بهترین زمان خرید آهن کیه؟

بهترین زمان خرید آهن کیه؟

افت تقاضا در هنگام رکود بازار آهن و فولاد امری ثابت شده و بدیهی است، چراکه متقاضی به منظور هدف برای کاهش بیشترقیمت‌ها دست از خرید می‌کشد؛ این درحالی است که به سیاست‌های بازارساز تصمیمات خلق‌الساعه و روند موقتی بازار آهن داخلی واقف است، از همین رو در چنین شرایطی توصیه ما ورود به بازار و خرید آهن مورد نیاز و به اندازه مصرف است...

آهن پرایس: با نگاهی گذرا به آمار و تحلیل‌هایی که روزانه از بازار آهن و فولاد ارائه می‌شود، می‌توان ‌دریافت که از ابتدای خرداد تا نیمه تیرماه بازار آهن در رکود و ثبات به سر می‌برد و در این میان کاهش تدریجی و اصلاح جزئی قیمت روز آهن آلات در برخی حوزه‌ها مشهود است.

قیمت دلار که از ابتدای خرداد نوسانات محدودی داشت با کمی عقب‌نشینی در مرز کانال 50 هزار تومان قرار گرفت و تا اوسط تیر ماه جهش قیمت چشمگیری تجربه نکرد، در پایان هفته گذشته هم هر دلار بازار آزاد 50 هزار و 350 تومان مبادله شد و احتمال می‌رود با توجه به اخبار سیاسی منفی به طور جزئی افزایش بیابد.

قیمت آهن آلات ثابت می‌ماند؟

هفته گذشته در حالی پایان یافت که بازار آهن کماکان در ثبات و آرامش بود و عمده مقاطع فولادی در اکثر کارخانه‌ها روند ثابتی داشتند؛ البته باید گفت از ابتدای خرداد تا نیمه تیر ماه اوضاع به همین شکل بود و بازار آهن با ثبات نسبی و شیب ملایم نزولی همراه بود.

به طوری که نرخ برخی از مقاطع فولادی از ابتدای سال تا کنون به کمترین قیمت رسیدند؛ به عنوان مثال قیمت میلگرد آجدار در ابتدای سال عمدتا در کانال 25 هزار تومان گزارش ‌شد اما در نیمه اردیبهشت تا 28 هزار تومان هم افزایش یافت، پس از آن روند نزولی در پیش گرفت به طوری که کف قیمت هر کیلو میلگرد در محدوده 24 تا 24500 تومان اعلام شد. کف قیمت تیرآهن 16 و قیمت تیرآهن 18 هم در مرز کانال 26 هزار تومانی قرر گرفت.

همانطور که در گزارش پنجشنبه گذشته اشاره شد، بازار آهن در 2-3 سال اخیر با افت تقاضا مواجه بوده است و این روند در بهار 1402 که انتظار می‌رفت به طور سنتی تقاضا افزایش یابد، شاهد تشدید ضعف تقاضا بودیم.

به عبارتی تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای آهن به دلایل متعددی عقب‌نشینی کرده و معاملات آهن و فولاد از رونق افتاده است. در واقع قیمتگذاری دستوری آهن آلات در بورس کالا و ایجاد سامانه‌های نظارتی امکان هرگونه نوسان‌سازی یا نوسان‌گیری را فعلا از فعالان بازار سلب کرده و تولیدکننده از ورود به بازار صادرات ناگزیر است؛ چنین شرایطی می‌توان گفت فرصت مناسبی برای ورود تقاضای مصرفی به بازار و خرید آهن آلات است.

از دیگر عواملی که کاهش تقاضای آهن را رقم زده می‌توان به کمبود نقدینگی و افزایش نرخ تورم و در نتیجه ناتوانی در خرید محصول مورد نیاز اشاره کرد؛ نتیجه چنین امری انتظار برای کاهش بیشتر قیمت‌ها است که متقاضی مصرفی را در فاز انتظار فرو برده و مانع از خرید آهن آلات شده است.

از طرفی با توجه به اینکه بازار جهانی فولاد در کانال کاهشی قرار دارد و مواد اولیه با ثبات و نزول قیمت همراه هستند، یقینا کلیه بازارها به ویژه در بازارهای صادراتی ایران و تثبیت روند کاهشی و ثابت بازار داخلی اثرگذار خواهد بود؛ به عنوان مثال میلگرد چین که بزرگترین فولاد جهان است حدود 16 دلار کاهش یافته است.

از طرفی دیگر تأثیر قیمت دلار بر قیمت آهن داخلی انکارنشدنی است و از مهمترین پارامترهای اثرگذار بر بازار آهن است در واقع می‌توان گفت با در نظر گرفتن نرخ دلار ارزش قیمت میلگرد فعلی رقمی منطقی به نظر می‌رسد.

از دیگر سو در هفته‌های گذشته کلیه بازارها با حجم زیادی از اخبار سیاسی مثبت مواجه بودند که در واکنش به سیگنال‌های مثبت قیمت‌ها کاهشی یا ثابت اعلام شدند و بازارها تا حدودی عاری از هیجان بودند به همین جهت قیمت آهن نیز عمدتا ثابت اعلام شد.

بنابراین با در نظر گرفتن پارامترهایی که تشریح شد می‌توان دریافت که قیمت اهن داخلی توسط بازارساز و به صورت دستوری کنترل شده است و برخی از عوامل اثرگذار نیز خارج از کنترل هستند، به همین دلیل ممکن است هر آینه رویکرد و سیاست بازارساز تغییر کند و دوباره بازار در مسیر افزایشی قرار بگیرد.

کارشناسان معقدند با در نظر گرفتن کلیه جوانب و مؤلفه‌های بنیادین اثرگذار بر بازار آهن، قیمت آهن آلات حباب مثبت ندارد و اگر کسی قصد خرید آهن آلات دارد، اکنون زمان مناسبی برای اقدام به خرید محسوب می‌شود.

مضاف بر این، باید اقتصاد بیمار و نرخ روزافزون تورم کشور، اخبار سیاسی منفی و برخی عوامل غیرمنتظره را هم در نظر داشت که موانع مهمی برای کاهش بیشتر قیمت‌ها به شمار می‌رود.

برخی معتقدند افت تقاضا مانع از افزایش قیمتها می‌شود اما باید گفت در شرایط هیجانی تورمی عدم وجود تقاضا و حباب‌های قیمتی در بازارهای کالایی موجب توقف رشد قیمت نمی‌شود.

با همه این تفاسیر و طبق تجربه، عدم پیش‌بینی دقیق و قطعی بازار آهن و فولاد ایران امری بدیهی است و ممکن است شاهد ایجاد نوسان یا نوسان‌گیری بازارساز در زمانی خارج زمان مورد انتظار باشیم.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن عاری از تقاضا

گواه این امر بهمن سال گذشته است که پیش‌بینی می‌شد دلار تا کانال 70 هزار تومان هم برسد اما از کانال 60 هزار تومان فراتر نرفت! همچنین انتظار می‌رفت دلار تا 45 هزار تومان عقب‌نشینی کند اما این کف قیمت هم اتفاق نیفتاد. اکنون نیز همه در انتظار بروز نوسان در اواسط پاییز هستند اما به این نکته توجه کنید که بازارساز مطابق انتظار عموم مردم عمل نمی‌کند و ممکن است زودتر از زمان مورد انتظار دست به کار شود.

با همه این اوصاف در نظر داشته باشید که آرامش و نظم نسبی حاکم بر بازار آهن موقتی است از همین رو به نظر می‌رسد شرایط فعلی زمان مناسبی برا خرید آهن است و توصیه می‌شود با مشورت و بررسی تحلیل‌های موجود از روند نوسانات، برای خرید محصول مصرفی و مورد نیاز خود اقدام کنید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 7 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (3)

  • ..
    ..1402/04/19 - 20:44 پاسخ

    لطفاکمک کنیداگه کاهشی هست مردم راراهنمایی کنیدباپس اندازی که ازهمه طرف زندگیمون زدیم بتوانیم یک کلبه ای تواین تورم بسازیم..لطفااگه امکانش هست مطالبهای راروزانه بزارید

  • احدی
    احدی1402/04/17 - 13:43 پاسخ

    مثل همیشه عالی وبی نظیر موفق باشید👏👏

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1402/04/19 - 12:32

      روز بخیر. از همراهی و اعتماد شما به آهن پرایس متشکریم.