رشد قیمت آهن آلات وگرانی مسکن

رشد قیمت آهن آلات وگرانی مسکن
رشد قیمت آهن آلات وگرانی مسکن

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، رشدقیمت آهن آلات در نوسانات اخیر بازار ارز میتواند دامن گیر بازار مسکن در کشور شود،بازاری که زمان کوتاهی طعم شیرین خروج از رکود را با افزایش نقدینگی در جامعه و تغییرات قیمتی بازار ارز و طلا چشید اما با سیر تحولات اقتصادی و تغیرات قیمتی...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، رشد قیمت آهن آلات در نوسانات اخیر بازار ارز میتواند دامن گیر بازار مسکن در کشور شود،بازاری که زمان کوتاهی طعم شیرین خروج از رکود را با افزایش نقدینگی در جامعه و تغییرات قیمتی بازار ارز و طلا چشید اما با سیر تحولات اقتصادی و تغیرات قیمتی بازارهای موازی و کاهش شدید قدرت خرید مردم دوباره به دوران رکود بازگشته است.

داده‌های آماری از رشد متوسط قیمت آهن آلات ساختمانی خبر می دهد که عملا به‌معنای افزایش قابل‌توجه هزینه ساخت‌وساز مسکونی است. از میان همه نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی، گروه آهن‌آلات، میلگرد و پروفیل در و پنجره که از مهم‌ترین مصالح ساخت‌وساز محسوب می‌شوند که با رشد خود افزایش هزینه تولید مسکن در ماه‌های پیش‌رو را ناگزیر کرده است.

 فرشید پورحاجت، دبیرکل کانون انبوه‌سازان اذعان داشت: افزایش قیمت تمام‌شده مسکن باعث می‌شود فروش این کالا در آینده محدودتر شود و این یعنی میزان تولیدات انبوه‌سازان نیز باید افت کند و سناریوی تنظیم بازار مسکن از مسیر افزایش تولید منتفی شود. براساس آمارهای موجود، رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی از حوالی پاییز90 شروع شده و تا بهار92 یعنی زمان ورود بازار مسکن به رکود ادامه داشته است. در دوره اخیر افزایش قیمت نهاده‌ها به ویژه آهن آلات به‌ صورت نسبی از بهار95 و به‌صورت جدی‌تر از بهار96 آغاز شده و تاکنون ادامه داشته است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، رشد قیمت مسکن را نتیجه گرانی مصالح ساختمانی دانست و گفت: یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در افزایش قیمت مسکن رشد نرخ مصالح ساختمانی وآهن آلات است. چون در ماه‌های اخیر تمام ابزاری که منجر به ساخت‌وساز می‌شود، اعم از میلگرد، سیمان و... افزایش‌یافته و به طبع آن، قیمت مسکن نیز افزایش می‌یابد

این نماینده مجلس در عین حال با اشاره به اثرگذاری قیمت مسکن از حالت دلالی گفته بود: نبود کنترل‌های مناسب بر بازار مسکن از طریق دولت و دستگاه‌های متولی بازار نیز عامل مهم دیگری است که به حباب قیمتی در بازار مسکن دامن زده و دولت باید عزم خود را برای کنترل قیمت مصالح ساختمانی و همچنین رفتار سوءاستفاده کنندگان بازار مسکن جزم کند.

در همین راستا نایب‌رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در این زمینه معتقد است: کاهش قیمت مسکن در شرایط کنونی بعید به نظر می‌رسد.

ایرج رهبر تصریح کرد: طی 5 سال اخیر که مسکن در رکود به سر می‌برد، اگر بنا بود قیمت مسکن کاهش پیدا کند، باید در طول این مدت کاهش می‌یافت. اما شاهد آن بودیم که قیمت مسکن در چندماهه پایانی سال 96 با تغییراتی مواجه شد و در پی این رشد قیمت‌ها، معاملات هم در آستانه سال 97 افزایش یافت.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.


انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)