بلاتکلیفی اجرای طرح مسکن اجتماعی

بلاتکلیفی اجرای طرح مسکن اجتماعی
بلاتکلیفی اجرای طرح مسکن اجتماعی

چند سالی است که طرح ساخت مسکن اجتماعی برای قشر کم درآمد جامعه در دستور کار دولت قرار گرفته است، اما با وجود اینکه طرح اجرایی شدن آن در سال گذشته به تصویب هیئت دولت رسیده است اما هنوز عملیاتی نشده.اینگونه که از صحبتهای مسئولین مشخص است این است که این طرح در صف اختصاص منابع مالی و اعلام آن به بانک ها،در حالت سکون قرار گرفته است ...

چند سالی است که طرح ساخت مسکن اجتماعی برای قشر کم درآمد جامعه در دستور کار دولت قرار گرفته است، اما با وجود اینکه طرح اجرایی شدن آن در سال گذشته به تصویب هیئت دولت رسیده است اما هنوز عملیاتی نشده.اینگونه که از صحبتهای مسئولین مشخص است این است که این طرح در صف اختصاص منابع مالی و اعلام آن به بانک ها،در حالت سکون قرار گرفته است.این درحالی است که آذر ماه سال گذشته این طرح پس از 2 سال بلاتکلیفی بلاخره به مصوبه دولت درآمد و قرار شد 570 هزار واحد تا سال 1400 ساخته شود.

بر اساس مصوبه دولت قرار بود در فاز اول مسکن اجتماعی حدود 70 هزار واحد در سال 95 ساخته شود و در سال های بعدی نیز تا سال 1400، سالانه 100 هزار واحد دیگر ساخته شود. اما همه این برنامه ریزی ها نیازمند گرفتن تاییدیه نهایی از دولت بود، اکه این امر به قدری به تاخیر افتاد که در جلسه اواخر اسفند، عملا ساخت 70 هزار واحدی که قرار بود در سال 95 ساخته شود از دستور کار حذف شده و ساخت مسکن اجتماعی از 570 هزار واحد، به 500 هزار واحد کاهش یافت.

طبق گزارش همشهری، در خرداد ماه سال جاری، رئیس بنیاد مسکن هزینه مورد نیاز برای ساخت 570 هزار واحد طرح مسکن اجتماعی را 2 هزار و 400 میلیارد تومان اعلام کرد، و همچنان گفتگو بین بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه برای تامین این هزینه ادامه دارد. به گفته رئیس بنیاد مسکن۱۶۰میلیارد تومان از این اعتبارات به ارائه تسهیلات بلاعوض اختصاص دارد.

چنانچه كه در مصوبه هیأت وزیران برای طرح مسكن اجتماعی بطور صریح بیان شده است، منبع های مورد نیاز عملیاتی کردن این مصوبه باید توسط سازمان برنامه و بودجه كشور از محل منابع هدفمند كردن یارانه‌ها تأمین و در لایحه های بودجه سنواتی پیش‌بینی و منظور شود اما طبق صحبت های محمدجواد حق‌شناس، معاون امور مسكن شهری هنوز اختصاص اعتبار 2هزار و 400میلیارد تومانی مسكن اجتماعی منتظر اعلام به بانك‌های عامل بوده و آخرین پیگیری‌های بنیاد مسكن به‌عنوان اجرا کننده طرح مسكن اجتماعی از بانك مركزی نیز حاكی از این است كه هنوز این تسهیلات به بانك‌ها اعلام نشده است.
 

از ساخت مسكن اجتماعی تا تأمین مسكن حمایتی
درشرایطی از اوایل مطرح شدن طرح مسكن اجتماعی همواره موضوع «ساخت مسكن» مدنظر قرار می‌گرفت كه براساس آنچه بصورت نهایی در هیئت دولت تصویب شد، طرح مسکن اجتماعی به دو بخش «مسكن اجتماعی» و «مسكن حمایتی» تبدیل شده و قسمت اعظم تعهدات دولت به یکسری حمایت ها اعم از كمك بلاعوض 7میلیون تومانی و همچنین پرداخت اجاره‌ مسکن ماهانه به قشر كم‌درآمد جامعه محدود شد و نه ساخت مسكن.
بر این اساس دولت موظف شد فقط 10درصد از مجموع تعهدات خود در مصوبه 500هزار واحدی مسكن اجتماعی را انجام دهد و مابقی را به‌صورت ارائه تسهیلات ساخت و خرید مسكن ملكی به قشر كم‌درآمد جامعه، پرداخت تسهیلات به سازندگان مسكن اجتماعی،پرداخت وام قرض‌الحسنه ودیعه مسكن، پرداخت كمك اجاره‌بها و همچنین پرداخت كمك بلاعوض 7میلیون تومانی به خریداران مسكن مهر فاقد متقاضی اجرایی كند. درحقیقت، در طرحی كه همیشه به‌عنوان طرح جایگزین مسكن مهر معرفی می‌شد، در طول 5 سال كمتر از معادل یك‌بیستم مسكن مهر، واحد مسكونی ایجاد خواهد شد و كل واحدهایی که شامل حمایت از این طرح در طول 5سال می شوند نیز به كمتر از یك‌چهارم واحدهای مشمول طرح مسكن مهر می‌رسد.

 

 

 

برای تحلیل بازار مسکن، تحلیل بازار آهن و همچنین پیش بینی بازار آهن  اینجا  را کلیک کنید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)