دلالان خواهان افزایش قیمت مسکن

دلالان خواهان افزایش قیمت مسکن
دلالان خواهان افزایش قیمت مسکن

آهن پرایس : بر اساس تحقیقات میدانی، قیمت های پیشنهادی در تهران و شهرستان ها از ابتدای آذر کاهش 15 درصدی داشته است. تعدادی از کارشناسان معتقدند که این قیمت ها نرخ واقعی بازار مسکن هستند .اما هرچه به ماه های آخر سال نزدیک می شویم تلاش دلالان برای بالا بردن ...

آهن پرایس : بر اساس تحقیقات میدانی، قیمت های پیشنهادی در تهران و شهرستان ها از ابتدای آذر کاهش 15 درصدی داشته است. تعدادی از کارشناسان معتقدند که این قیمت ها نرخ واقعی بازار مسکن هستند .اما هرچه به ماه های آخر سال نزدیک می شویم تلاش دلالان برای بالا بردن نرخ مسکن به بهانه شب عید افزایش می یابد.

پیش تر از این ها محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در گفت وگویی اذعان کرده بود که نوسانات بازار مسکن دلایل مختلفی دارد که این مسئله باعث شده که بازار مسکن دچار حباب قیمتی شود که او وعد داده است که در ماه های پیش رو بخشی از حباب بازار مسکن تخلیه خواهد شد .

به ‌گفته کارشناسان اقتصادی، از تقسیم نرخ یک مترمربع مسکن بر اجاره آن، شاخصی به‌ دست می‌آید که به آن شاخص حباب‌ سنج مسکن گفته می‌شود. این شاخص در سال‌های گذشته، همواره عددی بین ۱۵ تا ۲۵ بوده است، ولی پس از افزایش نرخ مسکن در سه سال گذشته و به‌خصوص امسال، این شاخص به بیش از ۳۰ افزایش پیدا کرده است.

 به اذعان یکی از کارشناسان، جهش قیمت علاوه بر بازار مسکن در سایر بازار های مالی وسرمایه ای مانند بورس طلا و ارز نیز دیده می شود . در ماه های گذشته شاهد موجی از افزایش قیمت آهن آلات بوده ایم که در راستای این مسائل  قیمت تمام شده برای واحدهای مسکونی را افزایش داد که تعدادی از خانه اولی ها را از خانه دار شدن ناامید کرد .

این خبر را نیز می توانید مطالعه کنید: فرصت مناسب برای خرید آهن آلات

 برخی دلال‌ها در تلاش هستند که با ایجاد جوسازی از کاهش قیمت‌ها جلوگیری کنند. کارشناسان معتقدند که مقاومت در برابر کاهش نرخ در بازار رو به افزایش است، با این حال افرادی که در مناطق نوساز و روبه‌ توسعه ساخت ‌وساز می‌کنند، دربرابر ریزش قیمت‌ها مقاومت می‌ کنند تا بتوانند مسکن‌های خود را به نرخ مد نظر بفروشند. کارشناسان معتقدند که نرخ مسکنی که در مهر اعلام شده بود، با دلار ۲۸ تا ۳۰ هزار تومانی بود. این رقم نشان می‌دهد که نرخ مسکن دارای حباب است و در ماه‌های آینده بخشی از این حباب خواهد ترکید. 

نسبت نرخ به اجاره ملک در ماه‌های گذشته، از میزان متعارف خارج شده است و همین مسئله، یکی از نشانه‌های وجود حباب در بازار مسکن این شهر است. بانک مرکزی تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران را ۳۵۰۰ واحد مسکونی اعلام کرد که نسبت به ماه قبل ۳۷.۶ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۷.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

از اردیبهشت ماه ۹۶ تا اردیبهشت ماه ۹۷ نرخ خانه در تهران متری یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان افزایش یافته است. آن‌ طور که بررسی‌ها نشان می‌دهد، میانگین نرخ مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه ۹۶ متری ۴ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان بود که این رقم در اردیبهشت ماه ۹۷ به متری ۵ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان رسیده و در این شرایط قدرت خرید مسکن توسط خانوارها با توجه به نرخ تورم عمومی حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)