انبار فولاد سرریز کرد

انبار فولاد سرریز کرد

افزایش تولید محصولات فولادی،  افت تقاضا و کاهش مصرف این محصولات در کشور از عواملی است که به انباشت فولاد در انبارها منجر شده است؛ همچنین کاهش صادرات فولاد ایران به عراق نیز جمله مواردی است که به افزایش موجودی انبار فولاد دامن زده است...

آهن پرایس: شنیده‌ها حاکی است که با توجه به اطلاعات ارائه شده، موجودی انبار زنجیره فولاد و محصولات فولادی در ایران تا شهریور ماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به نسبت 100 درصد افزایش یافته است. ارزش این انبارها فقط در بخش فولاد به حدود 8 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

اطلاعات از بورس کالا نیز نشان می‌دهد که تنها میلگرد متوسط، یکی از محصولات فولادی، در 6 ماه ابتدایی امسال میزان تولید 5.1 میلیون تن را رد کرده است، در حالی که میزان فروش این محصول به یک میلیون تن محدود شده است؛ به عبارت دیگر، تولید میلگرد متوسط در بهار و تابستان سال جاری به نسبت تقاضا بسیار بیشتر است.

این افزایش نسبت تولید به فروش ممکن است نشان‌دهنده انباشت موجودی‌های بیشتر و فشار روی بازار فولاد باشد. این وضعیت می‌تواند ناشی از افزایش تولید در حالی باشد که تقاضا در بازار داخلی کاهش یافته است.

جهش تولید فولاد با تأمین برق

اطلاعات شرکت مدیریت شبکه برق ایران نشان می‌دهد که در فصل گرم سال 1402، تامین برق برای صنایع به میزان بیشتری نسبت به مدت مشابه سال 1400 انجام شده است و حدود 27 درصد برق اضافی به صنایع کشور تخصیص داده شده است.

این افزایش در تامین برق موجب مهیا شدن زمینه برای جهش تولید محصولات صنعتی در کشور شده و 90 درصد از برق مازاد تولیدی به تولید صنایع کشور کمک کرده است.

کارشناس اقتصادی، حمید بهزادی‌فر، در این زمینه اظهار نظر کرده و گفته است که در سال 1400 با مشکلاتی مانند خاموشی‌های گسترده مواجه بودیم، اما برنامه مدیریت مصرف در دو سال گذشته توانسته است محدودیت‌های تولید در حوزه صنعت کشور را برطرف کند.

کاهش صادرات فولاد به عراق

کاهش قابل توجه در صادرات فولاد ایران به عراق از دیگر عواملی است که موجب افزایش موجودی انبار صنایع فولادی در ایران شده است؛ این کاهش صادرات ناشی از مشکلات در بازاریابی بین‌المللی و تشکیل اتحادیه‌های منطقه‌ای و افزایش تعرفه صادرات است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: پیامد ساخت کارخانه نورد در عراق

علاوه بر این، عوارض گمرکی اعمال شده در کشور عراق بر محصولات فولادی ایران به کاهش صادرات فولاد ایران به این کشور منجر شده است. عوارض گمرکی 30 درصدی که بر محصولات میلگرد و تیرآهن صادراتی ایران به عراق تعیین شده است، در تیرماه سال 1402  کاهش صادرات فولاد ایران به عراق به مقدار 1.5 میلیون تن با ارزش 874 میلیون دلار را در پی داشته است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)