دورنمای بازار مسکن

دورنمای بازار مسکن
دورنمای بازار مسکن

آهن پرایس: توقف رشد قیمت مسکن و همچنین کاهش نقل و انتقال مستأجران در دوره کرونا، موجب شده فعلاً رشد قیمت اجاره نیز فروکش کرده و حتی اندکی کاهش یابد. در شرایطی که روند صعودی قیمت مسکن متوقف شده و به ‌واسطه تمدید خودکار قراردادهای اجاره در...

آهن پرایس: توقف رشد قیمت مسکن و همچنین کاهش نقل و انتقال مستأجران در دوره کرونا، موجب شده فعلاً رشد قیمت اجاره نیز فروکش کرده و حتی اندکی کاهش یابد. در شرایطی که روند صعودی قیمت مسکن متوقف شده و به ‌واسطه تمدید خودکار قراردادهای اجاره در دوره کرونا، بازار اجاره با رکود جدی مواجه است؛ بازار فروش نیز وضعیت باثباتی را تجربه می‌کند و آنگونه که مشاوران املاک می گویند: در این کسادی، مالکان قیمت های پیشنهادی واحدهای استیجاری خود  را تا ۱۰درصد نسبت به تابستان کاهش داده اند.

عواملی مانند عقب ‌ماندگی قیمت اجاره از ارزش مسکن، کمبود عرضه واحدهای استیجاری و همچنین افزایش تقاضا برای واحدهای استیجاری در دوره جهش قیمت مسکن، از اصلی‌ ترین عواملی هستند که باعث می ‌شوند بازار اجاره حتی در دوره‌های رکود مسکن نیز با رشد سالانه مواجه شوند؛ اما در حال حاضر به ‌واسطه اینکه بخش بزرگی از قراردادهای اجاره به ‌واسطه مصوبه ستاد مقابله با کرونا به ‌صورت خودکار تمدید می‌شود و این مصوبه قدرت چانه زنی مستأجران با صاحب خانه‌ها را افزایش داده است؛ حتی ناکارآمدی‌ های ذاتی بازار اجاره ایران نیز نتوانسته فضای عمومی بازار را متشنج کند و حال و هوای بازار، به ‌جز برای مستأجران جدید، چندان نامساعد نیست.

از ابتدای سال ۹۷ و در همان نخستین ماه‌های شروع جهش قیمت مسکن، دورنمای تورمی و پرتنش بازار اجاره سبب شد تا وزارت راه و شهرسازی به ‌دنبال برنامه‌هایی برای اصلاح سازوکار این بازار باشد. در این شرایط خبرهایی نیز در مورد تدوین بسته‌های نجات بازار اجاره منتشر می ‌شد که تقریباً هیچ‌کدام از آنها حتی به مرحله رونمایی نیز نرسیدند و به ‌جز کمک ودیعه مسکن که به مدد کرونا و با مصوبه ستاد مقابله با کرونا عملیاتی شد، هیچ سیاستی برای نجات بازار اجاره ارائه نشد.

در این میان شیوع کرونا از اسفند ۹۸باعث شد تا در میان مصوبه‌های ستاد مقابله با کرونا، ۳ مصوبه اجاره ای نیز با هدف حذف خطر شیوع کرونا با جابه‌جایی مستأجران و کمک مالی به آنها ابلاغ شد که علاوه بر اثرات ضد کرونایی این مصوبات، باعث شد تا بروز بحران در بازار اجاره حداقل تا پایان دوره شیوع کرونا به تعویق بیفتد. همه قراردادهای اجاره مسکونی، بر اساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا، سررسید شده در دوره کرونا، تا ۳‌ماه بعد از اعلام شرایط عادی از سوی وزارت بهداشت، به‌صورت خودکار تمدید می‌شود و حداکثر افزایش قیمت برای این تمدید نیز در تهران ۲۵درصدی، در شهرهای بزرگ ۲۰درصد و سایر نقاط شهری ۱۵درصد خواهد بود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)