انتظار کاهش قیمت مسکن

انتظار کاهش قیمت مسکن
انتظار کاهش قیمت مسکن

آهن پرایس : بنا به گفته های رئیس اتحادیه مشاوران املاک قیمت مسکن از نتایج مذاکرات وین بلاشک بسیار تاثیر خواهد پذیرفت و می توانیم انتظار افت قیمتی را داشته باشیم همچنین اگر سایت های املاک یا مراکز آماری و بعضا برخی...

آهن پرایس : بنا به گفته های رئیس اتحادیه مشاوران املاک قیمت مسکن از نتایج مذاکرات وین بلاشک بسیار تاثیر خواهد پذیرفت و می توانیم انتظار افت قیمتی را داشته باشیم همچنین اگر سایت های املاک یا مراکز آماری و بعضا برخی با ارائه نظرات غیرکارشناسی جو را متشنج نکنند و موج روانی منفی ایجاد نشود می توانیم حتی انتظار کاهش قیمت بیشتری را نیز داشته باشیم. 
مصطفی قلی خسروی بیان داشت: بر اساس آمار رسمی متوسط قیمت مسکن در تهران 32 میلیون تومان است در حالیکه در سایت های فروش املاک این رقم حتی بیش از 50 میلیون تومان است به عبارتی هر کسی هر قیمتی بخواهد تعیین می کند و گویا نظارتی وجود ندارد.

ایشان تصریح کرد :کاهش قیمت دلار و طلا بر قیمت خودرو و مسکن نیز موثر بود و طی دو هفته پیشین نیم درصد نرخ مسکن کاهشی شده است. ایشان موافق است که در سایت ها قیمت ها نمایش داده نشوند و افراد غیر کارشناس نیز از مصاحبه های تنش زا خودداری کنند تا بازار مسکن رفتار واقعی و بدون رفتار هیجانی را نشان دهد، اما در عین حال نیز معتقد است انتظار افت شدید قیمتی نیز غیرمنطقی است و معتقد است بهترین اتفاق برای روزهای آتی بازار مسکن می تواند ثبات آن باشد. 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک افزود :در سال 99 در خرداد ماه بانک مرکزی اعلام کرد که قیمت مسکن 48 درصد افزایش یافته است در حالیکه در بازار افزایش 8 الی 12 درصدی موجود بود اما همین خبر از سوی بانک مرکزی قیمت مسکن را تا 99 درصد افزایش داد. 

ایشان اذعان داشت : متاسفانه در پی بررسی ها مشخص شد که این خبر افزایش قیمت 48 درصدی مسکن صرفا با هدف نجات بانک ها از ورشکستگی انجام شد چرا که ساختمان هایی که بانک ها دارند پشتوانه مالی آنهاست واضح است که است بانک مرکزی با انتشار آمار نادرست توانست به تراز مالی بانک ها کمک کند که این سیاست طبق معمول اثر تورمی خود را بر جای گذاشت و قدرت خرید مردم کاهش یافت.

قلی خسرو به اشاره به دولت قبل بیان داشت :آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت سابق بارها نوید مسکن اجتماعی را داد اما زمانی که پیگیر شدیم مسکن اجتماعی به کجا رسید سفسطه کردند و در نهایت اظهار داشت بودجه نداریم در حالیکه در این باره در کمیسیون عمران مجلس صحبت شده بود. عملکرد آقای آخوندی از کنار زدن مسکن مهر تا مسکن اجتماعی و در نهایت عدم انجام طرح مسکن اجتماعی ضربه سنگینی بر بخش مسکن وارد آورد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: قیمت مسکن پس از مذاکرات وین

چرا که مسکن مهر در سال 86 دقیقا زمانی که قیمت مسکن روند صعودی را در پیش گرفته توانست مانع از افزایش قیمت مسکن شود و هم اکنون نیز نهضت ملی مسکن نیز می تواند تا حدی مانع از حرکت صعودی قیمت مسکن گردد. در واقع از آنجایی که دولت قبل مسکن تولید نکرد میزان عرضه کاهش یافت و همیشه زمانی که توازن میزان عرضه و تقاضا بهم خورد باید منتظر افزایش قیمت بود و دقیقا در دولت قبل شیب تند افزایش قیمت توان خریدار را بشدت کاهش داد. 

چشم انداز مسکن در 1401

می توان اظهار داشت عوامل متعددی بر بازار مسکن موثر است که از جمله مهم ترین آنها نوسانات اقتصاد کلان ،بازارهای موازی و بحث قدرت خرید متقاضی است. هم اکنون قدرت خرید بشدت کاهش یافته و در عین حال با بحث مذاکرات وین موج امیدواری در فضای سیاسی و اقتصادی کشور وجود دارد که بلاشک بر بازار مسکن اثر میگذارد.چرا که با اخبار خوش مذاکرات وین انتظار افزایش قیمت ها جای خود را به کاهش قیمت ها در بازارهای طلا ،ارز و مسکن داده است. 

در نهایت ایشان اظهار کرد :از نیمه دوم سال جاری که دولت اوضاع اقتصادی را به دست گرفت مذاکرات نیز شکل جدی تری به خود گرفت و تا حدی روند رشد فزاینده تورم کنترل شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)