بازار میلگرد در آستانه جهش قیمت

بازار میلگرد در آستانه جهش قیمت

میلگرد به عنوان یکی از محصولات پرمصرف و پیشگام نوسانات بازار آهن درحالی روند افزایشی داشت که غالب محصولات با ثبات نسبی همراه بودند.محدودیت مصرف برق، کمبود برخی سایزهای پرمصرف و افزایش 30 درصدی نرخ حمل، از عوامل اصلی این نوسان قیمت اعلام شد...

بازار میلگرد رو به بالا میشود

آهن پرایس: طبق آمار روز گذشته در حالی که قیمت پروفیل و قیمت تیرآهن ثبات نسبی خود را حفظ کرده است. گزارش‌هایی از افزایش 100 تا 300 تومانی قیمت روز میلگرد در بازار به گوش می‌رسد.

برخی از مبادی پرطرفدار و شناخته شده در این حوزه، با محدود کردن تنوع سایزهای پرمصرف، سیگنال‌هایی از افزایش قیمت را به بازار ارسال کرده‌اند که دلایل مختلفی برای این محدودسازی‌ها عنوان می‌شود.

  • پیش‌بینی محدودیت‌های برقی: برخی معتقدند که این محدودسازی‌ها در راستای پیش‌گیری از اعمال محدودیت‌های برقی در فصل گرما صورت گرفته است.
  • هماهنگی صنفی برای افزایش قیمت: در مقابل، عده‌ای دیگر این محدودسازی‌ها را نوعی هماهنگی صنفی برای افزایش فشار قیمت می‌دانند؛ علاوه بر این، افزایش ۳۰ درصدی کرایه حمل نیز به گرانی میلگرد دامن زد.

عواملی که در افزایش قیمت نقش دارند

در حال حاضر، کف نرخ‌های پیشنهادی میلگرد آجدار در بازار از حدود ۲۵۵۰۰ تومان دو هفته گذشته به بالای ۲۵ هزار تومان، در محدوده ۲۵۰۰۰ تا ۲۶۰۰۰ تومان افزایش یافت. همچنین که عوامل متعددی در این افزایش قیمت نقش دارند.

  • تغییرات نرخ دلار در بازار آزاد
  • افزایش ۳۰ درصدی نرخ کرایه حمل
  • کمبود مقطعی به دلیل محدود شدن خروجی برخی از کارخانجات

کارشناسان بازار معتقدند که با وجود این عوامل، احتمال افزایش بیشتر قیمت روز میلگرد در کوتاه مدت وجود دارد. البته، برخی از فعالان بازار معتقدند که با رفع محدودیت‌های عرضه و ثبات نرخ ارز، قیمت میلگرد امروز در بلندمدت به ثبات خواهد رسید.

رونق نسبی در بازار میلگرد

براساس گزارش‌ها بازار مقاطع طویل فولادی در بورس کالای ایران در نیمه خردادماه با رونق نسبی همراه بود. در این مدت، 70 هزار تن میلگرد با میانگین رقابت 2 درصدی در رینگ صنعتی معامله شد.

بازگشت نرخ ارز به مسیر رشد، افت قیمت‌های پایه، تحریک معاملات زنجیره فولاد، قرار گرفتن در فصل سنتی تقاضا و نگرانی از کاهش اجباری تولید به دلیل محدودیت برق صنایع، از جمله دلایل این رونق نسبی بود. با وجود این رونق، رکود سنگین در بخش ساخت‌وساز و دشوار شدن شرایط صادرات، مانع از تداوم این رونق خواهد شد.

عرضه و تقاضای میلگرد در روز قبل

روز گذشته 241 هزار تن میلگرد با قیمت پایه 22 هزار و 950 تا 23 هزار و 850 تومان در بورس کالا عرضه شد که تقاضای 107 هزار تنی برای آن ثبت شد در نهایت 70 هزار تن با میانگین قیمت 24 هزار تومان به فروش رفت.

کاهش قیمت پایه و رقابت 2 درصدی، انگیزه خرید را در برخی متقاضیان ایجاد کرد با این حال، قیمت میلگرد در سطح نرخ‌های قبلی باقی ماند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: چالش‌های بازار آهن در تیرماه

رکود سال گذشته در بازار مصرف میلگرد، باعث کاهش تولید برخی نوردکاران شد. انجمن فولاد اعلام کرده که تولید میلگرد در سال گذشته با یک درصد کاهش به ده میلیون و 291 هزار تن رسید. به عقیده برخی کارشناسان رونق بازار داخلی و صادراتی، تنها راه نجات نوردکاران از افت بیشتر تولید در سال جاری است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (2)

  • کاربر میهمان
    کاربر میهمان1403/03/30 - 12:38 پاسخ

    چه چیزی روی قیمت میلگرد تاثیر مستقیم داره ؟

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1403/04/24 - 09:16

      برند میلگرد،وزن میلگرد، استاندارد میلگرد،، قیمت دلار

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی