تفاوت‌های پروفیل سنگین و پروفیل سبک

تفاوت‌های پروفیل سنگین و پروفیل سبک

پروفیل‌ها مقاطع فولادی هستند که در اشکال و استانداردهای مختلف تولیدشده و در صنایع تولیدی و ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دو نوع از پروفیل‌های پرکاربرد، پروفیل سبک و پروفیل سنگین هستند؛ خرید پروفیل مناسب برای هر پروژه، به عوامل مختلفی مانند نوع کاربری، میزان بار و مقاومت مورد نیاز بستگی دارد...

آهن پرایس: پروفیل‌ها مقاطع فولادی هستند که در اشکال و استانداردهای مختلف تولید شده و در صنایع تولیدی و ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگرچه وزن پروفیل و مشخصات آن از مواردی است که سبب تفاوت و تمایز پروفیل‌ها می‌شود اما تنوع پروفیل‌ها بسیار زیاد است و هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. در این مقاله به بررسی دو نوع پروفیل پرکاربرد، یعنی پروفیل سبک و سنگین می‌پردازیم و تفاوت‌های آنها را از نظر جنس، وزن و ضخامت، کاربرد و قیمت بررسی می‌کنیم.

بطور کلی از نظر ظاهری پروفیل‌ها به دو دسته پروفیل باز و بسته تقسیم بندی می‌شود؛ پروفیل باز شامل تیرآهن، نبشی، میلگرد، ناودانی و تسمه است و پروفیل بسته نیز شامل انواع قوطی، پروفیل و لوله می‌شود اما نوع دیگر آن دسته‌بندی براساس وزن پروفیل و ضخامت آن است که به پروفیل سنگین و سبک شناخته می‌شود. در ادامه به بررسی جامع این نوع پروفیل پرداخته می‌شود.

پروفیل سنگین چیست؟

پروفیل سنگین به دو شکل صنعتی و ساختمانی تولید به به بازار عرضه می‌شود و از جمله اینکه دارای مقطع مستطیل و مربع شکل هستند. وزن پروفیل سنگین بنا به نوع پروفیل متفاوت بوده ولی در تولید آن از نوعی ورقه سیاه با ضخامت 1.5 میلیمتر به بالا استفاده شده است. از کاربرد‌های فراوان پروفیل سنگین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  ساخت در و پنجره
  • ساخت شاسی انواع ماشین‌های سنگین
  •  ساخت قطعات صنعتی
  • ساخت دستگاه‌های صنعتی

ویژگی‌های پروفیل سنگین

یکی از ویژگی‌های بسیار کارآمد پروفیل‌های سنگین تنوع وزنی و کیفیت بالای آن است و وزن پروفیل معمولا یکی از شاخص‌هایی است که از آن برای مقاومت و کیفیت پروفیل مورد سنجش قرار می‌گیرد. از دیگر ویژگی‌های پروفیل سنگین خاصیت جوش پذیری و خمش و پیچش بالا است که سبب شده در زمینه درب و پنجره‌سازی و دوچرخه‌سازی و دیگر صنعت‌ها از آن استفاده شود.

در واقع پروفیل سنگین به سبب کیفیت و مقاومت بسیار بالا امروزه در بسیاری از صنعت‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم به کار برده می‌شود و از جمله می‌توان به ساخت شاسی انواع ماشین‌های صنعتی اشاره کرد.

پروفیل سبک چیست؟

از دیگر محصولات پرکاربرد فولادی پروفیل‌های سبک هستند که از کیفیت و کارایی بسیار زیادی برخوردارند. این نوع پروفیل در مقایسه با پروفیل سنگین از یک نوع ورق روغنی یا ورق سرد تولید و به بازار عرضه می‌شود. ضخامت این پروفایل کمتر از 1.5 میلی متر است و این مورد از تفاوت‌های پروفیل سبک و سنگین است که در ادامه به آن می‌پردازیم. به‌طور کلی وزن پروفیل نیز به نسبت مقاومتی که دارد بسیار مناسب است و این سبب شده که در بسیار از محصولات ساختمانی به‌کار رود.

ویژگی‌های پروفیل سبک

پروفیل‌های سبک به دلیل مزایایی مانند وزن کم، انعطاف‌پذیری بالا، قیمت مناسب و سرعت اجرای بالا، به یکی از پرمصرف‌ترین مقاطع فولادی در صنعت تبدیل شده‌اند. در ادامه به برخی ویژگی‌های پروفیل سبک پرداخته می‌شود.

  • فرم پذیری مناسب

یکی از شاخص‌های مناسب بودن پروفیل‌ها ویژگی فرم پذیری و شکل پذیری است و این ویژگی سبب شده است که پروفیل سبک در بسیاری از صنعت‌ها از جمله تولید تجهیزات هوایی بطور مستقیم بکار برده شود

  • کیفیت عالی سطح

همانطور که گفته شده وزن پروفیل سبک در مقایسه به مقاومت آن بسیار مناسب بوده و این سبب شده که کارایی مناسبی داشته باشد. کیفیت و مقاومت بسیاری خوب این پروفیل سبب شده که امروزه از آن در ساخت صنعت خودروسازی و ساختمانی سازی مورد توجه باشد.

  • تنوع بالا

پروفیل‌های سبک به سبب انعطاف پذیری و قابلیت آبکاری که دارند دارای تنوع زیادی است .این تنوع بالا سبب شده امروز کاربرد زیادی در ساخت محصولات ساختمانی متنوع داشته باشند. نکته مهم اینکه کاربرد این نوع پروفیل‌ها فقط در ساختمانی سازی نیست و به سبب کیفیت و کارایی و مقاومت مناسب از آن در بسیاری از صنعت‌ها استفاده می‌شود.

کاربرد پروفیل سبک

پروفیل سبک مانند پروفیل سنگین به سبب ویژگی‌های بسیار زیادی که دارد از کارایی بالایی برخوردار است. همان طور که گفته شد وزن پروفیل سبک در مقایسه با مقاومت آن بسیار مناسب بوده و این مورد سبب شده امروزه از آن در صنایع زیر استفاده شود.

  • تولید بدنه‌های دوچرخه
  • تولید لوازم خانگی
  • انواع صندلی و مبلمان
  • تولید تجهیزات ساختمانی

مقایسه پروفیل سبک و پروفیل سنگین

انتخاب پروفیل مناسب برای هر پروژه، به عوامل مختلفی مانند نوع کاربری، میزان بار و مقاومت مورد نیاز بستگی دارد. در ادامه تفاوت‌های پروفیل سبک و سنگین پرداخته می‌شود انتخابی درست و متناسب با نیاز خود داشته باشید.

جنس پروفیل سبک و سنگین

روند تولید پروفیل سبک و سنگین دارای تفاوت‌های زیادی است و از جمله اینکه پروفیل سنگین از ورق‌های سیاه و با نورد گرم و پروفیل سبک از ورق‌های روغنی و با نورد سرد ساخته می‌شود. نکته قابل توجه این است که تفاوت جنس و فرایند تولید در مقاومت و وزن پروفیل و کاربرد آن تاثیر بسزایی دارد.

کاربرد پروفیل سبک و سنگین

تفاوت در کاربرد از دیگر وجوه تمایز پروفیل سبک و سنگین است که مقاومت، کیفیت، کاربرد و وزن پروفیل را تعیین می‌کند. پروفیل‌های سنگین به سبب مقاومت و تحمل بالا معمولا در عرصه ساختمان‌سازی و صنعت خودروسازی به عنوان اسکلت اصلی به کار می‌روند. پروفیل‌های سبک نیز به سبب خاصیت انعطاف‌پذیری و خمش بالا کاربرد وسیع تری دارند و در بسیاری از صنعت‌ها از جمله دوچرخه‌سازی و ساخت تجهیزات هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ضخامت پروفیل سبک و سنگین

علاوه بر وزن پروفیل ضخامت این پروفیل‌ها نیز با هم تفاوت دارد و این ضخامت از دیگر موارد تعیین کننده کاربرد پروفیل سبک و سنگین است . نکته قابل توجه اینکه ضخامت پروفیل سبک کمتر و ضخامت پروفیل سنگین بیشتر از 1.5 میلیمتر است و این سبب می‌شود که بنا به نوع ضخامت از آن‌ها در ساخت بسیاری از محصولات ساختمانی و... استفاده شود. معمولا در بیشتر پروفیل‌ها ضخامت با مقاومت و تحمل وزن رابطه مستقیمی دارد و پروفیل‌های با ضخامت و تحمل وزن بالا امروزه به عنوان اسکلت اصلی به‌کار برده می‌شوند.

قیمت پروفیل سبک و سنگین

پروفیل سبک و سنگین از نظر قیمت با هم تفاوت دارند و البته مسائلی از جمله تورم، قیمت مواد اولیه و دیگر موارد گمرکی و ... مربوط به بازار می‌تواند بر روی قیمت این پروفایل‌ها تاثیر داشته باشد.

در واقع نکته‌ای که باید مدنظر قرار گیرد این است که قیمت نهایی پروفیل سبک در واحد وزن از پروفیل سنگین بیشتر است و همینطور توجه داشته باشید که در واحد طول قیمت پروفیل سبک در مقایسه با پروفیل سنگین کمتر است. به‌طور کلی مواردی که می‌توانند بر روی قیمت پروفیل تاثیر داشته باشند علاوه بر مسائل بازار شامل مواردی نظیر وزن پروفیل، سطح مقطع و کاربرد پروفیل هستند.

در ادامه می‌توانید این مقاله را نیز مطالعه کنید:مهم ترین کاربردهای تیرآهن14

در این مقاله به تعریف پروفیل سبک و سنگین و تفاوت‌های آن پرداخته شد. به‌طور کلی پروفیل سبک و سنگین از نظر جنس و کارایی و ضخامت دارای تفاوت هستند و به سبب ویژگی‌هایی نظیر مقاومت و انعطاف پذیری در صنعت‌های مختلفی به‌کار برده می‌شوند.

این پروفیل‌ها از نظر کیفیت و کارایی دارای استاندارهای بسیار بالایی هستند و به همین دلیل از تنوع بسیار بالایی برخوردارند و امروزه در بسیار از صنعت‌ها به‌کار می‌روند

انتخاب پروفیل مناسب به عوامل مختلفی مانند نوع کاربری، میزان بار و مقاومت مورد نیاز بستگی دارد. برای انتخاب و خرید صحیح پروفیل سنگین و سبک متناسب با نیاز خود می‌توانید با کارشناسان فروش شرکت آهن پرایس مشورت کنید همچنین برای اطلاع از آخرین قیمت انواع پروفیل‌ها هم می‌توانید به سایت این مجموعه مراجعه کنید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)