خطر در کمین بازار مسکن

خطر در کمین بازار مسکن
خطر در کمین بازار مسکن

بازار مسکن پس از چند سال از رکود بیرون آمده است اما مشخص نیست که با این افزایش ناگهانی قیمت ها، چه بر سر نرخ اجاره بها می آید. به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار مسکن، در سال های 1392 تا 1396 روند افزایش قیمت مسکن با نوسان اندکی همراه بود، اما با این وجود نرخ اجاره بها بیش از قیمت مسکن افزایش یافت بنابراین امسال نمی توان  پیش بینی کرد  که با 

بازار مسکن پس از چند سال از رکود بیرون آمده است اما مشخص نیست که با این افزایش ناگهانی قیمت ها، چه بر سر نرخ اجاره بها می آید. به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار مسکن، در سال های 1392 تا 1396 روند افزایش قیمت مسکن با نوسان اندکی همراه بود، اما با این وجود نرخ اجاره بها بیش از قیمت مسکن افزایش یافت بنابراین امسال نمی توان  پیش بینی کرد که با رشد 30 درصدی قیمت مسکن چه بر سر اجاره بها خواهد آمد!

قیمت مسکن عامل اصلی تعیین نرخ اجاره بها به شمار می رود و از سوی دیگر سود بانکی و تورم نیز بر آن تأثیرگذار است؛ اما طبق گزارشات از سال 92 به بعد حتی با وجود افزایش اندک قیمت مسکن، بهای اجاره همچنان روند صعودی داشته است. مالکان هر چند سال اقدام به اعلام شاخصی برای نرخ اجاره بها می کنند که نرخ تورم و سود بانکی می تواند بر روی آن تأثیر بگذارد اما همانطور که شاهد بودیم حتی با وجود اینکه تورم همواره در حد تک رقمی بوده بازهم نرخ اجاره بها بیش از پیش افزایش یافته است.

با توجه به آماری که از سوی بانک مرکزی ارائه شد، تعداد معاملات در شهر تهران طی 5 سال گذشته روندی نزولی داشته ولی قیمت های واحد مسکونی همچنان با رشد همراه بوده که این نشان دهنده عدم نظارت بر بازار مسکن از سوی دولت است. در این راستا اعمال سلیقه مالکان تعیین کننده نرخ اجاره بها می باشد بطوری که هر کدام بدون توجه به میزان رشد قیمت مسکن، اقدام به اعلام قیمت های نجومی می کنند.

با نزدیک شدن به فصل نقل و انتقالات پیش بینی می شود که نرخ اجاره بها از یک رشد بیش از حد اندازه برخوردار خواهد شد. بنابراین این بازار نیاز به نظارتی دقیق از سوی دولت دارد. البته این نظارت باید در تمام بازارها صورت گیرد زیرا تأثیر نوسانات قیمتی در بازار ارز و بازار آهن تهران موجب تشدید افزایش قیمت مسکن می شود.
برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)