بازار بدون نوسان آهن و فولاد

تحلیل نوسانات نرخ آهن
بازار بدون نوسان آهن و فولاد

در هفته جاری به دلیل تعطیلات یک روز در میان، به طور طبیعی بازار آهن و فولاد نیز نیمه‌تعطیل خواهد بود و به نظر می‌رسد در هفته پیش رو دستکم در بازار داخلی با بازاری نیمه تعطیل مواجه باشیم و احتمالا روند قیمت آهن آلات نیز عمدتا ثابت باشد.

آهن پرایس: پنجشنبه نیمه تعطیل هفته گذشته بازار آهن و فولاد روند نسبتا ثابتی داشتند، قیمت روز آهن آلات در غالب مبادی فروش بدون تغییر قیمت بود و عملا خرید و فروش چشمگیری نیز مشاهده نشد.بازار ارز نیز با ثبات نسبی همراه بود به طوری که قیمت دلار نسبت به روز قبل تغییر چندانی نداشته و در بازار آزاد حدود 31 هزار و 750 تومان به فروش رسید.


تحلیل نوسانات نرخ آهن


بازار آهن در اکثر بخش‌ها با ثبات قیمت همراه بود به طوری که میلگرد آجدار عمدتا بدون تغییر قیمت اعلام شد و تنها در چند شرکت کاهش 100 الی 200 تومانی داشتیم، به طور کلی در یک هفته اخیر قیمت میلگرد سایز10 در بازار آزاد روند کاهشی داشت و از 16 هزار و 275 تومان به 16 هزار و 229 تومان رسید.

قیمت روز تیرآهن در بخش کیلوفروشی عمدتا ثابت بود و ذوب آهن اصفهان حدود 50 تومان کاهش داشت، در بخش شاخه فروشی نیز غیر از شاخه‌های سنگین تیر ذوب آهن اصفهان که کاهش 20 الی 30 هزار تومانی داشت، مابقی شرکت‎ها تعییر قیمتی نداشتند.

قیمت تیرآهن ذوبی - آهن پرایس
قیمت نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نیز عمدتا ثابت اعلام شد و تنها نبشی آریان فولاد حدود 150 تومان کاهش قیمت داشت، به طور کلی در هفته چهارم شهریور ماه قیمت نبشی با افزایش جزئی همراه بود و از 17 هزار و 261 تومان به 17 هزار و 297 تومان رسید.
اما برخلاف کلیه محصولات فولادی که با ثبات قیمت همراه بودند، نرخ قوطی پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... در روز نیمه تعطیل پنجشنبه هم افزایشی بود و نرخ افزایش آن حدود 500 تومان برآورد شد.

در هفته جاری نیز به دلیل تعطیلات یک روز در میان، به طور طبیعی بازار آهن نیز نیمه تعطیل خواهد بود و به نظر می‌رسد در هفته پیش رو دستکم در بازار داخلی با بازاری نیمه تعطیل مواجه باشیم.همچنین با توجه به انتشار اخباری مبنی بر تشدید تحریم‌ها علیه روسیه، افزایش نرخ بهره تا مرز 4 درصد، تضعیف بازار نفت و کامودیتی‌ها را در پی خواهد داشت که نتیجه آن تداوم دامپینگ فولاد و نفت روسیه است؛ در کنار اینها نرخ تورم بالای 40 درصد و افزایش چاپ پول مزیدی بر آشفتگی اقتصادی کشور و ایجاد شرایط دشوار در روزهای آتی خواهد بود.

بر همین اساس به‌رغم هفته‌ نیمه تعطیل جاری، ممکن است قیمت پروفیل  تا حدودی روند افزایشی خود را حفظ کند، زیرا استقبال از مواد اولیه عرضه شده در بورس کالای هفته گذشته احتمال افزایش قیمت پروفیل را تقویت می‌کند. ممکن است این روند تا تعدیل قیمت پروفیل و تناسب آن با نرخ مواد اولیه ادامه داشته باشد اما سایر محصولات فولادی روند ثابتی خواهند داشت.

همچنین بازارهای جهانی نیز تغییر چندانی در هفته جاری ندارند و با توجه به بازارهای روسیه و چین، نرخ محصولات فولادی در بازارهای جهانی نیز ثابت خواهد بود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: رکود بازار آهن در فصل خزان

به عقیده برخی، بازارهای جهانی پس از تجربه رونق و روند افزایشی طولانی مدت، اکنون در دوره رکود به سر می‌برد  و ممکن است این روند طولانی شود. عوامل مختلفی در ایجاد چنین شرایطی دخیل است که از مهمترین موارد می‌توان به وقوع جنگ روسیه و اوکراین و تبعات پس از آن، رکود اقتصادی چین، افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا، افزایش چشمگیر نرخ تورم و همچنین کاهش نیاز و تقاضای صنایع وابسته اشاره کرد. بی‌گمان عواملی که برشمرده شد در بازار داخلی آهن نیز تأثیر بسزایی خواهد گذاشت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)