رکود عمیق در بازار مسکن

رکود عمیق در بازار مسکن
رکود عمیق در بازار مسکن

آهن پرایس: یکی از کارشناسان بازار مسکن معتقد است که در بازار املاک شب عید، هیچگاه با این حجم از رکود مواجه نبودیم. در همین خصوص در صورت احیای برجام، شاهد کاهش نسبی قیمت مسکن خواهیم بود. به گزارش خبرنگاران، حسن محتشم اظهار کرد: اگر در رابطه با مسئله برجام...

آهن پرایس: یکی از کارشناسان بازار مسکن معتقد است که در بازار املاک شب عید، هیچگاه با این حجم از رکود مواجه نبودیم. در همین خصوص در صورت احیای برجام، شاهد کاهش نسبی قیمت مسکن خواهیم بود. به گزارش خبرنگاران، حسن محتشم اظهار کرد: اگر در رابطه با مسئله برجام توافقی صورت گیرد به طور قطع شاهد مقداری کاهش قیمت در حوزه مسکن خواهیم بود؛ زیرا ارزش پول ملی بالا رفته و موجب تحولاتی در اقتصاد کشور می شود. از سوی دیگر اگر توافق صورت نگیرد این احتمال وجود دارد که نرخ ارز مجددا افزایش یابد و ممکن است قیمت اسمی مسکن نیز به واسطه آن افزایش پیدا کند.

هرچند با وجود عدم توافقات سیاسی هم با توجه به اینکه قیمت مسکن بیش از پنج برابر افزایش داشته، بعید به نظر می رسد که شاهد جهش مجدد قیمت مسکن باشیم. در واقع باید گفت که بازار مسکن ظرفیت افزایش مجدد را ندارد. وی افزود: مسئله بعدی این است که قیمت ارز در همین محدوده 25 هزار تومان باقی بماند و به واسطه آن مسکن با ثبات مواجه شده و افزایش قیمت بعید خواهد بود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: احتکار و نابسامانی در بازار مسکن

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه رکود عمیقی در بخش مسکن حکم فرما است، بیان کرد: حدود 2000 معامله مسکن در بهمن ماه، در تهران به امضا رسیده که هیچگاه با چنین حجم اندکی از معاملات شب عید مواجه نشده بودیم. به علت انتظار برای انتخابات ریاست جمهوری و همچنین انجام توافقات سیاسی، سرمایه گذاران معطل هستند. در این بین به علت جهش قیمت ها طی سه سال اخیر، خریداران واقعی هم حضور پررنگی در بازار نداشتند.

محتشم اظهار کرد: از حدود 2000 معامله ملک در تهران ممکن است بخشی از آن توسط دستگاه های دولتی صورت گرفته باشد؛ بسیاری از دستگاه ها به این دلیل که می خواهند از بودجه خود استفاده کنند، اواخر سال اقدام به خرید املاک می کنند. اما به طور کلی باید گفت که بازار مسکن امسال در وضعیت رکود به سر می برد. معمولا خانواده ها بهمن ماه سال های گذشته برای در امان بودن از تورم سال آینده به خرید مسکن یا تبدیل آن اقدام می کردند اما سال جاری با روند معکوس این مسئله مواجه شدیم و در بهمن ماه نسبت به سایر ماه ها به جز فروردین، کمترین تعداد خرید و فروش ملک اتفاق افتاد.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه طی سه ماه آینده شاهد نوسانات چندانی در بازار مسکن نخواهیم بود، از این رو اینطور به نظر می رسد که تا خرداد ماه که زمان انتخابات ریاست جمهوری است وضعیت بازار مسکن و به طور کلی اقتصاد کشور با ثبات همراه باشد. لازم به ذکر است که بخشی از تغییرات که تحت تاثیر انتخابات هستند ممکن است نتواند خود را کاملا نشان دهد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)