رشد نرخ آهن با کف‌سازی بورس کالا

رشد نرخ آهن با کف‌سازی بورس کالا
رشد نرخ آهن با کف‌سازی بورس کالا

آهن پرایس: در واپسین روزهای فصل زمستان که با بازاری تقریبا نیمه تعطیل روبه‌رو هستیم برخی کارخانه‌ها مصرانه قیمت روز آهن لات خود را افزایش دادند درحالی که سایر مبادی فروش به استقبال نوروز رفته‌‌اند و مبادی فروش...

آهن پرایس: در واپسین روزهای فصل زمستان که با بازاری تقریبا نیمه تعطیل روبه‌رو هستیم برخی کارخانه‌ها مصرانه قیمت روز آهن لات خود را افزایش دادند درحالی که سایر مبادی فروش به استقبال نوروز رفته‌‌اند و مبادی فروش نیز بسته است.

بازار ارز نیز همچنان در حال نوسانات جزئی بود و در همان کانال 26 هزار تومانی کمی افزایش یافت به طوری که در پایان روز گذشته قیمت دلار حدود 26 هزار و 600 تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

روز گذشته بازار آهن تقریبا نیمه تعطیل بود و جز چند کارخانه که محصولات خود را با افزایش قیمت اعلام کردند، قیمت اغلب محصولات اعلام نشد و اگر نوسانی در بازار مشاهده شد در بازار میلگرد و تیراهن بود.

همانطور که قیمت میلگرد آجدار همیشه پیش‌قراول افزایش قیمت‌ها بوده است روز گذشته نیز در کارخانه‌هایی که اعلام قیمت کردند همچنان افزایشی بود به طوری که اکثر شرکت‌ها حدود 50 الی 100 تومان قیمت‌ها را بالا بردند، تعدادی ثبات داشتند و یک شرکت نیز با کاهش 220 تومانی اعلام قیمت کرد.

نرخ روز تیرآهن نیز در شرکت‌هایی که اعلام قیمت شد حدود 50 تومان در بخش کیلوفروشی افزایش یافت و در بخش شاخه‌فروشی نیز دو شرکت حدود 20 الی 60 هزار تومان افزایش قیمت داشتند.

نرخ آهن آلات در آخرین روزهای سال به تأثیر از عوامل متعدد در مسیر افزایشی قرار گرفت و به‌طور روزانه این رشد قیمت‌ها مشهود بود اما برخلاف بازار عرضه که پر شور و افزایشی بود، در بخش تقاضا تمایل چندانی برای خرید آهن آلات دیده نمی‌شد که از عوامل این جریان می‌توان به کمبود نقدینگی و انتظار برای مشخص شدن نتایج مذاکرات وین، اشاره کرد.

اما همانطور که از شواهد برمی‌آید با اینکه در این ایام معاملات چندانی صورت نمی‌گیرد اما رشد قیمت‌ها ادامه‌دار است تا بهانه‌ای برای افزایش قیمت محصولات فولادی در آغاز سال جدید باشد.

با این حساب می‌توان گفت در هفته نخست سال جدید کف قیمتی میلگرد حدود 15 هزار و 800 و نرخ نهایی آن نیز حدود 17 هزار و 200 تومان خواهد بود که بیانگر آغاز سال جدید با نوسانات افزایشی است.

بلاتکلیف ماندن نتایج مذاکرات وین تا پیش از نوسانات افزایشی اخیر، یکی از عوامل رکود بازار بود اما با وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین گویا این عامل با اینکه هنوز نتیجه مشخصی نیز ندارد، بی‌اثر شد و با افزایش قیمت‌های جهانی بازار داخلی نیز تحت تأثیر قرار گرفته و افزایشی شد.

به گزارش آهن پرایس، از دیگر عواملی که به افزایش بیشتر نرخ اهن دامن زد تعیین کف قیمتی در بورس کالا بود و با ابلاغ دستورالعمل‌ ایجاد فاصله قیمتی بین میلگرد و شمش، روند افزایشی قیمت‌ها به قوت خود باقی ماند به طوی که در بازار نیمه تعطیل پایان سال هم این روند تداوم دارد.

با این اوصاف و طبق بررسی عوامل و مشکلات حل‌نشده که در برخی حوزه‌های زنجیره فولاد وجود داشت و همچنین عوامل خارجی مانند وقوع جنگ و نتایج نامشخص وین و تورم و برخی عوامل دیگر پیش‌بینی می‌شود بازار آهن و فولاد در سال جدید با نوسانات افزایشی آغاز به کار کند.

عرضه 100درصدی محصولات، مجوز صادرات

طبق اعلام وزارت صمت که چند ماه گذشته اعلام شد همه واحدهای زنجیره فولاد موظف به عرضه کلیه محصولات خود در بورس کالا هستند و مازاد محصولاتی که معامله نشدند تحت شرایط خاصی مجوز صادرات می‌گیرد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رشد قیمت‌ها در بازار نیمه تعطیل

به گفته سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت، تا آبان سال‌جاری تولدکنندگان حدود 70 درصد از محصولات خود را عرضه می‌کردند اما پس از آن موظف به عرضه 100 درصدی بودند و در این میان کسانی که از عرضه 100 درصدی امتناع کردند، امکان صادرات محصولات خود را نداشتند.

وی افزود: از جمله دلایلی که می‌توان به عدم عرضه 100 درصدی محصولات کالا اشاره کرد کاهش تولید به دلیل وجود مشکلاتی از قبیل قطعی برق و گاز بود و همچنین تعهد فروش محصولات به برخی شرکت‌ها توسط تولیدکنندگان نیز از جمله این دلایل بود اما با همه این شرایط در آخرین جلسه‌ای که در این زمینه برگزار شد قرار بر این شد تا مهلتی نهایی برای صادرات محصولات داده شود.

امیری بیان کرد: در این فرصت یک ماهه که به دلیل شرایط خاصی مانند قطعی برق و گاز به تولیدکنندگان داده شد، تولیدکنندگان موظف هستند کف عرضه‌ها را در تالار صنعتی تکمیل کنند تا از این طریق بتوانند محصولات خود را صادر کنند.

امیری در پایان تأکید کرد: اما اگر در این فرصت یک‌ماهه شرایط عرضه رعایت نشود تولیدکنندگان در صادرات محصولات خود دچار مشکل شده و وزارت صمت نیز حمایتی نخواهد داشت و اگر تولیدکننده‌ای محصول خود را جهت صادرات به گمرک بفرستد برگشت می‌خورد.
 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • فرهاد
    فرهاد1401/01/08 - 10:43 پاسخ

    کسی نیست این بازار بی در و پیکر آهن را جمع و جور کنه. این همه گرانی چرا باید اتفاق بیفته و قتی از صفر تا صد داخلی هست. آقای رئیسی به فریادمان برسید.