افزایش قیمت دلار پنجره‌ای روشن برای صادرکنندگان

افزایش قیمت دلار پنجره‌ای روشن برای صادرکنندگان
افزایش قیمت دلار پنجره‌ای روشن برای صادرکنندگان

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار فولاد، نوسانات نرخ فولاد از ابتدای سال جاری نشان دهنده تاثیر پذیری بازار داخلی کشور از بازار جهانی و نرخ ارز ی باشد. به این معنی که نرخ های صادراتی محصولات فولادی با محوریت صادرات، به نرخ ارز وابسته است. اگرچه در این صنعت عوامل دیگر و تعرفه های اعمال شده دیگر نیز تاثیر دارد اما در مجموع از مهم ترین عوامل تاثر گذار در قیمت گذاری محصولات فولادی، نرخ ارز می باشد.

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار فولاد، نوسانات نرخ فولاد از ابتدای سال جاری نشان دهنده تاثیر پذیری بازار داخلی کشور از بازار جهانی و نرخ ارز ی باشد.

به این معنی که نرخ های صادراتی محصولات فولادی با محوریت صادرات، به نرخ ارز وابسته است. اگرچه در این صنعت عوامل دیگر و تعرفه های اعمال شده دیگر نیز تاثیر دارد اما در مجموع از مهم ترین عوامل تاثر گذار در قیمت گذاری محصولات فولادی، نرخ ارز می باشد. در نتیجه پس از افزایش قیمت دلار طی روزهای گذشته، صادرات محصولات فولادی برای صادرکنندگان از جذابیت خاصی برخوردار بوده است.

در این‌باره سیدرضا شهرستانی، عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با پاسخ به این سوال که دلار چند نرخی چه تاثیراتی بر بازار فولاد دارد، گفت: چند نرخی بودن دلار یک اشتباه بزرگ است چرا که به دنبال 2 یا 3 نرخی شدن ارز موجب ایجاد رانت برای برخی می شود؛ در نتیجه نه فقط بازار فولاد، بلکه تمام بازار ها باید با دلار تک نرخی پیش روند تا بین شرکت ها به واسطه چند نرخی بودن اختلاف بوجود نیاید و موجب ایجاد بازار سیاه نشود.

سید رضا شهرستانی  در ادامه افزود: ما با چند نرخی شدن دلار بشدت مخالف هستیم چراکه در کل دنیا شاهد تک نرخی بودن هستی و کل دنیا برای سالم بودن بازار هایشان به سمت تک نرخی بودن پیش رفته اند. همچنین در زمینه قیمت گذاری هم این عرضه و تقاضاست که باید همدیگر را پیدا کرده و قیمت ها تعیین شود و نباید بصورت دستوری نرخ گذاری شود.

بابک نظری فعال بخش خصوصی در حوزه فولاد در گفت‌وگویی در باره تاثیر گذاری نرخ دلار و تاثیر آن بر بازار فولاد، اظهار کرد: در مجموع شرکت‌هایی که صادرات انجام می دهند طی روزهای اخیر با بالا رفتن قیمت دلار شرایط خوبی داشته اند و این موضوع به سود آنها تمام شده است چراکه بیشترین تاثیر نرخ ارز بر روی مواد اولیه است و از آنجا که مواد اولیه در صنعت فولاد، سنگ‌آهن و قراضه است و حدود ۸۵درصد مواد اولیه فولاد از طریق بازار داخلی تامین شده؛ در نتیجه افزایش قیمت دلار تاثیری آنچنانی بر بازار فولاد داخلی نداشته و بیش از پیش سبب رونق فعالیت صادرکنندگان شده است.
با بک نظری در ادامه با بیان اینکه بالا رفتن قیمت ارز یک فرصت مناسب است، گفت: در صورتیکه تولیدکنندگان بتوانند عملکرد مناسبی داشته باشند، به نظر می آید این افزایش قیمت ارز موقعیت و فرصت مناسبی به‌شمار رود تا تولیدکنندگان گام‌های بلندتری برای صادرات بردارند. البته در این بین شرکت‌هایی که قراردادهای طولاتی مدتی را منعقد کرده‌اند، امکان دارد محاسبات بالا رفتن قیمت دلار را برای واردات مواد اولیه در نظر نگرفته باشند و تا حدی ضرر ببینند اما چون مواد اولیه فولاد در بازار داخل قابل تامین است این ضرر به احتمال بسیار نامحسوس است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: واردات ارز به کشور هنوز چندان به‌طور روان انجام نمی پذیرد و تعامل آنچنانی هم در سطح بین‌المللی شکل نگرفته است اما در کل بالا رفتن قیمت دلار پنجره روشنی را به روی صادرکنندگان کشور باز کرده است.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)