سرمایه گذاری مطمئن در مسکن

سرمایه گذاری مطمئن در مسکن
سرمایه گذاری مطمئن در مسکن

بعد از روند رو به رشد نرخ ارز که از سال گذشته آرام آرام آغاز شد و همچنان ادامه دارد، سایر بازارها مثل بازار مسکن تحت تاثیر این نوسانات قرار گرفتند. مسکن تلاش کرد تا خود را با این روند وفق دهد تا از گردونه عقب نماند؛ اما سوال این است که...

بعد از روند رو به رشد نرخ ارز که از سال گذشته آرام آرام آغاز شد و همچنان ادامه دارد، سایر بازارها مثل بازار مسکن تحت تاثیر این نوسانات قرار گرفتند. مسکن تلاش کرد تا خود را با این روند وفق دهد تا از گردونه عقب نماند؛ اما سوال این است که آیا با توجه به کاهش قدرت خرید متقاضیان، مسکن هنوز هم جزء گزینه های سرمایه گذاری مطمئن قرار دارد؟ 

نظر سنجی ای که صورت گرفته نشان می دهد که در تیر ماه سال جاری 17 درصد از مردم تمایل به سرمایه گذاری در زمین و مسکن داشتند که این رقم نسبت به سال قبل 2 درصد بیشتر شده است. حمید محمدی یک کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با آهن پرایس بیان کرد که معتقد است که هر چند رشد بازار مسکن نسبت به بازار بورس از رشد کند تری برخوردار بوده است اما هنوز بسیاری از مردم آن را به عنوان یک دارایی مطمئن که از قابلیت حفظ سرمایه ها در شرایط تورمی برخوردار است می شناسند.

بررسی های صورت گرفته از افکار سنجی ای که از 1590 نفر از شهروندان کشور با طرح سوال << مردم ترجیح می دهند که در کدام بخش سرمایه گذاری کنند؟>> نشان می دهد که در سال قبل 14.9 درصد از مردم اعلام کرده بودند که در بازار مسکن سرمایه گذاری کردند، که این رقم برای سال جاری به 17 درصد افزایش یافته است. اما بررسی ها نشان می دهد که از سطح سرمایه گذاری در بانک کاسته شده است. این کارشناس مسکن در ادامه می گوید: ارز و مسکن در دوران اوج قیمتی خود تقریبا تلاش کردند همپای هم جلو بروند اما به یکباره رشد نرخ ارز در چند ماه گذشته گوی سبقت را از مسکن ربوده و توانست رشد بیشتری کند اما این رشد هم نمی تواند باعث شود تا مردم ارز را برای سرمایه گذاری به مسکن ترجیح دهند.

وی با بیان اینکه از سال های دور طلا نیز جزء سرمایه گذاری های مردم بوده است گفت: با توجه به تاثیر پذیری طلا از افزایش قابل توجه نرخ جهانی، رشد بیشتری را نسبت به ارز و مسکن تجربه کرد، اما جهش شدید بورس عجیب و تا حدودی دور از انتظار بود. اما وقتی از مردم بپرسید که دوست دارید در کدام بخش سرمایه گذاری کنید ابتدا مسکن و سپس طلا را نام می برند. در اواسط مرداد ماه حجم ارزش بورس به 8000 هزار میلیارد تومان یعنی حدود سه برابر تولید ناخالص ملی کشور رسید و ارزش بازار بورس تقریبا با ارزش املاک مسکونی در شهر تهران برابر شد؛ یعنی رقمی که زمانی حتی غیر قابل تصور بود. هر چند که در حال حاضر و پس از کاهش های یک ماه گذشته ارزش بازار بورس به 6000 هزار میلیارد تومان تقلیل یافته است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • محمدحسن
    محمدحسن1399/06/28 - 01:31 پاسخ

    دیگه این مملکت درست بشو نیست.