بررسی تحرکات بازار مسکن

بررسی تحرکات بازار مسکن
بررسی تحرکات بازار مسکن

آهن پرایس: در طی بررسی های معاملات آپارتمان در 22 منطقه پایتخت مشخص شد؛ درصدی از رشد فروش آپارتمان در کل مرتبط با اقدام خریداران تبدیلی در مناطق جنوبی بوده است. چنین که در منطقه جنوب شهر که قیمت ها تقریبا یک سوم قیمت مناطق متوسط و شمال شهر برآورد می شود، معاملات...

آهن پرایس: در طی بررسی های معاملات آپارتمان در 22 منطقه پایتخت مشخص شد؛ درصدی از رشد فروش آپارتمان در کل مرتبط با اقدام خریداران تبدیلی در مناطق جنوبی بوده است. چنین که در منطقه جنوب شهر که قیمت ها تقریبا یک سوم قیمت مناطق متوسط و شمال شهر برآورد می شود، معاملات بر دو نوع است یک گروه فروشنده های حومه پایتخت به حساب می آیند، که بعضا دو سال پیش و شاید پارسال در شهرهای جدید اطراف تهران خرید سرمایه ای ملک انجام داده اند و در روزهای اخیرا با فروش آنها و خرید در پایتخت به صورت خریدار مصرفی ظاهر شده اند.

سرمایه گذاران ملکی در اطراف تهران این روزها که با کاهش قیمت مسکن مواجه شده اند، با این ذهنیت که بازار در اطراف تهران شکننده تر از خود تهران است؛ ترجیح می دهند از شهرهای جدید اطراف تهران خارج شده و در صدد یافتن ملکی در مناطق تهران هستند. حجم معاملات خانه در تهران قدیم 1.5 برابر شده که علت اصلی آن، بحث مهاجرت معکوس از شهرهای جدید اطراف تهران به مناطق پایین تهران است. در نتیجه در جنوب تهران تورم مسکن بیشتر از شمال تهران است. 

 در خرداد ماه امسال، تورم مسکن در مناطق 9 تا 20 شهر تهران (مناطق جنوب شهر تهران) بیش از 4 درصد رشد را گزارش کرد. حال آنکه حجم معاملات خرید خانه در این مناطق در مقایسه با اردیبهشت ماه  33 درصد افزایش داشته است. در این میان حجم معاملات خرید مسکن در مناطق تهران قدیم (مناطق 12 و 13)؛ بالغ بر 50 درصد در این ماه نسبت به ماه پیش رشد داشته و تورم مسکن در این مناطق در ماه جاری به حدود 10 درصد رسید. می توان نتیجه گیری کرد بخش اصلی افزایش قیمت و متوسط حجم معاملات مسکن در ماه خرداد بعد از دو ماه رکود و کاهش قیمتی در بازار مسکن؛ ناشی از افزایش تقاضا و متوسط قیمت مسکن در مناطق واقع در تهران قدیم است. 

بازار مسکن شهرهای جدید به ‌نوعی در حال برقراری ثبات قیمتی  است؛ که این ثبات ناشی از کاهش تقاضای سرمایه ای و به صفر رسیدن تورم در املاک است. این روزها در اولین ماه تابستان کاهش شدید تقاضا در شهرهای جدید حومه تهران نه تنها افزایش داشته است بلکه آمارهای مربوط به بازار مسکن در خرداد ماه مبنی بر آغاز مهاجرت معکوس از شهرهای جدید به مناطق واقع در محدوده تهران قدیم است. طبق گزارشات فعالان بازار معاملات مسکن در مناطق واقع در محدوده تهران قدیم بیشتر معاملاتی که  در خرداد صورت گرفته است، آپارتمان‌هایی بوده است که قیمت کل آنها بین 550 تا 800 میلیون تومان بوده است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: دوراهی در وضعیت بازار مسکن

یک نتیجه گیری دیگر؛ که پس از بررسی ها حاصل شد؛ کاهش سن آپارتمان هایی است که در بازار معامله شده اند. واضح است که عمده خریداران افرادی بوده اند که آپارتمان ها با عمر ساخت بالاتر را فروخته و به جای آن آپارتمان جوانتر خریداری کرده اند و این فرآیند تبدیل به احسن با هدف حفظ ارزش دارایی و افزایش ارزش آن صورت گرفته است. دسته ی دیگر افرادی  که خانه اولی بودند؛ غالبا به دنبال خرید واحدهایی که عمر بنای بیشتری داشته و قیمت مناسب تری داشته اند بوده اند.  

طبق آمار بدست آمده و مقایسه میزان معاملات واحدهای مسکونی با  عمر بنای 16 تا 20 سال؛ نسبت به قبل که از 18 درصد معامله به 16 درصد معامله کاهش یافته است. همچنین کاهش قیمتی نیز داشته است.از سوی دیگر میزان معاملات در واحدهای مسکونی با عمر بنای 6 تا 10 سال از 20 درصد به 21 درصد افزایش داشته است. این مساله نشان دهنده افزایش سهم خرید واحدهای مسکونی با عمر بنای کمتر و قیمت بالاتر است. 

در حالیکه مشاوران املاک معتقدند تغییر چندانی در فروش مسکن در خرداد ماه نسبت به ماه پیشین نیست. این چنین است که افزایش قیمت مسکن در آمارهای رسمی را می توان به دلیل افزایش خرید و فروش واحدهای مسکونی با عمر بنای کمتر دانست. این مسئله می تواند برهانی بر ورود تقاضای تبدیل به احسن به بازار در نبود تقاضای مصرفی خانه اولی و تقاضای سرمایه گذاری معاملات آپارتمان در خرداد ماه باشد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)