رابطه قیمت مسکن به اجاره بها

رابطه قیمت مسکن به اجاره بها
رابطه قیمت مسکن به اجاره بها

نسبت قیمت به اجاره‌ بها طی سال‌ های گذشته در بازه عددی مشخص نوسان داشته، به‌ طوری‌که فاصله قیمت با اجاره‌ بها در زمان جهش به میزان حداکثر ۲۲ برابر و در پایان دوره کاهش و ثبات قیمت، حداقل ۱۳ برابر شده است. این نسبت در سال جاری...

نسبت قیمت به اجاره‌ بها طی سال‌ های گذشته در بازه عددی مشخص نوسان داشته، به‌ طوری‌که فاصله قیمت با اجاره‌ بها در زمان جهش به میزان حداکثر ۲۲ برابر و در پایان دوره کاهش و ثبات قیمت، حداقل ۱۳ برابر شده است. این نسبت در سال جاری  به سطح بی‌ سابقه ۰۴/ ۲۶ رسید. با این حال در پی کاهش قیمت مسکن در تابستان برآورد ها از نسبت جدید عدد ۲۵ را نشان می‌ دهد.
به گزارش آهن پرایس در بازار مسکن، میان قیمت مسکن و نرخ اجاره‌ بها همواره یک رابطه معنا دار وجود داشته و دارد و در واقع اجاره‌ بها تابعی از قیمت مسکن است. نسبت قیمت به اجاره ‌بها از ابتدای دهه ۷۰ شمسی تا ابتدای سال جاری همواره در یک بازه مشخص بین ۱۴ تا حدود ۲۲ واحد متغیر بوده است. این نسبت زمانی در بالا ترین سطح قرار دارد که معاملات مسکن رونق گرفته و به دنبال آن قیمت مسکن جهش پیدا کرده است. پس از مقطع اوج رونق و جهش قیمت ‌ها، به تدریج اجاره‌ بها رو به افزایش می‌گذارد و مقدار آن به شکلی رشد می‌ کند که نسبت معقول بین قیمت و اجاره احیا شود.
از این رو این تغییرات عموما هم زمان با تخلیه حباب و شروع کاهش اسمی یا واقعی قیمت مسکن رخ می ‌دهد، بطوری که با افزایش مخرج کسر در شرایطی که صورت کسر یعنی قیمت مسکن ثابت مانده یا کاهشی بوده، سبب می‌ شود مقدار کل نسبت کاهش یابد و به تدریج هم زمان با عمیق شدن رکود، به پایین‌ ترین مقدار ممکن برسد. بنابراین در نخستین ماه از نیمه دوم سال جاری این نسبت برای دو فصل بهار و تابستان، یکی بر اساس قیمت‌ های قطعی اعلام شده است. تغییر جهت حاصل کسر قیمت مسکن به اجاره‌ بهاست و این نسبت در فصل گذشته روند کاهشی را طی نمود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)