بازار مسکن در دوراهی قیمت

بازار مسکن در دوراهی قیمت
بازار مسکن در دوراهی قیمت

آهن پرایس: مهدی سلطان محمدی، کارشناس بازار مسکن در گفت و گویی اظهار کرد: در حال حاضر تحلیل بازار مسکن در سال جاری ممکن نیست. تعطیلات نوروز در فروردین ماه و حالا هم تعطیلی مشاوران مسکن به خاطر شرایط  ویروس کرونا پیش بینی این بازار را دشوار کرده است به ...

آهن پرایس: مهدی سلطان محمدی، کارشناس بازار مسکن در گفت و گویی اظهار کرد: در حال حاضر تحلیل بازار مسکن در سال جاری ممکن نیست. تعطیلات نوروز در فروردین ماه و حالا هم تعطیلی مشاوران مسکن به خاطر شرایط  ویروس کرونا پیش بینی این بازار را دشوار کرده است به طوری که به نظر می رسد این شرایط در اردیبهشت ماه هم ادامه داشته باشد. قاعدتا باید تا خرداد صبر کنیم؛ البته می‌توان گفت که در چند ماه گذشته به دلیل ابهامات و نوساناتی که در بازار وجود داشته معاملات تقریبا نصف شده است و فروشندگان و خریداران در معاملات  دچار تردید شده اند. 

وی ادامه داد: یکی از مولفه هایی که موجب افزایش چشمگیر نرخ دارایی‌های فردی شد انتظارات تورمی بالایی بود که در سال گذشته شکل گرفت. به عبارت دیگر خیلی‌ها به این نتیجه رسیدند که بهتر است موجودی‌ها و پس‌اندازهای خود را در دارایی‌های سرمایه‌ای سرمایه گذاری کنند تا بتوانند از خودشان در مقابل تورم محافظت کنند. به همین دلیل قیمت همه دارایی‌های سرمایه‌ای افزایش یافت.

طبق گفته های این کارشناس مسکن تقریبا از نیمه‌ سال گذشته وضعیت بازار مسکن مقداری تغییر کرد؛ به این معنا که خیلی‌ها به این نتیجه رسیدند که حبابی در بازار دارایی‌های سرمایه‌ای شکل‌گرفته است. در بازار بورس هم شاهد سقوط ۵۰ درصدی بودیم اما بازار مسکن سقوطی نداشت. حتی در برخی ماه‌ها مقداری افزایش یافت. البته رشد نیمه دوم سال ۹۹ در مقایسه با ماه‌های قبل کمتر بود. انتظار ما این است که در ماه‌های آینده افزایش یا کاهش قابل‌توجهی داشته باشیم. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اقدامات مجلس برای کاهش نرخ مسکن

سلطان محمدی در ادامه افزود: یکی از مشکلات کشور در طول چند سال گذشته کاهش نقدینگی در همه بخش‌ها بوده است و تاثیرات این موضوع را در بازار مسکن هم تجربه کردیم. علی‌رغم افزایش قیمت ها در بازار مسکن در طول سه سال گذشته شاهد آن بودیم که میزان ساخت‌ و‌ ساز و سرمایه‌گذاری در آن حد افزایش نیافت. در حالی که هرچه سرمایه‌گذاری بیشتر شود میزان تولید هم بیشتر می‌شود. قیمت مسکن باعث شده بود وام موجود درصد بسیار پایینی از منابع لازم برای تهیه مسکن را تامین کند. 

لازم است به این موضوع و مقدار وام مسکن اندیشیده شود و میزان اعتبارات افزایش پیدا کند. البته بانک‌ها هم مشکلات خودشان را دارند. بانک مرکزی و سیاست‌گذاران خیلی سعی کردند تا  تورم تأثیر زیادی در این بخش نداشته باشد. در چنین وضعیتی افزایش محدود وام‌ با توجه به افزایش قیمت مسکن در شهر تهران تعیین‌کننده نخواهد بود، البته در شهرستان‌ها و حواشی تهران وضعیت فرق می‌کند و روی قدرت خرید مردم تاثیر اندکی خواهد گذاشت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)