تحمیل رکود به بازار آهن

تحمیل رکود به بازار آهن

تداوم رکود و ثبات قیمت‌ها در بازار آهن داخلی اگرچه شرایط مناسبی برای تقاضای مصرفی فراهم کرده اما تقاضای سرمایه‌ای به شدت تضعیف شده و زیان فولادسازان خواهد بود، اما از طرفی می‌توان از این شرایط برای بهبود بازارهای صادراتی در وضعیت رکود بازار جهانی فولاد بهره برد...

آهن پرایس: بازار آهن دیروز در غالب مبادی فروش با ثبات قیمت آهن کیلویی همراه بود ولی شماری از کارخانه‌ها هم با کاهش قیمت آهن همراه بودند.

قیمت دلار روز گذشته همچنان در کانال 49 هزار تومانی قرار داشت به طوری که بازار ارز با کاهش جزئی و ثبات قیمت دلار همراه بود و در پایان روز هم حدود 49 هزار و 750 تومان مبادله شد.

بررسی وضعیت بازار آهن

روز دوشنبه قیمت میلگرد آجدار در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر اعلام شد و تعداد زیادی از مبادی فروش نیز با کاهش 100 تا 300 تومانی همراه بودند. کف قیمت میلگرد آجدار همچنان در کانال 24 هزار تومانی معامله می‌شد.

قیمت تیرآهن نیز در بیشتر مبادی فروش ثابت اعلام شد ولی قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان و فولاد یزد در برخی سایزها بین 10 تا 50 هزار تومان کاهش داشت. قیمت روز ناودانی ایرانی، ناودانی اروپایی و نبشی در کلیه شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

قیمت لوله داربستی، قیمت لوله مانیسمان و انواع لوله‌های درزدار و بدون درز در کلیه کارخانه‌ها ثابت اعلام شدند، قیمت پروفیل Z، قیمت پرورفیل در و پنجره، پروفیل مبلی و سایر پروفیل‌ها هم عمدتا ثابت اعلام شدند اما در برخی کارخانه‌ها کاهش 300 تا 500 تومانی هم مشاهده شد.

قیمت روز ورق سیاه چند کارخانه کاهش 100 تا 300 تومانی داشت اما قیمت ورق سیاه اکسین در برخی ضخامت‌ها افزایش 600 تومانی داشت. قیمت ورق شیروانی، قیمت ورق روغنی و گالوانیزه هم در غالب شرکت‌ها کاهش 200 تومانی داشتند.

سیر کاهشی و ثبات قیمت روز آهن در غالب حوزه‌های بازار آهن و فولاد درحالی تداوم دارد که قیمت‌های جهانی هم عمدتا ثابت و کاهشی اعلام می‌شود، به این صورت که قیمت بیلت منطقه با 19 دلار کاهش در هر تن به 482 دلار رسید ولی اسلب منطقه در هرتن 490 دلار اعلام شد ثبات داشت.

قیمت اسلب صادراتی فوب خلیج فارس هم در هر تن حدود 462 دلار و 50 سنت اعلام شد و ثابت بود؛ قیمت بیلت صادراتی هم ثبات داشت و در هر تن 485 دلار اعلام شد.

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته حاکی است که از 234 هزار و 335 تن محصول فولادی حدود 200 هزار و 250 تن به تابلو معاملات راه یافتند. از این میزان حدود 164 هزار و 859 تن شمش بلوم عرضه شد که برای آن 183 هزار و 480 تن تقاضا ثبت شد. گفتنی است نرخ این محصول هم 19 هزار و 981 تومان برآورد شد. امروز هم حدود 16 هزار تن انواع ورق عرضه می‌شود.

بهبود صادرات در رکود بازار جهانی

همانطور که در تحلیل‌های پیشین اشاره شد که کنترل دستوری قیمت‌ها در کنار ثبات نرخ دلار و ثبات قیمت جهانی فولاد و برخی عوامل دیگر بازار داخلی آهن در فاز رکود فرو رفته و معاملات متوقف شده است و تقضای مصرفی و سرمایه‌ای از بازار رخت بریسته است؛ حتی برخی معتقدند رکودی که بازار آهن دچار آن است تاکنون کم سابقه بوده است.

در واقع کنترل قیمت روز آهن آلات در بازار داخلی اگر همچنان ادامه داشته باشد احتمالا به زیان برخی تولیدکنندگان منتهی خواهد شد. این درحالی است که برخی کارشناسان عقیده دارند رکود بازار داخلی در شرایطی که بازارهای جهانی هم در رکود به سر می‌برند فرصت مناسبی برای صادرات به شمار می‌رود.

در این زمینه حسام‌الدین والی کارشناس بازار فولاد اظهار کرد: برای تحقق افق 1404 آن هم در شرایطی که زیرساخت‌های اساسی تولید فراهم نیست، تولیدکنندگان در فصول مختلف سال دچار کمبود انرژی هستند و چالش‌هایی از قبیل نبود ماشین آلات معدنی و ... وجود دارد، امر دشواری است.

والی با تأکید بر تلاش برای بهبود وضاع بازار داخلی و تقاضای مصرفی، افزود: در شرایطی که تقاضا مصرفی در بازار داخلی کاهش شدیدی دارد و بازارهای جهانی نیز راکد هستند، فرصت خوبی برای بهبود بازار صادراتی ایران به شمار می‌رود.

این کارشناس افزود: تجار و تقاضای سرمایه‌ای نیزبا توجه به وضعیت بازار آهن داخلی، نرخ دلار، اخبار سیاسی متنوع و ... در تردید و انتظار به سر می‌برند و در اوضاع ناپایدار کشور دست از معامله شسته‌اند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن در خواب عمیق

والی در پایان بیان کرد: شرایطی که در بازار آهن و فولاد مشاهده می‌شود به تقاضای سرمایه‌ای را به شدت تضعیف کرده است، اگرچه وزارت صمت تلاش خود را برای تأمین زیرساخت و سرمایه مالی انجام داده است اما کسری بودجه، نرخ تورم و نقدینگی بالا به خروج سرمایه‌گذاری از این بازار منجر شده است.

در نهایت باید گفت اگر چه شرایط فعلی به نفع متقاضی مصرفی است اما در صورت تداوم تحمیل رکود اوضاع فعلی به زیان تولیدکنندگان و متقاضیان سرمایه‌ای خواهد بود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)