بازار آهن در انتظار پاییز داغ

بازار آهن در انتظار پاییز داغ

بازار آهن آلات در یک دوراهی قرار گرفته است. از یک سو، ثبات نسبی قیمت‌ها و کاهش تقاضا بر بازار حاکم است، از سوی دیگر، برخی عوامل مانند احتمال افزایش نرخ دلار و بنزین، پیش‌بینی افزایش قیمت‌ها در آینده را مطرح می‌کنند. کارشناسان معتقدند تا نیمه مهر ماه، بازار در حالت ثبات به سر خواهد برد و پس از آن با توجه به عوامل مختلف، ممکن است شاهد تغییر روند باشیم...

آهن پرایس: بازار آهن‌آلات با سرعت غیرمنتظره‌ای به سمت رکود پاییزی سوق پیدا کرده است. تقاضا به شدت کاهش یافته و گرما و انرژی لازم برای رونق بازار را ندارد اما از ابتدای تابستان بازار آهن‌آلات با افزایش تدریجی قیمت‌ها همراه بوده است و درهفته‌های  اخیر شاهد ثبات نسبی قیمت آهن آلات در غالب کارخانه‌ها هستیم و قیمت دلار هم در نیمه‌های کانال 59 هزار تومانی با ثبات نسبی همراه است.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، کف قیمت پیشنهادی برای میلگرد از حدود ۲۷ هزار تومان برای کارخانه‌هایی مانند خلیج فارس، ابرکوه و جهان فولاد سیرجان آغاز شده و به تدریج به سمت کارخانه‌های بزرگ‌تری مانند خراسان (با قیمت حدود ۲۸ هزار تومان)، بافق و میانه (با قیمت حدود ۲۸.۳ تا ۲۸.۵ هزار تومان) و در نهایت به ذوب‌آهن اصفهان (با قیمت حدود ۲۹.۶ تا ۲۹.۸ هزار تومان) رسیده است.

اما قیمت‌ تیرآهن افزایش یافته و به سقف‌های بی‌سابقه‌ای رسیده است؛ به طوری که قیمت تیرآهن ذوب آهن و قیمت تیرآهن فایکو در برخی سایزها با افزایش 10 تا 100 هزار تومان اعلام شود. به عبارتی بازار تیرآهن نیز شرایط بسیار نامطلوبی دارد. در این شرایط، سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در بازار تیرآهن توصیه نمی‌شود.


 

بازار ورق نیز به عرضه جدید فولاد مبارکه وابسته است. در صورت عرضه ورق با قیمت‌های رقابتی در هفته آینده، ممکن است شاهد تغییراتی در این بازار باشیم. البته قیمت روز پروفیل و قیمت انواع لوله درزدار و بدون درز هم در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام می‌شود؛ علاوه‌بر این قیمت نبشی و انواع ناودانی تغییر قیمت نداشتند.

به طور کلی، بازار آهن‌آلات در حال حاضر شرایط بسیار نامطلوبی دارد، کاهش تقاضا، افزایش قیمت‌ها و عدم قطعیت‌های موجود در بازار، سرمایه‌گذاری در این حوزه را با ریسک بالایی همراه کرده است.

با این که بازار آهن داخلی همسو با بازار جهانی فولاد روند نسبتا ثابت و کاهشی دارد، تقاضا همچنان ضعیف گزارش می‌شود که علت اصلی آن را هم می‌توان بی‌پولی عنوان کرد. گفتنی است عدم نقدینگی نه تنها بازار آهن که دامن کلیه بازارها را نیز گرفته است. در واقع تداوم سیاست انقباضی و بی‌پولی و فشار مالیاتی به کاهش چشمگیر تقاضا منجر شده و مانع از بروز نوسان در بازار آهن و سایر بازارهای مالی شده است.

نکته‌ای که برخی کارشناسان احتمال می‌دهند در روند بازار آهن تغییر ایجاد کند، انتخابات آمریکا است، اما باید توجه کرد که انتخابات آمریکا چندان پیش‌بینی پذیر نیست و نمی‌توان با اتکا به نتایج نظرسنجی‌ها تصمیم گرفت.

در رابطه با تاثیر خبر عوارض صادراتی میلگرد به عراق نیز می‌توان گفت در صورت اجرایی شدن خبر عوارض صادراتی میلگرد، که به نظر محتمل می‌رسد، انتظار می‌رود از اوایل مهر ماه شاهد تغییر چشمگیر در روند بازار میلگرد باشیم. پیش‌بینی می‌شود قیمت میلگرد در این ماه به کف و سقف‌های جدیدی برسد؛ کف ۲۶ هزار تومان برای میلگرد بورسی و سقف ۲۸ هزار تومان برای میلگردهای خصوصی که قیمت‌های بالاتری دارند؛ البته این پیش‌بینی‌ها در صورتی محقق می‌شوند که شاهد هیچ‌گونه تنش سیاسی، نظامی یا نوسانات شدید در نرخ ارز نباشیم.

با این اوصاف از وضعیت فعلی بازار می‌توان اینگونه استنتاج کرد که قیمت آهن آلات دست کم تا نیمه‌های مهر در وضعیت ثابت قرار دارند و فعلا سیگنالی برای افزایش قیمت‌ها مشاهده نمی‌شود. تنها عاملی که مانع کاهش بیشتر قیمت‌ها است احتمالا مشکلات برقی کارخانه‌ها و کمبود برخی محصولات و سایزهای پرمصرف در بازار است که البته با نزدیک شدن به پایان شهریور ماه با رفع تدریجی این محدودیت مواجه هستیم.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ثبات قیمت در بازار آهن؛ خرید یا صبر؟

به هر حال پیش بینی می‌شود طبق تجربه با ورود به فصل پاییز به ویژه از ماه آبان تا حدودی بازار افزایشی شود که از محرکه‌های اصلی آن می‌توان به احتمال افزایش نرخ بنزین و افزایش نرخ دلار اشاره کرد به طوری که احتمالا کف حمایتی نرخ دلار در کانال 60 هزار تومان قرار بگیرد. در چنین وضعیتی پیشنهاد کارشناسان آهن پرایس اقدام به خرید و تهیه محصول مورد نیاز به اندازه مصرف است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی