افزایش واسطه گری در بازار مسکن

افزایش واسطه گری در بازار مسکن
افزایش واسطه گری در بازار مسکن

امیر همایون کاشانی کیا در خصوص وام کمک ودیعه مسکن گفت: وام کمک ودیعه مسکن را باید از جنبه های مختلفی بررسی کرد، چرا که این طرح نیز مانند سایر طرح ها دارای نقاط قوت و ضعف است. این کارشناس ارشد مسکن درباره این طرح ابتدا با طرح این سوال که ...

امیر همایون کاشانی کیا در خصوص وام کمک ودیعه مسکن گفت: وام کمک ودیعه مسکن را باید از جنبه های مختلفی بررسی کرد، چرا که این طرح نیز مانند سایر طرح ها دارای نقاط قوت و ضعف است. این کارشناس ارشد مسکن درباره این طرح ابتدا با طرح این سوال که چرا باید قیمت مسکن و به تبع آن اجاره بها در کشور افزایش یابد تا نیاز به اجرای چنین طرح هایی باشد گفت: علت اصلی افزایش قیمت افسار گسیخته بهای اجرای مسکن را همه در افزایش نقدینگی و کاهش ارزش پول می دانند، در حالیکه موضوع مسکن مانند هر کالای دیگری تابع عرضه و تقاضا است.

وی در ادامه همچنین با انتقاد از دلال بازی و سودا گری در بازار مسکن که آفت این بازار است اظهار داشت: ریشه اصلی گرانی مسکن در دلال بازی و اقدامات سود جویانه <<بخر و بفروش ها>> خلاصه می شود، چون با وجود افزایش قیمت و کاهش تقاضا همواره شاهد رشد قیمت صعودی مسکن هستیم. کاشانی کیا در ادامه افزود: برخلاف افزایش نقدینگی که سبب ایجاد قدرت خرید در عده ای خاص می شود اما جهت گیری سرمایه بر اساس سود آوری در تمام بخش اقتصادی از جمله مسکن تعیین می شود. به عنوان مثال زمانیکه سرمایه داران متوجه سودآوری در بخش بورس می شوند به آن بخش هجوم می آورند. در بخش مسکن هم شرایط به همین صورت پیش می رود؛ وقتی راه کار مناسبی برای کنترل سرمایه گذاران بخش مسکن وجود ندارد، دلالان و افراد فرصت طلب هنگام رکود با هماهنگی یکدیگر اقدام به خرید ملک به قیمت پایین و عرضه آن با قیمت بالا می کنند، این همان نقطه ای است که مجلس و قوه قضائیه باید به آن توجه ویژه داشته باشند و دارند.

به گزارش آهن پرایس این متخصص علمی مسکن در ادامه افزود: در تمام نقاط دنیا اکثریت دولت ها نسبت به خرید و فروش مکرر ملک توسط افراد حساسیت بالایی دارند و با دریافت مالیات های تصاعدی و مجازات های مخصوص در مقابل این مفسدان اقتصادی می ایستند. در نتیجه کنترل قیمت اجاره بها در گرو کنترل قیمت مسکن و به تبع آن کنترل و مبارزه با افراد سود جو و فرصت طلب در بخش مسکن است، در واقع به جای سرمایه گذاری در بخش تولید مسکن، سرمایه به سوی واسطه گری و خرید و فروش مکرر سوق داده شده است. باید جلوی این هجوم افسار گسیخته که منجر به سودا گری و تبدیل به مافیا می شود را گرفت که مجلس در این خصوص در حال تلاش است. کاشانی کیا در پایان افزود: در این شرایط آشفته بسیاری از سازندگان به واسطه گری روی آورده و حتی املاک خود را بارها دست به دست می کنند در نتیجه اینگونه اقدامات در نهایت برای عده کمی می تواند موثر باشد و آن هم در زمانی کوتاه که این شرایط برای اکثر مستاجران در زمان طولانی تر هیچ اثری نخواهد داشت. البته باید در خصوص این وام کمک ودیعه هشدار داد که احتمالا این وام، هم وزارت مسکن و هم مردم را دچار مشکلات اساسی خواهد کرد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)