دوگانگی نوسانات بازار آهن

دوگانگی نوسانات بازار آهن
دوگانگی نوسانات بازار آهن

آهن پرایس: پایان هفته گذشته بازار آهن در رکود و سکون سپری شد و قیمت روزانه آهن آلات در عمده مبادی فروش کماکان ثابت و بدون تغییر بود. بازار ارز نیز نوسان چندانی به خود ندید و قیمت دلار با ورود به کانال 28 هزار...

آهن پرایس: پایان هفته گذشته بازار آهن در رکود و سکون سپری شد و قیمت روزانه آهن آلات در عمده مبادی فروش کماکان ثابت و بدون تغییر بود. بازار ارز نیز نوسان چندانی به خود ندید و قیمت دلار با ورود به کانال 28 هزار تومانی با نوسان جزئی کاهشی در این کانال قیمتی متوقف شد، به طوری که قیمت هر دلار در بازار آزاد 28 هزار و 80 تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

بازار آهن و فولاد این روزها تحت تأثیر سیگنال‌های اخبار مثبت و منفی که به طور مداوم از هر سو به این بازار ارسال می‌شود به رکود و رخوت دچار شده است.از همین رو روز پنجشنبه هم این ثبات تداوم داشت و اکثر محصولات بدون تغییر قیمت عرضه شدند، به طوری که میلگرد آجدار غیر نوسان جزئی کاهشی و افزایشی در محدوده 50 الی 100 تومانی در چند شرکت، در سایر مبادی فروش ثابت اعلام شد.

قیمت نبشی و ناودانی نیز غالبا با ثبات همراه بود و جز کاهش 100 الی 200 تومانی در یک شرکت، سایر مبادی فروش تغییر قیمت نداشتند همچنین قیمن پروفیل و انواع لوله دابستی، صنعتی و ... نیز مانند اکثر محصولات ثابت اعلام شدند.

قیمت روزانه تیرآهن در بخش کیلوفروشی ثابت بود اما نیم دیگر بازار افزایش 50 الی 100 تومانی داشت، همچنین تیرآهن شاخه‌ای نیز غالبا ثابت بود و تنها برخی شاخه‌های تیراهن ذوبی حدود 15 هزار تومان کاهش داشت.

موجی از تصمیمات و سیاستگذاری‌های شتابزده که هر روز در بازار مشاهده می‌شود به سکون و رکود فعلی بیشتر دامن می‌زند و حتی می‌توان گفت درحال حاضر محرک‌های بیرونی توانایی به حرکت واداشتن بازار آهن و فولاد را ندارد به طوری که در کنار تداوم قیمت محصولات، در بخش مصرف هم تقاضایی مشاهده نمی‌شود.

از همین رو می‌توان گفت نبود تقاضای مؤثر اگر همچنان ادامه داشته باشد، احتمال دارد تاحدودی قیمت‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. از طرف دیگر باز شدن دامنه منفی در بورس کالا نیز می‌تواند این امر را تسریع کند و رونقی در بازار ایجاد شود.

همچنین کاهش نرخ محصولات صادراتی و لزوم کاهش قیمت‌ها تا حد مجاز برای عرضه در بورس کالا، عاملی است که ممکن است به کاهش قیمت اهن الات در بازار آزاد منجر شود.

اما چند نکته قابل ذکر هست که ممکن است این معادلات را برهم بزند و مانع از کاهش نرخ اهن شود، یکی از این عوامل افزایش قیمت دلار است که اگر تا کانال 30 هزار تومانی افزایش بیابد محرک مؤثری برای افزایش قیمت‌ها محسوب می‌شود.

از طرفی دیگر افزایش 35 درصدی نرخ حمل و نقل که بناست از امروز اجرایی شود، بدون شک موجب افزایش قیمت سوخت و محصول و... منجر خواهد شد. 

 عامل مهم دیگری که در سنوات گذشته نیز به افزایش قیمت محصولات فولادی منجر شده، اخبار منتشرشده مبنی بر قطعی برق است.

 با قطعی برق صنایع فولادی که به کاهش حجم تولید منجر می‌شود و ممکن است در بازار داخلی با کمبود مواجه شویم، قیمت‌ اهن نیز صعودی می‌شود، اگرچه هنوز سهمیه عرضه داخلی و سهمیه صادراتی تفکیک نشده است و طبق برخی اظهارت در بازار داخلی با مازاد تولید روبه‌رو هستیم و کمبودی نیز در این زمینه وجود ندارد.

رکودی که در حال حاضر در بازار آهن و فولاد مشاهده می‌شود حاصل تناقضات حل‌نشده‌ای است که موجب عقب‌نشینی متقاضی از خرید آهن می‌شود.

عرضه کل مقاطع فولادی در بورس کالا

تنظیم بازار فولاد کشور همواره از مسائل مهمی بود که مورد توجه مسئول مربوطه قرار داشت. اما این بازار مداوم دچار مکشلات و چالش‌هایی است که به رانتخواری و عدم تناسب بین عرضه و تقاضا منجر شده است.

در همین زمینه سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: عرضه تمامی محصولات فولادی در بورس کالا یکی از راهکارهایی است که برای تنظیم بازار در نظر گرفته شده است و اگر تقاضا بیش از عرضه باشد به افزایش قیمت منجر خواهد شد.وی در ادامه بیان کرد: عرضه تلفیقی از دیگر مواردی بود که برای اصلاح و تنظیم بازار در نظر گرفته شد.

عرضه امروز بورس

امروز حدود یک میلیون و 732 هزار و 423 تن مقاطع فولادی در دو تالار صنعتی و حراج بازار بورس کالا عرضه خواهد شد که شامل شمش بلوم، میلگرد کلاف، ناودانی، میلگرد ساده صنعتی، میلگرد کلاف، گندله سنگ آهن و ... عرضه می‌شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اصلاح عوارض محصولات صادراتی

طبق اخبار منتشرشده نحوه قیمتگذاری نرخ پایه شمش و مقاطع طویل در بورس کالا تغییر کرده است، به این صورت که از روز دوشنبه 19 اردیبهشت ماه، شمش و مقاطع طویل با در نظر گرفتن بازه مثبت و منفی 3 درصد نرخ کشف شده دو هفته گذشته محاسبه خواهد شد.

تا پیش از این نرخ کشف شده شمش در بازه صفر و مثبت 3 درصد نرخ کشف شده هفته پیشین محاسبه می‌شد.گفتنی است در چند هفته گذشته محصولات عرضه شد در بورس کالا از جمله شمش و مقاطع فولادی با استقبال کمی مواجه بود و معاملات چشمگیری صورت نمی‌گرفت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)