رسیدن به نرخ واقعی در بازار مسکن

رسیدن به نرخ واقعی در بازار مسکن
رسیدن به نرخ واقعی در بازار مسکن

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، به اظهارات کارشناسان بازار مسکن روند کاهش قیمت در بازار مسکن به شهر‌های بزرگ رسیده است. طی ماه‌ های اخیر و پس از جهش قیمت در بخش مسکن، سمت و سوی بازار مسکن از منظر قیمت نزولی شده...

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، به اظهارات کارشناسان بازار مسکن روند کاهش قیمت در بازار مسکن به شهر‌های بزرگ رسیده است. طی ماه‌ های اخیر و پس از جهش قیمت در بخش مسکن، سمت و سوی بازار مسکن از منظر قیمت نزولی شده و هم چنان با این رویه پیش می ‌رود. با یاد آوری این ‌که از ابتدای سال گذشته تا اواسط تیر ماه امسال بازار مسکن درگیر رکود تورمی بود. افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت‌ ها در بازه مورد مشخص به میزانی پیشرفت کرد که در نهایت باعث کاهش ۸۹ درصدی معاملات در تابستان امسال شد. اتفاقی که در ربع قرن اخیر در بازار مسکن ایران سابقه نداشته است.

از این رو به اظهارات کارشناسان این ‌که قیمت واحد‌ های متراژ بالا حدود ۴۰ درصد در شهر‌های بزرگ کاهش یافته است، پیش بینی کارشناسان بازار مسکن این بود که روند کاهش قیمت‌ ها از نیمه دوم سال آغاز شود، اما از اوایل شهریور سال جاری کاهش نرخ‌ ها در بازار مسکن شروع شد. بنابراین در واحد ‌های مسکونی جنوب تهران شاهد کاهش حداقل ۳۰ درصد قیمت‌ ها بوده ‌ایم، به عنوان مثال قیمت واحدی که تا پیش از تیر ماه ۷۵۰ میلیون تومان معامله می ‌شد الان به حدود ۵۰۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. روند نزولی قیمت‌ ها در بازار مسکن به این مفهوم نیست که به نرخ واقعی مسکن رسیده ، در حال حاضر قیمت مسکن در حال نزدیک شدن به قیمت‌ های واقعی است و انتظار کاهش بیشتر نیز را در این بخش وجود دارد.

اولین گروه از متقاضیان مصرفی بازار مسکن به کاهش قیمت‌ ها واکنش مثبت نشان دادند و این در حالی است که معمولا در مهر ماه معاملات نسبت به شهریور ماه به طور محسوسی کاهش می‌ یابد. هر چند بازار مسکن هنوز کساد است، نمایه‌ های دریافتی از تعداد معاملات در نیمه مهر ماه نشان می ‌دهد به دنبال افت قیمت‌ های پیشنهادی، بعضی از خریداران محتاط که ریسک خرید را به آینده موکول نمی ‌کنند وارد بازار شده‌ اند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)