تعادل، مقصد بعدی بازار مسکن

تعادل، مقصد بعدی بازار مسکن
تعادل، مقصد بعدی بازار مسکن

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، نصف شدن سرعت رشد بازار مسکن در شهریور ماه می‌تواند حاوی این پیام باشد که در نیمه دوم سال بازار به تعادل می‌رسد. گزارش های میدانی از مشاوران املاک سطح شهر تهران، افت نسبی بازار مسکن از نظر معاملات و قیمت را...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، نصف شدن سرعت رشد بازار مسکن در شهریور ماه می‌تواند حاوی این پیام باشد که در نیمه دوم سال بازار به تعادل می‌رسد. گزارش های میدانی از مشاوران املاک سطح شهر تهران، افت نسبی بازار مسکن از نظر معاملات و قیمت را تایید می کند. عمده واسطه های ملکی معتقدند که تنها دلیل رشد نسبی قیمت در شهریور ماه، کاهش ارزش پول ملی نسبت به نرخ ارز است.

از طرف دیگر پیش بینی می‌شود که در سه ماهه پاییز با افت بیشتری از نظر تعداد معاملات مواجه شویم که قاعدتاً می تواند به ثبات قیمت منجر شود. اما چنانچه تورم بخش مسکن مهار نشود نتیجه کاملا وارونه خواهد شد.  آمار ها حاکی از این این است که نیمه دوم سال با افت شدید شاخص بورس  نیز مواجه باشیم و به همین دلیل انتظار نمی رود که سرمایه ها از بازار سهام به سمت مسکن سوق پیدا کند. زیرا زمانی که سرمایه های بورسی درحالت ریزش باشد سرمایه داران نمی توانند سرمایه های خود را از بازار بیرون بکشند، در این حالت عملا دولت میتواند غیر مستقیم نقدینگی را در زمان های مختلف کنترل کند!

به طور مثال هنگامی که بازار ارز وطلا رونق دارد و همه می خواهند به آن سمت بروند دولت بورس را در حالت سرخ نگه می دارد و با این ترفند نقدینگی را در خط کنترل نگه می دارد. به بیان دیگر عوامل طبیعی، تعیین کننده وضعیت فعلی بازارهای مسکن، طلا، ارز و بورس نمی باشد بلکه رشد این بازارها از کاهش ارزش ریال نشأت می گیرد. در اصل ارزش پول ملی ماست که ریزشی سریع را تجریه می کند.

به هرحال مقایسه میانگین قیمت مسکن تهران در مرداد ماه ۱۳۹۹ با مرداد ماه 1398 نشان می دهد که قیمت مسکن نسبت به سال قبل پنج برابر شده است. به عنوان مثال برای خرید یک واحد ۷۵ متری به طور متوسط باید ۱.۸ میلیارد تومان هزینه پرداخت کرد که تامین این مبلغ از توان بسیاری از اقشار خارج است.

 طبیعتاً باید منتظر باشیم تا در نیمه دوم سال تعداد معاملات نیز کاهش یابد. با این حال نمی‌توان نسبت به کاهش قیمت مسکن خوش بین بود. محتمل ترین حالت، ثبات قیمت ها می باشد و با توجه به این که چشم انداز روشنی در خصوص ارزش ریال وجود ندارد در چنین شرایطی نمی‌توان با قطعیت از وضعیت آینده بازارها صحبت کرد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)

عضویت / ورود

عضویت / ورود

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی