بازار مسکن1400 رکودی تر از قبل

بازار مسکن امسال رکودی تر از 1399
بازار مسکن1400 رکودی تر از قبل

آهن پرایس: در سال جاری که رکود بازار آهن آلات بود همین رکود نشان از عدم وجود ساخت و ساز کافی دارد در حالیکه از ابتدای سال نوید ساخت یک میلیون مسکن در سال داده می شدبر اساس آمار و ارقام منتشره ساخت...

آهن پرایس: در سال جاری که رکود بازار آهن آلات بود همین رکود نشان از عدم وجود ساخت و ساز کافی دارد در حالیکه از ابتدای سال نوید ساخت یک میلیون مسکن در سال داده می شدبر اساس آمار و ارقام منتشره ساخت مسکن در سال جاری افت 18 درصدی داشته است.

به تحلیل گزارشگر آهن پرایس کارنامه شش ماه نیمه ابتدای سال 1400 نشان از رکود ساخت و ساز در سال جهش تولید مسکن دارد شاید این گزارش را اولین ضعف عملکردی متولی مسکن و وزیر مسکن در ساخت و تحقق ساخت مسکن دانست. 

بر اساس آمار موجود در نیمه نخست سال فقط 197 هزار واحد مسکونی موفق به اخذ مجوز ساخت و ساز شده اند و در فرایند احداث قرار گرفته اند و این در حالیست که بر اساس برنامه ها و تکلیف های قانونی به امضا رسیده بایستی 500 هزار واحد در برنامه ساخت نیمسال اول 1400 قرار می گرفت. آمار 197 هزار واحد مسکونی به معنی پیشرفت 39 درصد از برنامه ساخت 500 هزار واحد مسکونی و عقب ماندن 61 درصدی طرح مذکور در نیمسال اول 1400 می باشد.


همین آماره منتشره به معنی رکود ساخت و ساز مسکن در نیمه نخست سال جاریست و در مقایسه با سال 99 مشاهده میشود که در سال 99 در نیمه نخست سال بالغ بر 240 هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شده بود. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: نرخ حبابی مسکن

البته فراموش نکنیم که قانون ساخت مسکن در ساخت در تابستان به طور قطعی تصویب شد اما مسئله این است که از سال پیشین آن متولیان مسکن ساخت حدود یک میلیون واحد مسکونی را در قالب طرح اقدام ملی مسکن اعلام کرده بودند.

بنابراین این طرح از همان سال 99 کلنگ خورده است و افتتاح شده است و در تابستان این مبحث به صورت ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال متوالی به تصویب رسید.به طور کلی هر چند قانون جهش تولید مسکن و برنامه ساخت یک میلیون واحد مسکونی دولتی ساز از تابستان سال جاری مصوب شده است اما با توجه به اینکه در سال گذشته نیز ساخت یک میلیون مسکن در دستور کار متولیان مسکن قرار داشته و در سال 1400 نیز این برنامه ادامه داشته می توان اظهار داشت کارنامه مسکن سازی دولتی تا کنون در عملکرد موفق نبوده است. 
خلاصه اخبار و آمارها حکایت از کاهش 18 درصدی حجم ساخت و سازهای کشور دارد و این بدین معنی است که رکود بازار مسکن در سال 99 نه تنها ادامه داشته بلکه در سال 400 به میزان 18 درصد نیز تشدید شده است. 

در روز شنبه 18 دی ماه 1400 مرکز آمار ایران  داده های جمع آوری شده مربوط به ساخت واحدهای مسکونی را منتشر کرد بر اساس این اطلاعات در بهار سال جاری 103 هزار و 400 واحد مسکونی مجوز دریافت کردند و به مرحله احداث رسیدند و این میزان نیز 9.5 درصد کاهش یافت و به 93 هزار و 578 واحد افت کرد.  

میزان مجوزهای ساخت مسکن در تابستان سال جاری نیز نسبت به زمان مشابه در سال گذشته 31.9 درصد کاهش یافته است. بر اساس این آمارها که رکود عمیق بازار مسکن را سال 1400 نمایش می دهد به همین موازات تمامی بازارهایی که به ساخت و ساز مرتبط اند نیز به شدت رکودی شده اند از جمله فروش آهن آلات ساختمانی  و گچ و سیمان و میلگرد و تیرآهن به شدت رکودی شده است و چه بسا تعداد کثیری از مشاغل نیز تحت تاثیر این رکود نابسامان شده اند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)