بازبینی اوضاع بازار آهن

بازبینی اوضاع بازار آهن

سختگیری‌های تعزیراتی، سامانه‌ای، مالیاتی و اعمال محدودیت‌های خرید و فروش در بورس کالا؛ در کنار خبرهای مثبت سیاسی در فرونشاندن هیجانات خرید سرمایه‌ای بی‌اثر نبوده است...

آهن پرایس: همانطور که انتظار می‌رفت با تعطیلی ابتدای هفته جاری، بازار آرام و با ثبات قیمت روز آهن آلات همراه بود و در کلیه زیرمجموعه‌های بازار آهن و فولاد رکود نسبی حاکم بود. به عبارتی دیگر با ارسال سیگنال‌های مختلف اخبار مثبت سیاسی به بازار آهن، معاملات و خرید و فروش آهن نیز تقریبا متوقف شد و حتی خرید سرمایه‌ای هم مشاهده نشد.

بازار ارز هم نوسانات محدودی را تجربه کرد و قیمت دلار بین دو کانال 50 و 51 هزار تومان در رفت و آمد بود اما در پایان روز شنبه با حفظ ثبات نسبی دلار بازار آزاد 50 هزار و 650 تومان مبادله شد.

تحلیلی بر بازار آهن

همانطور که از روند نوسانات بازار آهن برمی‌آید اخبار مثبت سیاسی بیشترین اثرگذاری را روی قیمت روز آهن داشته و اثر قطعی برق و محدودیت مصرف فولادسازان را تا حدودی کاهش داده است.

اخباری سیاسی مثبتی که به آرامش در بازار منجر شده و می‌توان به آن اشاره کرد نشست شورای حکام است که به تداوم برخی توافقات میان ایران و عمان منتهی خواهد شد، همچنین احتمال سفر وزیر خارجه عربستان به ایران و بازگشایی سفارت ایران در ریاض و ازسرگیری روابط با مصر نیز از دیگر اخبار مثبت سیاسی جاری است.

به دنبال نشست شورای حکام آژانس اتمی، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی اتمی در گزارشی اعلام کرد که در سه ماه اخیر ذخایر اورانیوم 20 درصدی ایران به 500 کیلو و ذخایر 60 درصدی نیز به 100 کیلوگرم افزایش یافته است. در واقع می‌توان گفت در پی این نشست توافق جدیدی حاصل نشده و درحال حاضر هر دو طرف تمایلی به افزایش تنش‌ها ندارند.

خبر حائز اهمیت دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد افزایش بین از 5 میلیون تنی ظرفیت انبارهای فولاد کشور در مقایسه با دو ماه فروردین است. به عبارتی ظرفیت 16 میلیون تنی فولاد انبارهای کشور حاکی از رشد 67 درصدی سالانه این ظرفیت است.

در واقع با کاهش قیمت محصولات فولادی صادراتی و افزایش قیمت محصولات در بازار داخلی به انبار کردن این محصولات منجر شد و مضاف بر این ضعف تقاضا در بازار داخلی نیز به این امر دامن زد. در واقع می‌توان گفت ذخیره کردن مقاطع فولادی برای عرضه در تابستان و در شرایطی که برق فولادسازان قطع است به افزایش ظرفیت انبارها منجر شد.

گفتنی است بیشترین محصول هم به شمش و تیرآهن تعلق دارد و اگر چنین روندی همچنان ادامه‌دار باشد ممکن است کمیته مدیریت بازار با ابلاغ دستورالعملی جدید موجودی انبارها را روانه بازارهای صادراتی و بازار داخلی بکند.

گزارش‌ها از بورس کالا نیز حاکی است که امروز حدود 176 هزار و 480 تن شمش بلوم، ورق قلع اندود، ورق گالوانیزه، آهن اسفنجی بریکت و ... عرضه می‌شود که از این میزان 117 هزار و 780 تن به شمش بلوم اختصاص دارد که قیمت آن نیز 20 هزار و 867 تومان در هر کیلو تعیین شده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: نبض آرام بازار آهن و فولاد

همچنین حدود 23 هزار و 400 تن نیز آهن اسفنجی بریکت با قیمت 13 هزار و 791 تومان عرضه می‌شود. براساس اخبار موجود و طبق اعلام مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت خرید محصولات فولادی از بورس کالا به سامانه بهین یاب منحصر شد.

به عبارتی براساس تصمیمات کارگروه مدیریت بازار خریداران محصولات فولادی بورس کالا باید در سامانه بهین یاب ثبت نام کنند و زین پس دیگر بورس کالا لیست خریدی از وزارت صمت قبول نمی‌کند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)