رکود و نوسان؛ دو روی سکه بازار آهن

رکود و نوسان؛ دو روی سکه بازار آهن

بازار آهن و فولاد ایران همچنان درگیر نوسان است. با وجود توقف نسبی افزایش قیمت‌ها در پایان هفته گذشته، عوامل متعددی همچنان بر این بازار تأثیرگذار هستند. نوسانات نرخ ارز، تحولات سیاسی و نظامی منطقه‌ای و محدودیت‌های تولید از جمله مهم‌ترین چالش‌هایی هستند که صنعت فولاد کشور با آن‌ها مواجه است...

آهن پرایس: قیمت آهن آلات که از ابتدای ماه مرداد روند افزایشی در پیش گرفته بود در پایان هفته کمی متوقف شد و عمده مبادی فروش قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند؛ اما قیمت دلار که در کانال 60 هزار تومان متوقف شده بود، در پایان هفته مجددا افزایش یافت و در نیمه کانال 61 هزار تومان قرار گرفت.

احتمالا در هفته پیش رو، بازارهای مالی به ویژه بازار ارز، طلا و سکه تحت تأثیر تحولات سیاسی و نظامی قرار خواهند گرفت. در صورت تشدید تنش‌ها، احتمال تکرار سناریوی قبلی (مانند اوایل فروردین) و نوسانات شدید قیمت‌ها در بازارهای مالی وجود دارد اما شاید بازار آهن و فولاد به اندازه بازار ارز و طلا به نوسانات سیاسی واکنش نشان ندهد.

گزارش‌ها از روند نوسانات اهن الات حاکی است که قیمت روز میلگرد در پایان هفته در برخی مبادی فروش افزایش 100 تا 500 تومانی داشت، قیمت میلگرد ابرکوه با 200 توان افزایش حدود 27.900 تومان اعلام شد و قیمت میلگرد نیشابور هم 28.700 تومان اعلام شد که افزیش 400 تومانی داشت.

قیمت روز تیرآهن نیز در هر کیلو به طور میانگین حدود 200 تا 400 تومان افزایش داشت، قیمت روز پروفیل ساختمانی و صنعتی، قیمت پروفیل مبلی و سایر پروفیل‌ها عمدتا ثابت اعلام شدند اما برخی مبادی فروش افزایش 150 تومانی داشتند، همچنین قیمت انواع لوله‌های درزدار و بدون درز هم ثابت اعلام شدند.

قیمت ورق سیاه، قیمت ورق روغنی، قیمت ورق شیروانی و سایر ورق‌ها نیز عمدتا ثابت اعلام شدند. قیمت ناودانی و نبشی نیز بدون تغییر قیمت عرضه شدند اما افزایش 300 تومانی هم در برخی مبادی فروش مشاهده شد.

بازار آهن ایران در هفته‌های اخیر با چالش‌های متعددی مواجه است که نوسانات شدید قیمت‌ها، کاهش حجم معاملات و رکود نسبی از از مهمترین چالش‌های این بازار است، عوامل مختلفی در ایجاد این شرایط پیچیده نقش داشته‌اند به عنوان نمونه برخلاف انتظار، قیمت شمش فولاد در هفته‌های اخیر تغییری نداشته است و قیمت میلگرد نیز در برخی مناطق با افزایش اندکی همراه بوده است، اما محدودیت در تولید برخی سایزها و کاهش عرضه، مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها شده است.

همچنین نوسانات شدید نرخ دلار در بازار آزاد به عنوان یکی از عوامل اصلی موثر بر قیمت روز آهن آلات شناخته می‌شود. افزایش نرخ دلار، هزینه‌های تولید را افزایش داده و در نتیجه به افزایش قیمت اهن الات منجر شده است.

تنش‌های اخیر در منطقه و احتمال بروز درگیری‌های نظامی، بر قیمت‌های جهانی کالاها از جمله طلا تاثیر گذاشته است. این موضوع به نوبه خود، بر نرخ ارز و بازار آهن آلات نیز تاثیرگذار بوده است.

کمبود برق و محدودیت‌های تولید، عرضه فولاد در بازار داخلی را کاهش داده و تا حدودی بر افزایش قیمت‌ها دامن زده است. به نظر می‌رسد تا زمانی که مشکلات موجود از جمله کمبود برق، نوسانات نرخ ارز و تنش‌های منطقه‌ای برطرف نشود، انتظار می‌رود بازار فولاد با نوسانات و رکود همراه باشد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: دوگانگی عجیب در بازار آهن

بازار فولاد ایران در شرایط پیچیده و متغیری قرار دارد. عوامل متعدد داخلی و خارجی بر این بازار تاثیرگذار بوده و پیش‌بینی روند آینده آن با چالش همراه است. فعالان این بازار باید با رصد دقیق تحولات و اتخاذ تصمیمات مناسب، ریسک‌های خود را مدیریت کنند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی