بودجه ناکافی در بخش عمرانی

بودجه ناکافی در بخش عمرانی

براساس آمار منتشر شده از مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، درحال حاضر بیش از 6 هزار پروژه ملی و بالای 80 هزار طرح استانی در کشور مشاهده می‌‌شود که نیمه‌تمام رها شده است طوری که حتی اگر هیچ پروژه جدیدی هم آغاز نشود با در نظر گرفتن روند فعلی، 20 سال دیگر نیز این پروژه‌های نیمه‌کار تکمیل نمی‌شود...

آهن پرایس: هفته گذشته که لایحه بودجه 1402 تقدیم مجلس شد، از جانب کارشناسان و متخصصان بسیاری مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت؛ بر همین اساس طبق این لایحه، بودجه عمرانی 1402 با افزایش 26 درصدی، حدود 327 هزار و 920 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

نکته قابل توجه درباره کافی بودن این میزان از بودجه اختصاص‌یافته است، اینکه آیا این میزان به بهبود زیرساخت‌ها کمک می‌کند یا می‌توان با این میزان پروژه‌های ناتمام را به پایان رساند یا نه، مواردی است که جای پرسش و بررسی دارد.

در همین زمینه سیدمحمود فاطمی عقدا کارشناس ارشد مسکن اظهار کرد: اگر این میزان بودجه به طور کامل پرداخت شود شاید بتوان هزینه‌های نگهداری تأسیسات را تأمین کرد اما پرواضح است که با این میزان بودجه و با توجه به وضعیت زیرساخت‌های کشور نمی‌توان اقدامات قابل ملاحظه‌ای از پیش برد. اگرچه نباید اوضاع اعتباری دولت را نادیده گرفت و شاید بتوان گفت این میزان افزایش بودجه با توجه به وضعیت فعلی، قابل پذیرش باشد.

وی در ادامه بیان کرد: از آنجایی که در سال‌های گذشته هم بودجه تخصیص یافته به طور کامل پرداخت نمی‌شد، زیرساخت‌های کشور آنطور که باید و شاید توسعه نیافته و به شدت به ترمیم و به‌روزرسانی نیاز دارد. اگرچه بخشی از این پرداخت ناتمام بودجه به مشکلات بودجه‌ای دولت مربوط می‌شود و درصورت پرداخت کامل احتمال دارد شاهد اتفاقات مثبتی در این حوزه باشیم.

رئیس پیشین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: کاهش بودجه‌های عمرانی در چندین سال اخیر عمدتا از افت درآمد دولت نشأت می‌گیرد که مواردی مانند نیمه‌کاره ماندن پروژه‌ها یا به‌طور کلی آغاز نشدن برخی پروژه‌ها را در پی داشته است.

براساس آمار منتشر شده از مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، درحال حاضر بیش از 6 هزار پروژه ملی و بالای 80 هزار طرح استانی در کشور مشاهده می‌‌شود که نیمه‌تمام رها شده است طوری که حتی اگر هیچ پروژه جدیدی هم آغاز نشود با در نظر گرفتن روند فعلی، 20 سال دیگر نیز این پروژه‌های نیمه‌کار تکمیل نمی‌شود.

گفتنی است از کل بودجه اختصاص یافته به بخش عمرانی تنها حدود 7/3 درصد به 3 شرکت تابع وزارت راه و شهرسازی که وظیفه آنها پیاده‌سازی طرح‌های مسکونی و ساختمانی است، تعلق دارد که معادل 279 میلیارد تومان برآورد شده است.

گفتنی است حدود 31 هزار و 70 میلیارد و 696 میلیون و 800 هزار تومان اعتبار هزینه‌ای و تملک داریی‌های سرمایه‌ای برای 17 دستگاه‌ زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی درنظر گرفته شده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رشد 5 برابری قیمت مصالح ساختمانی

برمبنای لایحه بودجه 1402خانه‌های لوکس و ویلاها که قیمتی بیش از 20 میلیارد تومان دارند ملزم به پرداخت مالیات هستند، این درحالی است که در بودجه سالجاری ویلاهایی که ارزشی بیش از 10 میلیارد دارند، مالکان خانه‌ها باید در ابتدای سال مالیات آن را پرداخت کنند. همچنین مالیات واحدهای مسکن مهر هم اینگونه بود که از سال 98 تا 1400 برای هر واحد حدود 300 تومان در نظر گرفته شد.

گزارش‌ها حاکی است که براساس تبصره 11 بودجه 1402، وزارت راه و شهرسازی به اهدای زمین یا واحد مسکونی، در قالب شرایط ماده 4 قانون حمایت از خانواده، به خانواده‌های دارای فرزندان چهارقلو یا بیشتر، ملزم است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)