بورس کالا پیشگام نوسان بازار آهن

بورس کالا پیشگام نوسان بازار آهن

در حال حاضر عاملی که افسار بازار آهن را در دست دارد و بیشترین تأثیر را در قیمت محصولات فولادی می‌گذارد معاملات بورس کالا و فرمول قیمتگذاری در این بازار است، از همین رو باید دید روند معاملات بورس کالا در هفته آتی به چه صورت خواهد بود و مقاطع فولادی روی چه قیمتی معامله خواهد شد...

آهن پرایس: در هفته جاری عمدتا روند کاهشی بر نوسانات بازار آهن و فولاد داخلی حاکم بود و با وجود تعطیلی وسط هفته همچنان کاهش قیمت آهن آلات در بسیاری از مبادی فروش مشهود بود.

بازار ارز نیز در یک هفته گذشته در حوالی کانال 50 هزار تومان در نوسان بود اما روز سه‌شنبه مجددا تا کانال 51 هزار تومان افزایش یافت و به‌رغم تعطیلی روز گذشته همچنان قیمت دلار در نوسان بود و در پایان روز روی 51 هزار و 150 تومان بسته شد.

بررسی نوسانات بازار آهن

روز سه‌شنبه نیز شاهد تداوم روند کاهشی قیمت آهن در اغلب شرکت‌ها بودیم به طوری که بین 500 تا 1000 تومان قیمت میلگرد آجدار در عمده شرکت‌ها اصلاح شد و برخی از کارخانه‌ها نیز ثبات قیمت داشتند.

میانگین قیمت میلگرد در اکثر کارخانه‌ها 23 هزار و 500 تومان برآورد شد. به عنوان نمونه قیمت میلگرد 14 ذوب آهن اصفهان در یک هفته گذشته با کاهش حدود 3 هزار تومانی از کانال 26 هزار تومان به کانال 23 هزار تومانی رسید.

قیمت تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی در اکثر کارخانه‌ها با کاهش چشمگیر 100 الی 200 هزار تومانی همراه بود و چند کارخانه هم تغییر قیمت نداشتند. قیمت نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی و سپری نیز بین 200 الی 700 تومان در اکثر مبادی فروش کاهش داشتند.

 پس از جهش قیمت بی‌سابقه‌ای که در اسفندماه سال گذشته در قیمت تیرآهن مشاهده شد، با آغاز فعالیت بازار آهن هر کیلو تیرآهن طی دو هفته گذشته تقریبا 5 الی 7 هزار تومان کاهش قیمت داشته است که این میزان از کاهش هم در این بازار کم‌سابقه است.

قیمت انواع ورق‍ها هم به همین منوال بود و شاهد کاهش قیمت برخی ضخامت‌های ورق سیاه در شماری از کارخانه‌ها بودیم به این صورت که قیمت ورق آهن فولاد مبارکه و کاویان بین 200 الی 1000 تومان کاهش داشت و چند بنگاه هم ثبات قیمت داشتند، همچنین قیمت روز ورق روغنی، رنگی و گالوانیزه تقیبا در همه کارخانه‌ها ثابت اعلام شد.

قیمت روز قوطی پروفیل در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شد اما به طور کلی در یک هفته گذشته قیمت پروفیل ضخامت 2 میلیمیتر در اکثر کارخانه‌ها حدود 2 هزار تومان کاهش داشت؛ همچنین قیمت لوله مانیسمان، داربستی، صنعتی و سایر لوله‌ها نیز تغییر قیمت چندانی نداشتند.

گزارش‌ها از معاملات بورس کالا در روز سه‌شنبه حاکی است که به طور کلی تنها حدود 37 درصد از محصولات عرضه شده معامله شدند. به این صورت که از 150 هزار و 868 تن محصول فولادی حدود 56 هزار و 701 تن به فروش رسیدند.

در همین راستا حدود 41 درصد از میلگرد عرضه شده مورد معامله قرار گرفت به این صورت که حدود 101 هزار و 966 تن میلگرد عرضه شده بود که از این میزان حدود 42 هزار و 100 تن از آن معامله شد. گفتنی است قیمت میانگین ثبت شده برای میلگرد حدود 20 هزار و 144 تومان است که بیانگر افزایش 2/2 درصدی نرخ پایه این محصول است.

در هفته گذشته که بورس کالا مهمترین پیشران کاهش قیمت‌ها در بازار آهن داخلی بود، در هفته آتی نیز احتمالا این روند استمرار داشته باشد اگر چه تأثیر ثبات نسبی نرخ دلار را نیز نمی‌توان در این روند نادیده گرفت. این در حالی است که فاطمی‌امین وزیر صمت روند کاهشی قیمت آهن الات را ادامه‌دار دانست.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: روند ادامه‌دار ریزش قیمت آهن

گفتنی است نرخ پایه عرضه آهن اسفنجی در بورس روز شنبه حدود 9 هزار و 669 تومان در نظر گرفته شده است و در مجموع 125 هزار تن انواع اهن اسفنجی در بورس عرضه خواهد شد. گفتنی است با این میزان از عرضه آهن اسفنجی و کاهش حجم عرضه‌ها، ممکن است شاهد معامله این محصول در نزدیکی نرخ پایه باشیم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)