تداوم رکود بازار مسکن

تداوم رکود بازار مسکن
تداوم رکود بازار مسکن

آهن پرایس: قیمت مسکن در سال ۱۳۹۹ فراتر از انتظارات تحلیلگران افزایش پیدا کرد. اگر از ابتدای سال بر اساس رشد تورم یا نقدینگی، انتظارات تورمی در نظر گرفته می‌شد، تصور وضعیت فعلی بازار مسکن قابل پیش بینی نبود. حتی با توجه به قیمت دلار، رشد بازار مسکن فراتر از...

آهن پرایس: قیمت مسکن در سال ۱۳۹۹ فراتر از انتظارات تحلیلگران افزایش پیدا کرد. اگر از ابتدای سال بر اساس رشد تورم یا نقدینگی، انتظارات تورمی در نظر گرفته می‌شد، تصور وضعیت فعلی بازار مسکن قابل پیش بینی نبود. حتی با توجه به قیمت دلار، رشد بازار مسکن فراتر از انتظار بود. در واقع جریان احساسی در بازار مسکن حاکم شد و به همین لحاظ احتمال افت قیمت‌ها دور از انتظار نبود که مشاهده شد در آذرماه این اتفاق افتاد؛ زیرا از ابتدای سال جاری قیمت مسکن در تهران به طور متوسط ۱۰ درصد در هر ماه افزایش یافت که در مجموع رشد ۷۰ درصدی رقم تکان دهنده‌ای محسوب می‌شود.

از اواسط آبان ماه متاثر از تحولات سیاسی بین المللی و امیدواری برای گشایش در برجام این تصور را ایجاد کرد که درآمدهای نفتی بالا می‌رود و قیمت ارز کاهش پیدا می‌کند. تاثیر موقت این گمانه زنی به شکل افت حدود ۲۰ درصدی قیمت ارز خود را نشان داد. شاخص بورس نیز قبل از آن حدود ۳۰ درصد افت کرد و در مورد سایر کالاهای سرمایه‌ای از جمله مسکن نیز کاهش قیمت‌ها رخ داد.

مصطفی‌ قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه قیمت مسکن طی این دوماه اخیر با کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی روبرو بوده است، گفت: ما انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را داریم، اما اینکه این حد افت ادامه پیدا کند، به مسائل مختلفی بستگی دارد.

 به طور کلی مسکن از چهار مولفه طلا، ارز، بورس و حامل‌های انرژی تاثیر می‌پذیرد و تغییر در آن‌ها می‌تواند بر روی قیمت مسکن تاثیر بگذارد. وی با تاکید بر اینکه این روزها تعداد فروشندگان خیلی بیشتر از خریداران است، افزود: با توجه به کاهشی که مسکن تجربه کرده، بسیاری از مالکین که برای سرمایه گذاری در بازار مسکن حضور پیدا کرده اند، از ترس کاهش بیشتر قیمت املاک خود، فروشنده شده اند، اما در طرف مقابل خریداران نیز به این امید هستند که تا پایان سال کاهش قیمت‌ها بیشتر باشد، در چنین وضعیتی تقاضا بر عرضه فزونی یافته و همین موضوع می‌تواند بر روی کاهش بیشتر قیمت‌ها اثرگذار باشد.

خسروی با بیان اینکه بازار مسکن وارد رکود شده است، اظهار داشت: بازار مسکن در حالت انتظار قرار دارد و همه منتظر هستند که قیمت‌ها چه سمت و سویی پیدا خواهد کرد، از سویی با توجه به آمارهای غیر رسمی و مشاهدات میدانی در آذرماه هم از لحاظ قیمت و هم از نظر حجم معاملات، کاهش تایید شده است، ما امیدوار هستیم که کاهش قیمت‌ها همچنان ادامه داشته باشد که مردم بتوانند با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارند، مسکن مورد نیاز خود را تهیه کنند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)