اوضاع نامشخص بازار آهن

اوضاع نامشخص بازار آهن
اوضاع  نامشخص بازار آهن

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات در روز گذشته نیز تقریبا در اغلب مبادی فروش ثابت بود و اگر نوسان قمیتی هم رخ داد به صورت جزئی و مختصر بود اما در کل تمایل چندانی به خرید آهن آلات در بازار مشاهده نشد. قیمت دلار نیز نوسان...

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات در روز گذشته نیز تقریبا در اغلب مبادی فروش ثابت بود و اگر نوسان قمیتی هم رخ داد به صورت جزئی و مختصر بود اما در کل تمایل چندانی به خرید آهن آلات در بازار مشاهده نشد.

قیمت دلار نیز نوسان جزئی را تجربه کرد و در پایان روز گذشته در بازار آزاد پس از کمی افزایش به قیمت 27 هزار و 820 تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

با توجه به اینکه خرید اهن درحال حاضر رونق گذشته را ندارد و معاملات چندانی نیز در بازار اهن رخ نمی‌دهد از همین رو به ندرت نوسانات کاهشی و افزایشی اتفاق می‌افتد و این نوسانات اندکی که مشاهده می‌شود بیشتر اصلاح قیمت است.

از همین رو آنچه از گزارشات قیمت اهن الات در روز گذشته برآورد می‌شود نشان‌دهنده ثبات حداکثری قیمت مقاطع فولادی است به این صورت که قیمت میلگرد جز در چند کارخانه که نوسان کاهشی 100 الی 420 تومانی داشت در عمده مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شد.

قیمت تیرآهن نیز همچنان در بخش کیلوفروشی بدون تغییر بود و در بخش شاخه‌فروشی نیز این ثبات قیمت مشاهده شد اما شاخه‌های پرفروش کارخانه ذوب آهن اصفهان حدود 10 هزار تومان کاهش قیمت داشت.

قیمت نبشی و ناودانی نیز تقریبا در همه شرکت ثابت بود و کاهش 150 تومانی تنها در یک شرکت مشاهده شد. قیمت روز پروفیل و انواع لوله‌ها نیز درکنار ثبات قیمت در چند شرکت، در مابقی مبادی فروش حدود 100 الی 200 تومان کاهش قیمت داشت.

قیمت روز ورق سیاه نیز نوسان کاهشی 100 الی 200 تومانی داشت اما ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی همچنان ثابت و بدون تغییر اعلام قیمت شد.

همانطور که در نخستین روز هفته نیز پیش‌بینی شد آخرین هفته دی ماه درحالی به پایان رسید که قیمت اکثر اهن الات در عمده مبادی فروش به طور مداوم ثابت اعلام می‌شد و هیچ یک از عوامل مؤثر در قیمت آهن، توانایی ایجاد تحرک در بازار آهن را نداشت.

این در حالی است که انتظار می‌رفت با توجه به تجریبات سال‌های گذشته در این موقع از سال به تدریج خرید اهن الات شروع شود و بازار آهن تحرک و شور و نشاطی به خود ببیند اما همانطور که مشاهده می‌شود چنین امری رخ نداد و به تأثیر از عوامل متعددی از جمله بلاتکیفی مذاکرات برجام و همچنین عدم نقدینگی خریداران، بازار اهن الات با کمبود متقاضی مصرف روبه‌رو است.

از سوی دیگر میزان معاملات بورس کالا نیز در قیمت روزانه اهن آلات تأثیرگذار است از همین رو همانطور که احتمال می‌رفت معاملات مقاطع فولادی عرضه شده در بورس کالای روز گذشته نیز تغییر چندانی در قیمت‌ها ایجاد نکرد و حاشیه سود عرضه‌کنندگان مقاطع به میزان عرضه پیشین یعنی 3 الی 5 درصد باقی ماند.

به گزارش آهن پرایس، خبرها از عامل مهم فعلی که بازارهای مالی را در نوعی بلاتکلیفی نگه داشته است بیانگر این است که مذاکرات برجام در مسیر مثبتی در جریان است اما گویا طرف‌های مذاکره‌کننده غربی در صدد تعیین ضرب‌العجل برای مذاکرات هستند و هشدار می‌دهند که هرچه سریع‌تر مذاکرات را پایان داده و توافقی شکل بگیرد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ثبات گسترده قیمت آهن آلات

با این اوصاف با توجه به شرایط فعلی جامعه می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که بازار بلاتکلیف آهن در شرایط کنونی متقاضی مصرف به دلیل عدم نقدینگی تمایلی به خرید اهن ندارد و برای برون‌رفت بازار اهن از رکود به انجام معاملات نقدی نیاز است تا بازار از این ترس و خمودگی رها شود و دوباره جان بگیرد.

محصول نهایی ارزانتر از مواد اولیه

به اعتقاد علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، عرضه محصولات تمامی زنجیره‌ها در بورس کالا موجب تسهیل دسترسی به محصولات می‌شود و انحصار محصول هر واحد از این زنجیره مانعی در واحدهای دیگر ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: گاه می‌بینیم واحدهای تولیدکننده شمش که مواد اولیه آنها آهن اسفنجی است، نرخ نهایی شمش برای آنها پایین‌تر از آهن اسفنجی تمام می‌شود و به‌طبع این امر جز ضرر و زیان مالی هیچ سودی برای تولیدکننده ندارد. این در شرایطی است که در حال حاضر عرضه آهن اسفنجی با کاهش روبه‌رو است و برخی تولیدکنندگان که تولیدات انبوه دارند مواد اولیه خود را تهیه می‌کنند اما چیزی عرضه نمی‌کنند و این امر زنجیره فولاد را با مشکل مواجه می‌کند.

جدی در پایان تصریح کرد: براساس طرح توسعه، تولید و نظارت زنجیره فولاد همه واحدها موظف هستند محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند تا بدین وسیله بازار تنظیم شده و نظارتی بر قیمت‌ها انجام شود که نتیجه این امر جلوگیری از رانتخواری است که عموما هم توسط دولتی‌ها اتفاق می‌افتد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)