دور زدن تحریم ها دغدغه تولیدکنندگان آهن

دور زدن تحریم ها دغدغه تولیدکنندگان آهن
دور زدن تحریم ها دغدغه تولیدکنندگان آهن

به تحلیل آهن پرایس در اخبار بازار آهن، با توجه به مشخص کردن افق چشم انداز 1404 بدون پیش بینی رفتارهای خصمانه و موانع اقتصادی بوسیله تحریم های اعمالی علیه ایران برای  رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد و صادرات...

به تحلیل آهن پرایس در اخبار بازار آهن، با توجه به مشخص کردن افق چشم انداز 1404 بدون پیش بینی رفتارهای خصمانه و موانع اقتصادی بوسیله تحریم های اعمالی علیه ایران برای  رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد و صادرات حداقل ۲۵ میلیون تن محصولات فولادی بدون داشتن بازارهای خارجی برای انتقال تولیدات امری بسیار دشوار است.

کارشناسان معتقدند که شدت تحریم ها و گسترش آن به بازار آهن بیش از هر چیز تأثیر منفی خود را بر مصرف‌کنندگان اصلی تولیدات فولادی به‌ویژه در بخش‌های خودروسازی و انرژی داشته و باعث کاهش فعالیت آن‌ها در نتیجه کاهش استفاده از مقاطع مصرفی آن ها شده است که معنایی به غیر از متضرر شدن بازار صادرات آهن آلات تولید داخل از این شرایط ندارد. البته این مشکلات تأثیرات منفی بسیاری را بر اهداف تولیدی این صنعت  که تا سال ۱۴۰۴  محقق می شود، خواهد گذاشت و دست یابی آن ها را به تعویق می اندازد.

واقعیت این است که در حال حاضر صادرات فولاد کشور با دو مانع مهم خارجی و داخلی مواجه می باشد. از یک‌سو، موانع خارجی که تحریم کامل صادرات فلزات اساسی ایران، پیچیده شدن سازوکار و مبادلات بانکی و فشار به شرکت‌های تأمین‌کننده تجهیزات فولادی ازجمله این موارد محسوب می‌شود و از سوی دیگر مشکلات داخلی همچون دستورالعمل‌ها و قوانین، گمرک، زیرساخت‌های موردنیاز، برنامه‌های ارزی و نحوه تخصیص تسهیلات به صادرکنندگان که از موانع داخلی هستند.

تحریم‌ از اتفاقاتی است که قبل از این دوران نیز با آن مواجه بوده‌ایم؛ همچنان که پیش از این نیز صنایعی همچون فولاد و پتروشیمی ایران توسط آمریکا تحریم شده بود. اکنون نیز آمریکا باهدف فشار به تولیدات استراتژیک کشور ازجمله فولاد و آهن چنین تحریم‌هایی را اعمال کرده است اما تلاش آمریکا در ایجاد تحریم‌های سنگین علیه صنعت فولاد ایران نیز نتوانست مانعی در اراده فعالان این صنعت ایجاد کند. به ‌نحوی ‌که تمام تلاش فولادسازان ایرانی بر استفاده از ظرفیت‌های موجود برای دور زدن تحریم‌ها و بهره بردن از ظرفیت‌های قانونی در راستای صادر کردن محصولات متمرکز شده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (3)

  • محمود
    محمود1398/05/27 - 00:03 پاسخ

    سلام دوستان بنده هم با این موضوع که صبر ما شاید به خاطر گرون شدن مصالح کمی به ضرر باشه موافقم ، اما این مطلب دوست خوبمون که افزایش قیمت آهن باعث فقر بسیاری خانواده ها شده کاملا درسته ، طمع و سودجویی دولت و تولید کننده ها در این رابطه موجب فقر جمعیت کثیری گشت که تامین هزینه های اساسی زندگیشون مستقیم و غیر مستقیم به ساخت و ساز وابسته بود ، مثلا ما یک کشور اسلامی هستیم رحم و مروت نداریم ، کره جنوبی خودروی الانترا رو سال ۲۰۱۸ بروز کرد ولی در بازار داخل قیمتشو افزایش نداد و فقط در صادرات افزایش قیمت داشت ، در کشور ما یک عده ای با کوچک و خالی کردن سفره قشر متوسط و کارگر چه قصرها میسازند برای لذتهای دنیویشون ، نخریم صنعت فولاد رو تحریم کنیم ، چه ظلمها که این صنعت در حق مردم نکرد!!!!!!!!

  • محمد رضا
    محمد رضا1398/05/26 - 15:53 پاسخ

    سلام دوستان بیایین یک بار هم که شده با نخریدن کاری کنیم که بفهمند که مردم شریف و مظلوم ایران هم میتوانند حق خودشونو بگیرن

  • مجید
    مجید1398/05/26 - 12:51 پاسخ

    دوستانی که قصد خرید آهن را داشتند و دارند ، بنده شخصا منتظر کاهش قیمتها هستم و شاید در این مدت بخاطر افزایش مصالح ساختمانی خیلی متضرر شدم ، اما آنچه بسیار واضح هست عدم توجه دولت و مسئولین و تولید کنندگان به وضعیت معیشت مردم است . در کنار افزایش کالاهای وابسته بدلیل تحریمها ، افزایش کالاهای صددرصد تولید داخل مانند صنایع فلزی خیانتی ست در حق ما مردم ، نباید بدلیل طمع سودبیشتر ، قیمتها را در بازار داخل آنقدر افزایش دادند که نتیجه ای جز تعطیلی پروژه ها و بی خانمان شدن بسیاری از خانواده های کارگر ، نداشته است . این یعنی دولت فقط به فکر جیب خودش بوده و توجهی به وضعیت اسفناک داخل کشور ندارد ، جهت همدردی با بسیاری از خانواده ها که فقط بدلیل افزایش قیمت آهن شغلشون رو از دست دادند ، هر چند شاید خودمان هم متضرر شویم اما به یاد سفره های خالی قشر کارگر ، صنعت فولاد رو تحریم کنیم تا به خاک سیاه بشینه و انتقام فرزندان گرسنه قشر کارگر گرفته شود .