جولان دلالان در بازار مسکن

جولان دلالان در بازار مسکن
جولان دلالان در بازار مسکن

آهن پرایس: وضعیت مسکن در کشور به گونه ای است که اگر سرنخ هر معضلی در این حوزه از جمله کمبود مسکن، گرانی زمین کلنگی، بالا رفتن مصنوعی قیمت اسمی املاک و... را گرفته و آن را دنبال کنیم، در نهایت به سوداگرانی می رسیم که...

آهن پرایس: وضعیت مسکن در کشور به گونه ای است که اگر سرنخ هر معضلی در این حوزه از جمله کمبود مسکن، گرانی زمین کلنگی، بالا رفتن مصنوعی قیمت اسمی املاک و... را گرفته و آن را دنبال کنیم، در نهایت به سوداگرانی می رسیم که بازار را تحت تاثیر سودجویی های خود قرار داده و به نحوی آن را از مدار عادی خارج کرده اند. در این شرایط وجود یک تنظیم گر سخت گیر و حرفه ای در بازار بسیار ضروری تر از قبل به نظر می رسد تا بر هم زنندگان نظم بازار موفق نشوند به راحتی سیاست های کوتاه و بلند مدت خود را به اجرا درآورند.

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در این مورد اظهار کرد: جهت ایجاد آرامش در بازار مسکن باید همزمان چند اقدام صورت گیرد. در وهله اول می بایست سالانه یک میلیون واحد مسکونی احداث شود تا با تقاضای مطلق همخوانی پیدا کند.

وی افزود: اقدام بعدی باید کنترل بازار مسکن باشد، جالب است که برای ساده ترین امورات، ستاد تنظیم بازار وجود دارد اما برای مسکن که مهمترین سرمایه خانوارها است، هیچ تنظیم‌گری وجود ندارد. به همین علت معمولاً عده‌ای سوداگر، بازار را با التهاب مواجه می‌کنند. این معضل در دوره های مختلف وجود داشته و هنوز رفع نشده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه نهادهای امنیتی باید کنترل بیشتری بر بازار ملک داشته باشند، گفت: نباید اجازه داده شود که افراد غیرمسئول در خصوص بازار مسکن مصاحبه کنند. روزانه شاهد اخبار ضد و نقیض در خصوص این بازار هستیم و هر صنفی بر اساس منافع و دیدگاه خود سخن می‌گوید که به ایجاد التهاب در بازار می‌انجامد.

خسروی، خرید و فروش ملک از سوی بانک‌ها را در نوسانات این بازار مؤثر دانست و افزود: بانک‌ها جهت غلبه بر انتظارات تورمی و بهبود تراز مالی‌شان اقدام به خرید دارایی‌های ثابت می کنند؛ دود این رفتار به چشم متقاضیان واقعی می‌رود. بانک‌ها هرکدام دارای چندین هلدینگ و شرکت زیرمجموعه ساختمانی هستند که با استفاده از امتیازات به سهولت، انبوه سازی می‌کنند و واحدهای خود را گران‌تر از بخش خصوصی می‌فروشند که موجب بر هم ریختگی تنظیم بازار می شوند در حالی که مسکن باید در دست بخش خصوصی باشد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)