بازار مسکن در گذر زمان

بازار مسکن در گذر زمان
بازار مسکن در گذر زمان

آهن پرایس: بررسی روند تاریخی بازار ملک نشان می‌دهد که عموما این بازار به واسطه ماهیت دیرنقدشوندگی، واکنش دیرهنگام به تغییر و تحولات سایر بازارها دارد، اما اکنون در فاصله چند روز پس از ریزش بازارهای اقتصادی، تقاضای غیرمصرفی بازار ملک نیز عکس‌العمل نشان داد. روز گذشته و همزمان با...

آهن پرایس: بررسی روند تاریخی بازار ملک نشان می‌دهد که عموما این بازار به واسطه ماهیت دیرنقدشوندگی، واکنش دیرهنگام به تغییر و تحولات سایر بازارها دارد، اما اکنون در فاصله چند روز پس از ریزش بازارهای اقتصادی، تقاضای غیرمصرفی بازار ملک نیز عکس‌العمل نشان داد. روز گذشته و همزمان با بروز اولین نشانه‌های تاثیرپذیری بازار ملک تحت تاثیر بازارهای اقتصادی، بسیاری از فروشندگان، قیمت‌های پیشنهادی خود را تا حد قابل توجهی نسبت به قیمت قبلی پیشنهادی خود کاهش دادند که این کاهش قیمت‌ها در مناطق مختلف پایتخت به ویژه مناطق پرمعامله و مصرفی مشهود بود. فروشندگانی که در فروش ملک خود به واسطه کاهش انتظارات تورمی تعجیل می‌کنند، قیمت‌های پیشنهادی را بین 15 درصد تا 32 درصد کاهش داده‌اند. 

بنابراین انعکاس ریزش ارز و بازارهای اقتصادی در بازار ملک، خود را به‌صورت فروریزش (افت ناگهانی و قابل توجه) نشان داد. البته قضاوت دقیق از انعکاس این میزان فروریزش در قیمت‌های قطعی (ملک‌های معامله شده) نیازمند گذر زمان و اعلام آمارهای رسمی از تحولات بازار مسکن است تا بتوان تصویر بهتر و دقیق‌تری از این «واکنش سریع» بازار ملک به بازارهای اقتصادی ارائه داد.


طی یکی، دو روز اخیر، بازار مسکن با تاثیرپذیری زودهنگام از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سه تغییر معنادار را در سمت عرضه شاهد بوده است. اولین نشانه این تغییرات از کاهش قیمت پیشنهادی آپارتمان‌های مسکونی مناطق مختلف پایتخت حکایت دارد. بازار مسکن به تاثیر روانی بازارهای اقتصادی واکنش نشان داد. فروکش کردن بازارهای اقتصادی همچون سکه و دلار به تبع تحولات سیاسی و بین‌الملل (انتخابات آمریکا) در بازار مسکن هم بازتاب داشت به طوری که حجم فایل‌ها در برخی استارت‌آپ‌های ملکی نیز افزایش یافته و پیش‌قیمت - قیمت پیشنهادی فروشنده‌ها در فایل‌ها - در مناطقی از شهر بین ۱۵ تا بیش از ۲۵ درصد نسبت به هفته گذشته ریزش کرده است. 

 بررسی آمار رسمی معاملات مسکن در شهر تهران حاکی از آن است که طی یک تا یک سال و نیم گذشته بازار همواره در یک شرایط غیرعادی به سر می‌برد که دو دلیل عمده داشت: نخست اینکه رکود معاملاتی در اوج جهش ادامه‌دار شد و دوم اینکه غالب تقاضای بازار، از جنس تقاضای غیرمصرفی بود. بررسی‌ها از قیمت پیشنهادی فایل‌های عرضه شده در مناطق مختلف پایتخت نشان می‌دهد تعداد فایل‌های فروش آپارتمان در آگهی‌های ملکی افزایش پیدا کرده و تمایل برخی فروشندگان برای فروش بیشتر شده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)