ریزش شدید قیمت‌ها در بازار آهن

ریزش شدید قیمت‌ها در بازار آهن

روز گذشته به واسطه ریزش شدید قیمت‌ها در بازارآهن، قیمتها چندان شفاف نبود اما در بازار میلگرد آجدار عمده پیشنهادات مطرح شده حدود 25 الی 27 هزار تومان گزارش شد هر چند که صرفنظر از قیمت؛ معاملات چندانی مشاهده نشد و فعالان بازار فعلا در پی کشف کف قیمت قابل اتکای بازار هستند...

آهن پرایس: با نزدیک شدن به پایان هفته شاهد کاهش ریزش شدید قیمت‌ اهن الات در کلیه زیرمجموعه‌های بازار بودیم به طوری که غالب مبادی فروش حدود 2 تا 4 هزار تومان اصلاح قیمت داشتند.

بازار ارز هم همچنان در مسیر اصلاح قرار داشت و قیمت دلار دیروز نسبت به روز سه‌شنبه حدود 4 هزار تومان کاهش یافت، حتی در ساعاتی از روز به کانال 52 هزار تومانی هم رسید اما در پایان روز هر دلار روی 54 هزار و 200 تومان بسته شد.

نوسانات بازار آهن و فولاد

گزارش‌ها از بازارآهن روز گذشته حاکی است که به رغم مقاومت برخی از مبادی خصوصی در برابر اصلاح قیمت‌ها، شمار زیادی از کارخانه‌ها قیمت میلگرد آجدار را بین 2 تا 4 هزار تومان اصلاح کردند، طوری که طبق آمار قیمت میلگرد از کانال 34 هزار تومان به 27 هزار تومان رسید که بیانگر ریزش 25 درصدی نرخ این محصول است.

همچنین بازار تیرآهن هم بالاخره در مسیر اصلاح قیمت قرار گرفت به طوری که قیمت روز تیرآهن در عمده کارخانه‌ها بین 100 الی 200 هزار تومان در هر شاخه کاهش قیمت داشتند، اما با این حال برخی سایزها مانند قیمت تیرآهن 16 ثابت اعلام شد.

قیمت  پروفیل آهنی هم در عمده مبادی فروش کاهش هزار الی 2500 تومانی داشت، قیمت لوله داربست، صنعتی، گازی و سایر لوله‌ها در اکثر کارخانه‌ها حدود 2 هزار و 500 تومان اصلاح قیمت داشتند، به عنوان مثال قیمت پروفیل ساختمانی نیکان 20 در 40 ضخامت 2 میلیمتر که تا مرز 45 هزار تومان افزایش یافته بود، روز گذشته به کانال 42 هزار تومانی برگشت.

قیمت روز نبشی، ناودانی و سپری هم به تبعیت از جو کلی بازار اصلاح قیمت چشمگیری داشت که حدود 20 هزار تومان در هر کیلوگرم گزارش شد اما با این حال شماری از کارخانه‌ها هم نسبت به اصلاح قیمت‌ها مقاومت داشتند.

نوسانات انواع ورق‌ها هم تابعی از روند کلی بازار بود و قیمت ورق سیاه در اکثر کارخانه ‌ها حدود 1500 تومان اصلاح شد همچنین قیمت روز ورق روغنی، ورق گالوانیزه و رنگی نیز با کاهش 100 الی 700 تومانی همراه بود.

گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد روز گذشته و نمودار نوسانات قیمت آهن آلات حاکی از ریزش شدید قیمت‌ها است و هیجانات ناشی از این روند کاهشی به سردرگمی فعالان این حوزه و نامشخص بودن کف و سقف قیمت‌ها منجر شده است.

از همین رو شاهد توقف چشمگیر معاملات و ناتوانی متقاضی برای تصمیم‌گیری در خرید آهن آلات هستیم و عملا فعالان بازار در پی کشف قیمتی شفاف و قابل اتکا برای معاملات خود هستند.

ریزش قیمت آهن در بخش زیادی از حوزه‌ها به تأثیر از اصلاح نرخ دلار، افزایش حجم عرضه‌های بورسی، کاهش نرخ شمش فولادی و حل مشکل گاز شماری از واحدهای تولیدی مرتبط است اما دستورالعمل وزارت صمت و عرضه محصولات براساس ارز نیمایی که از روز شنبه اجرا می‌شود تا حدودی به طور روانی در فروکش کردن هیجانات منفی بازار اثرگذار بود اما نکته‌ای در اجرای این دستورالعمل وجود دارد.

با توجه به این که قیمتگذاری محصولات بورسی مستقل از نرخ دلار انجام می‌شود و کف و سقف این قیمتگذاری هم حذف شده است، حال چگونه می‌توان اثر قیمتگذاری محصولات براساس نرخ نیمایی را ارزیابی کرد!

به هرحال این مسئله‌ای است که باید ببینیم بازارساز چگونه آن را حل خواهد کرد و راهکار عملی برای اجرای این دستورالعمل چه خواهد بود و در واقع چگونه قیمتگذاری صرفا بر مبنای ارز نیمایی عملی خواهد شد.

با این حال دو متغیر اصلی که بیشترین اثر را در اصلاح قیمت اهن داشته نرخ دلار و افزایش حجم عرضه‌های محصولات در بورس کالا است؛ بنابراین اگر در عرضه‌های بعدی نیز حجم عرضه‌ محصولات افزایش داشته باشد احتمال اصلاح بیشتر قیمت‌ها وجود دارد، به عبارتی حجم عرضه شمش و آهن اسفنجی در عرضه هفته بعد روند کلی بازار را مشخص خواهد کرد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: جهش قیمت آهن متوقف شد

در رابطه با نرخ دلار نیز باید گفت که تحت تأثیر عوامل متعددی است و نمی‌توان چشم‌انداز دقیقی برای آن متصور شد، به عنوان مثال سفر گروسی به ایران، تصمیم اروپا درباره سپاه و نشست حکام از جمله مواردی است که به‌طور روانی ممکن است نرخ دلار را تغییر دهد اما احتمال دارد اثر چندانی در بازار آهن نداشته باشد.

با این اوصاف باید دید هفته آینده چه اتفاقاتی در بازار رقم می‌خورد و اثر عواملی که بیان شد به چه صورت در بازارها نمود خواهد یافت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 8 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (8)

  • شهرام سرابی
    شهرام سرابی1401/12/17 - 23:11 پاسخ

    هروقت دوباره شد ۲۲ تومن بیا و بنویس کاهش قیمت مردم رو چی فرض کردین واقعا که از حکومت بده بستون و ملوک الطوایفی بیشتر از این انتظار نمیشه داشت .

  • علی
    علی1401/12/13 - 09:38 پاسخ

    چه گویم که نگفتنش بهتر است!!! زبان در نیام پاسبان سر است !!!

  • سید هاشم طالبی
    سید هاشم طالبی1401/12/12 - 23:55 پاسخ

    با توجه به مشکلات تولید فولاد سرد در تابستان کمبود برق و در زمستان کمبود گاز ودرطول سال کمبود آب که جزء عوامل اصلی تولید می‌باشند و اعلام تعطیلی ده ماهه فولاد مبارکه از مرداد ماه به نظر کاهش قیمت شدید متصور نمیباشد

  • نیکیان
    نیکیان1401/12/12 - 20:36 پاسخ

    گرانی زود‌بما‌میرسد‌ولی‌ارزانی‌را اصلا فروشنده‌ها قبول ندارند‌چه‌کنیم‌در‌این‌آشفته بازار

  • یاورنژاد
    یاورنژاد1401/12/12 - 10:45 پاسخ

    به نظرت قیمت میلگرد چقد دیگه میریزه، بعد عید ممکنه دوباره بره بالا؟

  • محمدعلی
    محمدعلی1401/12/12 - 06:59 پاسخ

    خر خودتونین تیرآهن این۴سال گذشته ۵میلین گران کردین ۱۰۰۰تومن کاهش دادین لعنت بر شما

  • ستم دیده
    ستم دیده1401/12/11 - 17:55 پاسخ

    حیف ک نمیشه فوش داد پاکش میکنید دلم پر بود میخواستم از خجالت خوتونو هفت جد و ابادتون دربیام قیمت اهن۱۴رو۲۲بهمن۴ملیون بود یهو ۳،۴ملیون کشیدین رو قیمت بعد میاین ۲۰۰هزار کم میکنید و زیرش مینویسید کاهش چشم گیر قیمت اهن اخه خدا ندارا منه کارگر بدخت چ گناهی کردم ک برا یه شاخه اهن ۱مااااه تموم از صبح تا شب جون بکنم اینم در حالی اکان پذیره ک خودم و زن و بچم نون نخوریم /فکر اون دنیاتونم باشید کم عذابمون بدید

    • مقیمی
      مقیمی1401/12/13 - 10:06

      داداش کسی که قیمتا رو بالا پایین میکنه کسی دیگه‌ایه، اشتباه آدرس دادن بهت