تثبیت نرخ صادراتی در بازار داخلی

تثبیت نرخ صادراتی در بازار داخلی
تثبیت نرخ صادراتی در بازار داخلی

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران تشریح کرد، برخلاف هر سال که زمان آغاز کسب و کار در بازار آهن و فولاد ابتدای فروردین ماه می باشد، امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا در روند ساخت‌و‌ساز و مصرف آهن وقفه افتاده است. علاوه بر این تورمی که همه کالاها را در سال جدید در بر ...

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران تشریح کرد، برخلاف هر سال که زمان آغاز کسب و کار در بازار آهن و فولاد ابتدای فروردین ماه می باشد، امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا در روند ساخت‌و‌ساز و مصرف آهن وقفه افتاده است. علاوه بر این تورمی که همه کالاها را در سال جدید در بر گرفته، بازار فولاد و آهن را هم بی‌نصیب نگذاشته و تمامی اقلام در این حوزه را نسبت به قبل گران‌تر نیز کرده است؛ البته گرانی این دفعه بازار تابع افزایش بهای سایر کالاها در بازار های موازی بود نه تابعی در برابر کاهش عرضه و افزایش تقاضا.

در همین حال آنچه در وقوع این گرانی ها مزید بر علت شد، عملکرد کارخانه های تولید کننده و بورس کالا بود چراکه ضعف در عملکرد آنها سبب گشت تا چندین بار عرضه محصولات فولادی در بورس کالا صورت نگیرد و واحدهای تولیدی تنها به صورت قطره‌چکانی محصول خود را به بازار عرضه کنند. با تغییراتی که در وزارت صمت با روی کار آمدن سرپرست جدید به وقوع پیوست، بازار تقریبا متعادل شد ولی این تعادل آنچنان که نشان می دهد پایدار نیست چراکه اقدامات این چنینی نمی تواند علاج بازار فولاد باشد. درمان این حجم بی نظمی نیاز به برنامه ای جامع دارد و این اصلاحات موقت در کوتاه‌مدت، پاسخگوی دردی به این بزرگی نمی باشد.

کارشناسان آهن پرایس معتقدند که آهن و فولاد در کشور ما کالاهای وارداتی نبوده و ما در تولید آن خودکفا هستیم. از این رو نباید قیمت تمام شده این محصولات برای مصرف‌کننده و فروشنده داخلی غیرمنطقی باشد، بلکه با توجه به منابع و مقدار تولیدی که در اختیار داریم باید قیمتی منطقی برای آهن و فولاد وضع کنیم. بی‌تردید مستعد کردن فضا برای ایجاد رانت و فعالیت دلالان نتیجه‌ای جز اختلال در بازار آهن نخواهد داشت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)