیین میزان وام و اینکه چقدر امکان تعدیل در قیمت نهایی مسکن تولید شده وجود دارد، در حال برگزاری است و بزودی نتایج آن مشخص می‌شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)