جهش قیمت آهن متوقف شد

جهش قیمت آهن متوقف شد

پس از عقب‌نشینی قیمت دلار از کانال قیمتی 60 هزار تومانی و برخی اقدامات برای تنظیم بازار به احتمال جداشدن مسیر بازار آهن از بازار ارز وجود دارد و ممکن است در دو هفته آتی بازار آهن تعدیل شود...

آهن پرایس: با نزدیک شدن به پایان هفته شاهد فروکش کردن نوسانات التهابی در برخی از زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی بودیم به این صورت که بسیاری از مبادی فروش به اصلاح قیمت‌ اهن الات اقدام کردند و شماری از کارخانه‌ها ثبات قیمت داشتند.

بازار ارز نیز روز گذشته به صورت جزئی اصلاح شد و شاهد نوسانات نرخ دلار در بین دو کانال 58 و 57 هزار تومان بودیم اما نهایتا در پایان روز قیمت دلار روی 56 هزار و 200 تومان بسته شد.

بررسی نوسانات روزانه قیمت آهن

روز گذشته شاهد عقب‌نشینی بسیاری از مبادی فروش آهن بودیم و در بازار میلگرد که پیشگام نوسانات در سایر محصولات بازار اهن است، حدود 2 هزار تومان اصلاح قیمت داشت به طوری که شاهد ریزش 10 درصدی بازار میلگرد بودیم.

پیشنهادات قیمت میلگرد آجدار عمدتا بین 28 هزار و 500 الی 31 هزار و 500 تومان گزارش گزارش شد که بیانگر کاهش 1500 تا 2000 تومانی نرخ این محصول بود است، در این بین قیمت میلگرد راد همدان و سیرجان افزایش 100 تومانی داشت و برخی نیز تغییر قیمت نداشتند.

بازار آهن که این روزها به بی‌ثبات‌ترین و آشفته ‌ترین بازار تبدیل شده و تغییر قیمت محسوسی در این بازار رخ نداد. نکته قابل توجهی که مشاهده شد افزایش قیمت تیراهن سایز 16 در مقایسه با سایز 18 این محصول بود که به نظر می‌رسد علت آن کمبود این سایز یا ایجاد کمبود مصنوعی در بازار است. مثلا تیرآهن 16 ذوب آهن اصفهان 8 میلیون و 400 گزارش شد درحالی که تیرآهن 18 شاخه‌ای 8 میلیون و350 تومان بود.

قیمت قوطی پروفیل در غالب مبادی فروش با ثبات همراه بود اگرچه افزایش 500 و کاهش قیمت 500 تومانی هم مشاهده شد. قیمت لوله صنعتی، داربستی، مبلی و سایر لوله‌ها نیز در غالب کارخانه‌ها ثابت بود.

همچنین قیمت روز نبشی، سپری و انواع ناودانی هم در غالب مبادی فروش ثابت بود و شماری از کارخانه‌ها کاهش 1000 تومانی داشتند. قیمت انواع ورق‌ها هم در برخی کارخانه‌ها کاهشی بود به این صورت که ورق سیاه فولاد مبارکه و کاویان حدود 400 الی 1000 تومان کاهش داشت و برخی کارخانه‌ها هم تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند. قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی هم اکثرا ثابت اعلام شدند.

به گزارش آهن پرایس روند نوسانات بازار اهن و فولاد روز گذشته به تأثیر از معاملات شمش در بورس کالای هفته جاری و افزایش حجم عرضه این محصول و همچنین حل تدریجی چالش گاز در برخی از واحدهای تولیدی، اصلاحات جزئی داشت، مضاف بر این نرخ دلار نیز روز گذشته کمی اصلاح داشت و اگر این روند در بازار ارز ادامه‌دار باشد احتمال تنظیم و تثبیت قیمت‌ها وجود دارد.

جو منفی که در چندین هفته گذشته در بازار فولاد حاکم بود با برخی اقدامات بازارساز کمی کاهش یافت. در واقع می‌توان گفت پس از عقب‌نشینی قیمت دلار از کانال قیمتی 60 هزار تومانی در کنار برخی اقدامات بازارساز در جهت تنظیم بازار به نظر می‌رسد به جداشدن مسیر بازار آهن از بازار ارز شود.

همانطور که در تحلیل پیشین هم اشاره شد استقبال از شمش عرضه شده در بورس توسط نوردکاران با دلار 38 هزار تومانی آدرس کاهش قیمت میلگرد را می‌دهد، غالبا در شرایطی که بازار کمی اصلاح می‌شود معاملات هم متوقف شده و خریدار به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها، خرید خود را به تأخیر می‌اندازد.

به عنوان مثال میلگردی که تا دو روز گذشته روی 31 هزار تومان خرید و فروش می‌شد روی کانال 29 هزار تومانی چندان تقاضایی ندارد و خریدار به دنبال قیمت‌های پایین‌تر است.

در زمینه دستورالعمل جدیدی که بناست از روز شنبه در بازار اعمال شود که براساس آن همه محصولات زنجیره فولادی در بورس کالا عرضه خواهد شد و شرکت‌هایی که مواد اولیه را از یکدیگر خرید می‌کنند موظف هستند نرخ پایه محصولات خود را بر مبنای ارز نیمایی محاسبه کنند.

تلاش صمت برای اصلاح قیمت‌ها

به عنوان مثال اگر میلگرد در بورس کالا عرضه می‌شود تولیدکننده قطعا شمش آن را از بورس خریداری می‌کند و تولیدکننده شمش هم مکلف است کل تولید خود را در بورس عرضه کند و علاوه‌بر آن نرخ پایه شمش را هم براساس ارز نیمایی اعلام کند.

امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت در این زمینه بیان کرد: تولیدکننده شمش غالبا مواد اولیه خود یعنی آهن اسفنجی را از بورس کالا خریداری می‌کند و تولیدکننده آهن اسفنجی هم محصول خود را با ارز نیمایی عرضه می‌کند بر همین اساس شمش هم باید با ارز نیمایی عرضه شود.

وی در ادامه افزود: بنابر این است محصولاتی مانند شمش، ورق، میلگرد و ... نخست در بورس کالا عرضه شود و تنها هنگامی که مازاد بر مصرف صنایع داخلی وجود داشت این مازاد در تالار صادراتی بورس برای تولیدکننده محصول امکان صادرات داشته باشد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن در چنگال تورم

قالیباف بیان کرد: با اجرای درست این دستورالعمل و تنظیم و کنترل نرخ محصولات فولادی انتظار می‌رود نرخی برخی کالاها مانند لوازم خانگی و خودرو نیز تا حدودی کنترل شود، همچنین می‌توان انتظار داشت نرخ مسکن نیز به تأثیر از اصلاح قیمت میلگرد و تیرآهن کنترل شود و نهایتا می‌توان گفت واحدهای زنجیره فولاد از نوسانات ارزی جدا شده و مصون خواهد ماند.

در نهایت می‌توان گفت با دستورالعمل جدید وزارت صمت و افزایش عرضه‌ها در دو هفته باقی مانده از سال ممکن است بازار تا حدودی تعدیل شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 4 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (4)

  • جعفر
    جعفر1401/12/14 - 08:38 پاسخ

    خدا لعنت کند باعث و بانی این گرونی آهن رو

  • خقتقتقا
    خقتقتقا1401/12/13 - 12:18 پاسخ

    اقاقاقاقا

  • جباری
    جباری1401/12/12 - 18:09 پاسخ

    این دولت بی عرضه ترین دولت بوده که به جون مردم ازهمه لحاظ ترس ووحشت انداخته .

  • محمد قاسملو
    محمد قاسملو 1401/12/11 - 05:09 پاسخ

    واقعا قیمت ها خیلی بالاست مگر چه خبره به فکر مصرف کننده و سازندگان هم باشید این قدر ذوق و شوق گرانی نداشته نباشید