دریافت وام مسکن از بازار رهن ثانویه

دریافت وام مسکن از بازار رهن ثانویه
دریافت وام مسکن از بازار رهن ثانویه

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار مسکن، با توجه به تصویب شورای پول و اعتبار بانک‌ها اجازه دارند مطالبات بلندمدت مربوط به تسهیلات خرید مسکن را به وسیله بازار رهن ثانویه، به جریان نقد تبدیل کنند. بر اساس این مصوبه امکان افزایش سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی به پشتوانه وام‌های اولیه وجود دارد. در قالب بازار رهن ثانویه، وام‌های پرداخت شده به خریداران مسکن که در روند طبیعی، در طی حداقل ۱۰ ساله به صورت اقساط

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار مسکن، با توجه به تصویب شورای پول و اعتبار بانک‌ها اجازه دارند مطالبات بلندمدت مربوط به تسهیلات خرید مسکن را به وسیله بازار رهن ثانویه، به جریان نقد تبدیل کنند. بر اساس این مصوبه امکان افزایش سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی به پشتوانه وام‌های اولیه وجود دارد.

در قالب بازار رهن ثانویه، وام‌های پرداخت شده به خریداران مسکن که در روند طبیعی، در طی حداقل ۱۰ ساله به صورت اقساط ماهانه به بانک‌ها بازپرداخت می‌شود، به وسیله بازار سرمایه - انتشار اوراق رهنی- در کمترین مدت به منابع نقد تبدیل می‌شود و مشکل کمبود منابع بانک را برطرف می سازد.

با توجه به قوانین انتشار اوراق رهنی، هر موسسه اعتباری که می خواهد اوارق رهنی منتشر کند، در ابتدا باید گزارشی توجیهی ارائه کرده و سپس موافقت اولیه را از بانک مرکزی دریافت کند.

تسهیلات خرید مسکن قابلیت اتکار برای انتشار اوراق رهنی را داراست. ضمنا باید حدود  دوسال از قسط بندی وام های اولیه گذشه باشد تا بتوان به بازار رهن ثانویه ورود کرد.

به دنبال این قانون، بانک عامل پرداخت وام مسکن برنامه ای برای تامین مالی 10 هزار میلیارد تومانی تدارک دیده است و طبق هدف گذاری های انجام شده قصد دارد تا پایان سال جاری مجوز انتشار هزار میلیارد تومان اوراق رهنی را دریافت کند.

در حال حاضر طبق اخرین آمار بدست آمده، مجموع تسهیلات پرداختی خرید مسکن از سوی شبکه بانکی معادل 258 هزار میلیار تومان می باشد که این میزان 26 درصد از مجموع تسهیلات شبکه بانکی را در بر میگیرد. از این مقدار بیش از 100 هزار میلیارد تومان تسهیلات را خرید مسکن را بانک مسکن پرداخت کرده است. این تسهیلات بطور طبیعی در طول 10 سال به بانک ها بازگردانده خواهد شد اما این مقدار استعداد برای منتشر کردن اوراق رهنی در صورت بکارگیری در بازار رهن ثانویه، به استخرا منابع نقد و نفع تزریق دوباره به بخش مسکن منجر خواهد شد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)