تهیه زمین و تأمین مالی؛ موانع ساخت مسکن

شرایط دریافت وام ودیعه مسکن
تهیه زمین و تأمین مالی؛ موانع ساخت مسکن

ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، با وعده ساخت سالیانه یک میلیون مسکن همراه بود، اما حالا با گذشت یک سال نه پیشرفت چشمگیری در این زمینه مشاهده می‌شود و نه به صورت جدی به مرحله اجرا رسیده است...

آهن پرایس: ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، با وعده ساخت سالیانه یک میلیون مسکن همراه بود، اما حالا با گذشت یک سال نه پیشرفت چشمگیری در این زمینه مشاهده می‌شود و نه به صورت جدی به مرحله اجرا رسیده است.

از همین رو محمد سرگزی نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با ابراز نارضایتی از روند ساخت مسکن، در این زمینه اظهار کرد: پس از گذشت یک سال از عمر دولت سیزدهم هنوز وعده ساخت یک میلیون مسکن ملی عملی نشده است. اگرچه انتظار نمی‌رود که مسکن مورد نیاز در طول یک سال ساخته شود اما با توجه به شرایط موجود و روند اجرای طرح، بعید به نظر می‌رسد تا دوسال بعد هم پیشرفتی حاصل شود.

سرگزی در ادامه افزود: بنا بر این بود که زمین‌های دولتی برای ساخت مسکن در اختیار گذاشته شود اما دستگاه‌های دولتی از اجرای آن روی برمی‌گردانند، به همین جهت چندی پیش رئیس جمهوری برای اتمام حجت به دستگاه‌های اجرایی تذکر داد. وی ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهوری تصمیم مناسب و قاطعانه‌ای در حوزه اجرای جدی ساخت مسکن اتخاذ کند.

در ادامه نماینده مردم زابل از اجرا نکردن دستورات ابلاغ شده از رئیس جمهور در این زمینه، توسط بانک‌ها خبر داد و گفت: در بخش مسکن دو موضوع تأمین زمین و تأمین مالی بسیار پراهمیت است، تهیه زمین که مشکلت و چالش‌های مختص خود را دارد، در زمینه تأمین مالی مسکن نیز بانک‌ها به درستی همراهی نمی‌کنند، درنتیجه اگر این دو چاش اصلی حل نشوند، پیشرفتی در زمینه ساخت مسکن حاصل نخواهد شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کمیسیون عمران برای همراهی و پیشرفت پروژه از همه ابزارهای خود استفاده کرده است به این صورت که هم با پیگیری و پرسش و هم با نظارت‌های میدانی خواسته‌های این بخش را دنبال کرده است؛ به طوری که پرسش‌های گوناگونی از وزرای مرتبط با اجرای پروژه ساخت مسکن می‌شود که کمیسیون نیز هر هفته جریان ساخت مسکن را پیگیری می‌کند.

شرایط وام مسکن برای مستأجرها

شرایط اقتصادی نابسامان کشور در حوزه مسکن نیز سرایت کرده است به طوری که اقشار زیادی از افراد جامعه حتی توانایی اجاره مسکن را نیز ندارند. از همین رو برای حمایت از افراد مستأجر دستورالعمل اجرایی تسهیلات کمک ودیعه مسکن در سال‌جاری، بانک مرکزی با هدف حمایت از افراد کم‌درآمد، بانک‌های عامل را به اعطای وام در قالب‌ و فرمت‌های مشخص و معین به افرادی که دارای شرایط مورد نیاز طرح حمایتی مسکن هستند، موظف کرد.

بر همین اساس افرادی که مشمول دریافت وام ودیعه مسکن می‌شوند باید دارای یکسری شرایط باشند که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

  • داشتن اجاره‌نامه رسمی به همراه کد رهگیری
  • نداشتن مسکن یا زمین ملکی و مسکونی در زمان ثبت نام
  • متأهل بودن متقاضی
  • دارای سن بالای 35 سال برای زنان مجرد متقاضی و بالای 45 سال برای مردان مجرد
  • عدم امکان استفاده برای افرادی که در سال 99_1400 از تسهیلات کمک ودیعه مسکن طبق مصوبه کرونا استفاده کرده‌اند
  • نداشتن تسهیلات جاری مسکن توسط متقاضی وام

نحوه دریافت وام ودیعه مسکن

به همرا داشتن اجاره‌نامه‌ای که در سامانه ثبت معاملات کشور ثبت شده و دارای کدرهگیری است و موعد آن نیز تا پایان زمان ثبت‌نام وام مسکن اعتبار دارد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: مسکن بعد از برجام ارزان می‌شود

پس از آن با آگاهی از شرایط مشمولین این تسهیلات به سامانه https://saman.mrud.ir/ مراجعه کرده و ثبت نام کنند. پس از ثبت درخواست وام معرفی به بانک، ضروری است متقاضی مدارک خود را تکمیل و به بانک مورد نظر تحویل دهد؛ علاوه‌بر این لازم است که در مدت 2 هفته ضامن‌های خود را نیز به بانک معرفی کند.

مبلغ وام ودیعه مسکن

بالاترین نرخ این وام در تهران حدود 100 میلیون تومان، در کلانشهرها 70 میلیون تومان و در شهرهای دیگر 40 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

شایان ذکر است منظور از کلانشهر، شهرهای قم، مشهد، کرج، اصفهان، شیراز، اهواز و تبریز است. در ضمن مدت بازپرداخت این تسهیلات با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار حدود 5 سال است؛ گفتنی است نرخ سود در نظر گرفته شده نیز حدود 13 درصد است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)