بی تدبیری در تعدیل بازار مسکن

بی تدبیری در تعدیل بازار مسکن
بی تدبیری در تعدیل بازار مسکن

آهن پرایس: گزارشات رسمی حاکی از تحقق نیافتن 4 هدف اصلی مرتبط با عرضه مسکن ارزان می باشد. مرکز پژوهش های مجلس، با بررسی آنچه قرار بود در بازار اجاره مسکن، بافت‌های فرسوده، ساخت‌وساز و همچنین تامین مسکن کم‌درآمدها رقم بخورد، محقق شدن این اهداف را به میزان 10 تا 20 درصد...

آهن پرایس: گزارشات رسمی حاکی از تحقق نیافتن 4 هدف اصلی مرتبط با عرضه مسکن ارزان می باشد. مرکز پژوهش های مجلس، با بررسی آنچه قرار بود در بازار اجاره مسکن، بافت‌های فرسوده، ساخت‌وساز و همچنین تامین مسکن کم‌درآمدها رقم بخورد، محقق شدن این اهداف را به میزان 10 تا 20 درصد اعلام کرد. با استناد به نحوه عملکرد دولت در بخش مسکن، نشان می دهد دولت در حوزه نوسازی بافت ‌فرسوده، ساماندهی بازار اجاره، تامین مسکن برای گروه‌های کم‌درآمد و عرضه واحد مسکونی متناسب با نیاز غالب تقاضای مسکن، عملکردی نسبتا ضعیف داشته است.

یکی از مهم‌ترین موانع تحقق اهداف دولت در حوزه تامین مسکن و ساماندهی بازار ملک، وام‌های معیوب در این بازار است. این وام‌های معیوب هم‌اکنون به تسهیلاتی ناکارآمد برای هر دو سمت عرضه و تقاضای مسکن تبدیل شده است‌ چراکه در نتیجه ناکارآمد بودن این وام‌ها، توان ساخت و خرید مسکن امکان پذیر نیست. از سوی دیگر، عدم‌تحقق اهداف و ‌اجرای سیاست‌های بازآفرینی شهری از دیگر موضوعاتی است که در این زمینه می‌توان به آن اشاره کرد. با وجود اینکه قریب به ۱۰ سال از تصویب قانون حمایت از احیاء، نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و سایر قوانین مرتبط با این حوزه می گذرد، اما دولت موفق به دستیابی به اهداف تعیین‌شده در این زمینه نبوده است. نکته حائز اهمیت این است که در این زمینه نه تنها مشکلات مالی و اعتباری مانع پیشبرد این اهداف بوده است بلکه عدم ‌همکاری‌ها و ناهماهنگی‌ها رانیز می‌توان به عنوان بزرگترین مشکل در این زمینه نام برد.

کم‌ توجهی به تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد موضوعی غیر قابل انکاراست. اگرچه بر اساس مصوبه هیات ‌وزیران طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ برنامه‌ای در قالب مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی به ‌منظور تامین مسکن کم درآمدها تعریف شد و برای ساخت سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در این بازه زمانی برنامه ‌ریزی‌هایی نیز صورت گرفت اما عملا اقدام قابل توجهی از سوی دولت صورت نگرفت.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار مسکن در دوراهی قیمت

در واقع کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس، راهکار ساماندهی بازار اجاره وخروج از بحران رشد فزاینده اجاره ‌نشینی را راه‌اندازی بازار اجاره داری حرفه‌ای می‌دانند که تا کنون دولت در این زمینه اقدام موثری انجام نداده است. از سوی دیگر ایجاد شفافیت در بازار اجاره، افزایش کنترل ‌شده سالانه اجاره ‌بها، تنظیم قراردادهای اجاره، ارائه خدمات به مستاجر و مالک نیز از طریق سیستم اجاره‌داری حرفه‌ای قابل دستیابی بوده و برای بازار اجاره کشور به‌خصوص در کلان‌شهرها ضروری است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)