روند بازار مسکن در سال 99

روند بازار مسکن در سال 99
روند بازار مسکن در سال 99

واسطه های ملکی با توجه به وضعیت بازار مسکن طی سال جاری، رکود تورمی و خرید و فروش از نوع سرمایه گذاری را دو سناریوی پیش روی بازار مسکن در سال آینده عنوان می کنند. تعداد معاملات در تهران پس از تغییر قیمت بنزین و تغییر در روند خرید ...

واسطه های ملکی با توجه به وضعیت بازار مسکن طی سال جاری، رکود تورمی و خرید و فروش از نوع سرمایه گذاری را دو سناریوی پیش روی بازار مسکن در سال آینده عنوان می کنند. تعداد معاملات در تهران پس از تغییر قیمت بنزین و تغییر در روند خرید و فروش های پیش از عید، افزایش بیش از 100 درصدی را تجربه کرد؛ از این رو برخی مالکان بین یک تا دو میلیون تومان در هر مترمربع قیمت‌های پیشنهادی را بالا بردند. بنابراین می توان اینگونه بیان کرد که چشم انداز پرش قیمتی، به شرط ثابت بودن بازارهای موازی، بعید به نظر می رسد.

حال در کنار دو سناریو ذکر شده، باید به سناریو رونق غیرتورمی در بازار طی سال آینده نیز اشاره کرد. اگر فعالان بازار مسکن بخواهند رونق غیر تورمی در بازار رخ دهد، باید از دست‌کاری قیمت‌ها پرهیز کنند چراکه تجربه نشان داده هر زمان نرخ‌های پیشنهادی بالا رفته، بازار به سرعت با افت شدید معاملات مواجه شده است.

کارشناسان حوزه مسکن، نهایت افزایش قیمت مسکن در سال آینده را معادل نرخ تورم عمومی می‌دانند. در حقیقت این بازار در سال 98 نیز همین روند را سپری کرد. پس از آنکه در سال ۱۳۹۸ شاهد پرش‌های قیمتی و افزایش بیش از ۹۰ درصد قیمت‌ها در بازار مسکن بودیم، رشد قیمت در سال ۱۳۹۸ به حدود ۴۰ درصد رسید و برای سال‌ آینده نیز بین ۲۰ تا ۴۰ درصد تصور می گردد. این رشد 40 درصدی در قیمت های بازار مسکن در شرایطی اتفاق افتاده که دستمزدها حدود ۱۵ درصد بالا رفته است. در این شرایط فاصله توان متقاضیان واقعی با افرادی که دارای مسکن هستند روز به روز عمیق‌تر می‌شود لذا می‌توان پیش‌بینی کرد معاملات از نوع مصرفی در سال ۱۳۹۹ کاهش خواهد یافت. در حال حاضر نیز حدود 77 درثد معاملات مسکن از نوع سرمایه گذاری هستند و تنها 23 درصد آن از نوع مصرفی می باشد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)